سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

نقد دورن گفتمانی باید در کشور شکل بگیرد

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان گفت: باید در کشور نقد دورن گفتمانی شکل بگیرد و مسوولین آستانه تحمل خود را بالا ببرند.

 

رجایی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، افزود: اینکه دانشجویان باید در کار سیاسی پیش‌قدم باشند و نسبت به مسائل کشور و جهان با بصیرت لازم و حساسیت عمل کنند حرف درستی است اما باید اصولی را در این راستا رعایت کنند.

وی با اشاره به اینکه "دانشجو باید به همان نسبت که جزو روشنفکران جامعه محسوب می‌شود خودش را به علوم و فنون تاثیرگذار در جامعه مجهز کند" افزود: تشکل‌های دانشجویی ضمن اینکه باید به مسائل حساس باشند باید متوجه باشند که آلت دست سیاست‌مداران واقع نشوند.

وی تصریح کرد: یکی از آفت‌هایی که به ویژه بعد از پیروزی انقلاب گریبان‌گیر تشکل‌های دانشجویی شده است این است که تشکل‌ها با شرایط خوب و نهاد سالم شروع می‌کنند و به دنبال این هستند که در جامعه تاثیرگذار باشند اما برخی سیاست‌مداران در مقاطعی از آنها استفاده ابزاری کرده‌اند و آسیب جدی به تشکل‌ها زده‌اند.

رجایی با بیان اینکه "تشکل‌های دانشجویی باید شرایطی را فراهم کنند که دانشجویان در فضای سیاسی درست قدم بردارند و دشمن‌شناسی دقیق داشته باشد و به موقع تحرک خود را داشته باشد" گفت: باید علاوه بر این موارد فضای دانشگاه فضای علم و دانش و پیشرفت باشد تا بتوان تمدن ایرانی اسلامی خود را در آن بپرورانیم و در جایگاه اصلی خود قرار گیریم. تشکل نباید به صرف فعالیت سیاسی فضای دانشگاه را به سمت و سویی ببرد که علم آموزی در حاشیه قرار گیرد.

وی اظهار کرد: مسوولین دانشگاه نیز باید آستانه تحمل خود را بالا ببرند. به هر حال دانشجویان نظرات منفاوتی دارند که ممکن است با سلایق اساتید و مسوولین دانشگاه هم‌سو نباشد. این تحمل بالای مسوولان می‌تواند فضایی را به وجود آورد که نقد عالمانه و هوشیارانه در دانشگاه شکل بگیرد. مسوولین دانشگاه باید فضای نقدپذیری و کرسی‌های آزاداندیشی را در دانشگاه‌ها ایجاد کنند این نقدها قطعا به نفع جامعه خواهد بود.

نماینده مردم اراک، خنداب و کمیجان بر نقد درون گفتمانی تاکید کرد و گفت: هر چه بتوان فضای آزاد اندیشی را در کشور و دانشگاه به وجود آوریم کشور سود بسیار خواهد برد، چراکه در تضارب آرا و اندیشه‌هاست که نظریه‌پردازی شکل می‌گیرد، حرف‌های جدید زده می‌شود. ما قرار نیست نظراتی که دانشمندان گذشته داشتند را همچنان دنبال کنیم. اگر بخواهیم با علوم تکنولوزی و اندیشه روز پیش رویم لازم است کرسی آزاداندیشی جدی شکل گیرد و تحمل افکار مخالف را داشته باشیم و در عین حال اجازه دهیم همه دلسوزان نظام در دانشگاه حرف و اعتقاد خود را بیان کنند./س
 
 
 
/
برچسب ها: نقد ، گفتمان ، کشور
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.