سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هاآرتص:

ايران، بهانه جديد نتانياهو براي به تعويق انداختن مذاکرات به اصطلاح "صلح"

روزنامه هاآرتص نوشت بنيامين نتانياهو، نخست وزير اسرائيل اين هفته هشدار داد که دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي مي تواند روند صلح با فلسطيني‌ها و حتي توافق‌هاي صلح با مصر و اردن را تحت تاثير قرار دهد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه صهيونيستي هاآرتص در پايگاه اينترنتي خود و در تحليلي به قلم "زوي بارل"  نوشت: تا پيش از اين نتانياهو همواره ادعا مي کرد تهديد هسته‌اي ايران از مسئله اختلاف اسرائيل با فلسطينيان جدا نگاه داشته خواهد شد. وي به شدت با پيوندي که دولت آمريکا سعي مي‌کرد بين آن درگيري و لزوم تشکيل يک جبهه متحد عرب به همراه اسرائيل در برابر ايران ايجاد کند، مخالفت مي‌کرد. 

آمريکا معتقد است دستيابي به يک راه حل مناسب براي اختلاف اسرائيل و فلسطينيان مي‌تواند به ايجاد چنين جبهه‌اي کمک کند و در زمينه تهديد ايران اين به نفع اسرائيل خواهد بود. 

نتانياهو پيام سياسي اين ارتباط را دريافته بود و آن اين که در ازاي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي از مناطق اشغال شده عقب‌نشيني کند. 

اما امضاي توافق با ايران و مخالفت شديد عربستان سعودي و ديگر کشورهاي منطقه خليج فارس نشان داد که چنين ارتباطي غيرضروري است. براي يک لحظه حتي بدون دستيابي به راه حلي براي اختلاف اسرائيل و فلسطينيان يک اتحاد نانوشته بين اسرائيل و کشورهاي منطقه ايجاد شد. و اين مشخص کرد که کشورهاي عرب منطقه منافع ديگري هم دارند که در آن ديگر اسرائيل و فلسطينيان بازيگران اصلي نيستند.

اما ناگهان نتانياهو تغيير موضع داد و گفت تازماني که ايران قادر است به سلاح هسته اي دست يابد اميدي به دستيابي به صلح با فلسطينيان وجود ندارد. وي ادعا مي کند اگر ايران توسعه زيرساخت‌هاي هسته‌اي خود را متوقف کند، اسرائيل هم با عقب نشيني از سرزمين‌هاي اشغال شده موافقت خواهد کرد. اظهارات نتانياهو برخلاف واقعيت است. 

از آن هم عجيب تر ربط دادن توافق هاي اسرائيل با مصر و اردن به برنامه هسته اي ايران است.

اگر ايران و قدرت هاي جهاني بتوانند به توافق نهايي دست يابند ايران مي تواند آن را تحقق شرط نتانياهو نشان دهد و در اين صورت دست کم مانع جديدي را که نتانياهو بر سر راه مذاکرات قرار  داده است از ميان بردارد. در اين صورت نتانياهو هم  احتمالا شروط ديگري که شايد دور از دسترس تر باشند، مطرح خواهد کرد. به عنوان مثال ممکن است بگويد تا زماني که خورشيد طلوع مي‌کند صلح با فلسطينيان ميسر نيست.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.