سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

کشف گورستان ساسانی در فارس

انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس یک گورستان متعلق به دوره ساسانی را در شهرستان فیروزآباد فارس کشف کرد.

 به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ اخیرا اعضای انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس شعبه فیروزآباد موفق به کشف محوطه یک گورستان تاریخی در این شهرستان شده اند.

مدیر انجمن انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس گفت: این گورستان در شمال شهر فیروزآباد و در دهانه تنگ پشمه ای قرار گرفته است.

مسعود منیعاتی افزود: معماران گورستان با تبدیل تکه زمینی با شیب تقریبی حدود 10درجه در زمینهای پایکوهی به حالتی سکو مانند مشرف به دشت پایین دست و درست رو در روی شهر باستانی گور، قبرستانی ایجاد و با حصار کردن آن با سنگهای تقریبا تراش خورده در ابعاد مختلف آن را به شکل مربعی با ابعاد منظم 8/33متر در آورده اند.

وی ادامه داد: به دلیل برداشت سنگ برای ساخت و ساز در شهر جدید فیروزآباد از حجم سنگهای آن به شدت کاسته شده است گر چه حریم آن همچنان پا بر جا و قابل رویت است.

مدیر انجمن انجمن دوستداران میراث فرهنگی فارس گفت: این گورستان به سبب داشتن اشراف به شهر گور بخصوص به جهت ارتفاعی حساب شده می تواند نمادی از تشخص افراد مدفون در آن باشد بنابراین می تواند مربوط به طبقه ای خاص از جامعه مدنی ساسانی باشد.

وی با اشاره به اینکه با توجه به خطراتی که می تواند از سوی حفاران غیر مجاز متوجه آن باشد این محوطه می توان مورد مطالعه و حراست قرار گیرد، افزود: این محوطه ظرفیتهای کاوش و بررسهایی مطالعاتی دقیق و کارشناسی را دارد.

شهرستان فیروزآباد در فاصله حدود 100 کیلومتری شیراز قرار دارد و از بناهای متعدد و مهم تاریخی نیز برخوردار است.

آتشکده و کاخ اردشیر بابکان ، قلعه دختر و مناره شهر تاریخی گور از جمله بناهای تاریخی فیروزآباد محسوب می شوند./س

انتهای پیام/

برچسب ها: کشف ، ساسانی ، فارس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.