سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس اداره سیاسی و تشکل های دانشجویی وزارت بهداشت خبر داد:

مشخص شدن سرانه رفاهی دانشجویان علوم پزشکی /نقش مهم دانشجویان در مطالبه گری عدالت و سلامت

رئیس اداره سیاسی و تشکل های دانشجویی وزارت بهداشت گفت: عدم آگاهی و نداشتن بصیرت علت عدم حضور مقطعی دانشجویان در عرصه مطالبه گری عدالت و سلامت است که هر چه این بصیرت بیشتر شود بحث مطالبه گری دانشجویان نیز عمیق تر و پایدار تر می شود. امیدوارم حضور دانشجویان در این زمینه مستمرتر شود تا بتوانیم برای پیشرفت کشور از حضور حداکثری آنها بهره مند شویم.

به گزارش خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران، دکتر شریفی، رئیس اداره سیاسی و تشکل های دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با حضور در برنامه «افق روشن» که بطور زنده از شبکه رادیویی سلامت پخش شد، به بررسی خواسته های منطقی دانشجویان پل رابط دولت و دانشگاه پرداخت و بیداری دانشجویی را یکی از اهداف تکالیف دیگر در کنار درس خواندن دانست و گفت: بیداری دانشجویی محقق نمی شود مگر اینکه به بحث رویکرد دانستن دانشجو و پذیرفتن آن بعنوان یک جنبش دانشجویی بپردازیم و اینکه دانشجو را بعنوان یک فرصت بدانیم نه بعنوان یک تهدید؛ همه اینها در کنار هم می تواند تکالیف دانشجو علاوه بر درس خواندن را برای ما مشخص کند.

وی با بیان اینکه در بحث تکالیف دانشجویی علاوه بر بحث درس خواندن مهمترین نکته ، پرداختن به اخلاق، معنویت و تهذیب نفس است؛ چرا که اگر یک دانشجو بخواهد بعنوان عضوی از یک خانواده، جامعه و حکومت اسلامی خودش را مطرح کند باید به خودسازی بپردازد، ادامه داد: دانشجو باید اول از خویشتن  شروع کند تا اینکه بتواند در پیشبرد اهداف نظام موثر واقع شود.  بنابراین پرداختن به اخلاق معنوی و تهذیب نفس یکی از کارکردهای مهم دانشگاه و دانشجو علاوه درس خواندن است.حضور دانشجو در دانشگاه باید حضور آگاهانه و با بصیرت باشد؛یعنی حضوری که با تحلیل، بررسی مسائل، درک عمیق و احساس و درک سیاسی باشد. از طرف دیگر دانشجو باید مرد زمان خود باشد؛ یعنی باید بتواند تمام زوایای هر آنچه را در فضای سیاسی، فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و .. کشور وجود دارد، را بررسی کند و متناظر با آن قدم بردارد و انتظار و مطالباتش را بیان کند.

شریفی با تاکید بر اینکه دانشجو با جنبش دانشجویی از پتانسیل بالایی برخوردار است و باید از این پتانسیل حداکثر استفاده را برد؛ چرا که با این پتانسیل موتور حرکت کشور با سرعت بیشتری حرکت می کند، افزود: لذا دانشجو و جنبش دانشجویی می تواند در حرکت جامعه به سمت رشد خیلی مفید و موثر واقع شود.در کنار دارا بودن پتانسیل در وجود، ماهیت و نهاد جنبش دانشجویی بحث مهمی که مطرح می شود این است که دانشجو و جنبش دانشجویی باید به نقش بی بدلیل خود باور داشته باشد. همچنین مدیران نیز باید به پتانسیل دانشجو و جنبش دانشجویی باور، اعتقاد و اعتماد داشته باشند. در واقع بعنوان یک جریان اجتماعی ما می توانیم با این نگاه دانشجو و جنبش دانشجویی را ولی النعمت خودمان دانیم و به این کارکردها جامعه عمل بپوشانیم.

* آرمان گرایی مهمترین کارکرد جنبش دانشجویی

رئیس اداره سیاسی و تشکل های دانشجویی وزارت بهداشت مهمترین کارکرد جنبش دانشجویی را «آرمان گرایی» دانست و بیان کرد: در این بحث باید منطقی باشیم و واقعیت ها را نگاه کنیم. بر اساس حقیقت ها آرمان ها را انتخاب کنیم و موانع را باید با تدبیر، تعقل و تفکر از پیش رو برداریم. در محیط جوان آرمان ها می تواند زنده، ملموس، قابل دسترس و قابل دستیابی باشد. پس اگر از ویژگی جوان بودن دانشجو و جنبش دانشجویی استفاده کنیم، می توانیم به بحث آرمان گرایی به خوبی بپردازیم. «آزادی خواهی» بحث دیگری است. نکته مهم در این خصوص اینست که دانشجو و جنبش دانشجویی آلوده مناسبات قدرت و سیاست نشود. یکی از آفت هایی که در آزادی وجود دارد بحث پیوستن یا ورود به احزاب است. «ظلم ستیزی و اسکتبار ستیزی» نیز از مباحث دیگر است. شناخت حق و باطل در این زمینه مطرح می شود. بحث «پرسش گری و اصلاح گری» نیز از شاخصه های دیگر جنبش دانشجویی است.  

شریفی با بیان اینکه همه این کارکردها زمانی محقق می شود که دانشجو و جنبش دانشجویی صدق، صفا و خلوص را در برنامه های خودشان لحاظ کنند، در واقع حرف خوب زدن و بر مبنای حقیقت دنبال کردند، تصریح کرد: بنابراین باید سعی کنیم در مناسبات و تعاملات و در پرداختن به مطالبات و خواسته ها باید صدق، صفا و خلوص نیت را بعنوان مهمترین مولفه ها در برنامه های خودمان داشته باشیم. باید بدانیم هر اجتماعی که به دانشجو اعتماد کرده است بسیار موفق تر از جامعه ای بوده که به دانشجو بعنوان ابزار و تهدید نگاه کرده است. از این رو برنامه هایی قوت بیشتری دارد که دانشجو در صف مقدم آن قرار داشته باشد. پرداختن به مشارکت حداکثری دانشجویان در فعالیت های فرهنگی همچون تشکل های دانشجویی و کانون ها می تواند قشر دانشجو را بارور و تقویت کند. استفاده از توانمندی و پتانسیل دانشجویان منجر به توسعه و پیشرفت کشور می شود.  

* مشخص شدن سرانه رفاهی دانشجویان علوم پزشکی  

شریفی در ادامه با اشاره به کاهش سرانه رفاهی دانشجویان علوم پزشکی بیان کرد: در سال 90-89 سرانه رفاهی دانشجوی علوم پزشکی چیزی حدود یک میلیون بوده است که این میزان در سال جاری به یکصد هزار رسیده است. یعنی با توجه به مشکلات بودجه ای که داشتیم سرانه رفاهی دانشجویان نیز کاهش یافته است؛ اما در دولت تدبیر و امید قرار است در بحث سرانه دانشجویان عددی تعریف شود که بتواند مشکلات دانشگاه و دانشجو را رفع کند. دانشجو باید صدای مطالبات مردم در جهت محرومیت زدایی، پیشرفت کشور و اصلاح گری باشد، که اگر این صدای مطالبات مردم در چنبش دانشجویی رخ دهد، می تواند تمرینی برای آموختن مهارتهایی همچون تعامل با دیگران، نقد منصفانه و اخلاق ورزی باشد؛ چرا که دانشجویان مدیران آینده کشور هستند.

رئیس اداره سیاسی و تشکل های دانشجویی وزارت بهداشت حضور مقطعی دانشجویان در عرصه مطالبه گری عدالت و سلامت آفت جنبش دانشجویی در پرداختن به بحث عدالت و سلامت  دانست و گفت: عدم آگاهی و نداشتن بصیرت علت عدم حضور مقطعی دانشجویان در عرصه مطالبه گری عدالت و سلامت است که هر چه این بصیرت بیشتر شود بحث مطالبه گری دانشجویان نیز عمیق تر و پایدار تر می شود. امیدوارم حضور دانشجویان در این زمینه مستمرتر شود تا بتوانیم برای پیشرفت کشور از حضور حداکثری آنها بهره مند شویم.

توجه به زیرساخت های علمی و آموزشی در کنار پذیرش دانشجویان توسط سازمان سنجش کشور، پرداختن به مباحث آزادی بیان و کرسی های نظریه پردازی از موضوعات دیگری بود که رئیس اداره سیاسی و تشکل های دانشجویی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در این برنامه مطرح کردند.

* برقراری عدالت در سلامت توسط دانشجویان محقق می شود


در ادامه، دکتر قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان با توجه به اینکه مقوله سلامت در جامعه که از جایگاه بالایی برخوردار بوده و از طرفی برای رسیدن به توسعه پایدار باید سلامت در اولویت قرار گیرد، گفت: در تمامی جوامع سلامت در اولویت های اول و دوم است؛ اما متاسفانه در کشور ما سلامت اولویت های هفتم و هشتم را به خود اختصاص داده است. جنبش دانشجویی برای قرار گرفتن سلامت در اولویت های بالاتر نقش مهم و کلیدی دارد. ما نباید جنبش دانشجویی را فقط صرف مسائل سیاسی کنیم؛ بلکه باید از ظرفیت های آن برای برنامه ریزی و مدیریت کلان کشور استفاده کنیم.

وی در پایان بیداری، پویایی و همراه بودن با مسائل روز را رسالت چنبش های دانشجویی برشمرد و اظهار کرد: مسئولان تریبون را باز بگذارند تا دانشجویان نظرات کارشناسی خود را که برخواسته از بطن جامعه  است را بیان کنند، راهکارهای دانشجویان را بشنونند و آنها را در برنامه ریزی هایشان لحاظ کنند. اگر ما بتوانیم از جبش دانشجویی برای اولویت بخشی به سلامت جامعه استفاده کنیم گامی بزرگ در راستای تحقق عدالت در سلامت برداشته ایم. این میسر نمی شود مگر اینکه بتوانیم از طرفیت های دانشجویان بیشتر از گذشته بهره مند شویم.

گفتنی است، برنامه «افق روشن» کاری از گروه سلامت اجتماعی شبکه رادیویی سلامت است که روزهای زوج هر هفته از ساعت 9:10 به مدت 50 دقیقه در موج اف ام ردیف 102 مگاهرتز پخش
می شود.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.