سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

افخم در نشست خبری:

فروپاشی ساختار تحریم آغاز شده است/ "جک استراو" دی‌ماه به تهران می‌آید/ واکنش به تغییر لحن "شیمون پرز"

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد که هرگونه سوء تفاهم که مابین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه وجود دارد در فضا و ارتباطی کاملا دوستانه برطرف شود.

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری امروز (سه‌شنبه) با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران درباره مواضع اخیر وزارت امور خارجه کشورمان در قبال اظهارات وندی شرمن، مذاکره‌کننده آمریکا در مذاکرات ایران و 1+5 درباره تحریم‌ها گفت: مواضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به ابعاد تحریم کاملا روشن است؛ ما اعلام کردیم که این تحریم‌ها ظالمانه است و آنها را مردود می‌دانیم، در طی مذاکرات هم توسط طرحی که جمهوری اسلامی ایران ارائه کرده است گام نهایی برداشته شدن همه تحریم‌های یک جانبه و چند جانبه و تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل است.

افخم افزود: براساس مذاکرات انجام شده و برنامه اقدام مشترک از نظر ما ساختار تحریم شکاف برداشته و فروپاشی آن آغاز شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: اظهارات اعلام شده درباره تحریم تلاش‌هایی برای فضاسازی و ایجاد فضای روانی پیرامون موضوعات مختلف است؛ امیدواریم در طی این مسیر و در گام نهایی بحث تحریم منتفی باشد، برای این منظور تیم مذاکراتی جمهوری اسلامی ایران کاملا مصمم هستند گام نهایی براساس لغو تمام تحریم‌ها و داشتن برنامه‌ صلح‌آمیز هسته‌ای با لحاظ شدن برنامه غنی‌سازی و اهداف مورد نظر کشور حاصل شود.

وی درباره اظهارات مقامات آمریکایی در طی چند روز گذشته ادامه داد: ما این اظهاراتی که مقامات و مسئولان آمریکایی بیان می‌کنند را دقیقا دنبال کرده و در کنار آن ابعاد داخلی و سیاست داخلی آمریکا را رصد می‌کنیم؛ برای ما آنچه که مشخص است این است که در حال حاضر یک تضاد منافع در این کشور ایجاد شده است و از جهاتی تلاش می‌کند که این مسیر ایجاد شده را به انحراف بکشاند.

افخم افزود: البته مسئولین آمریکایی حرف‌های نامربوطی نیز می‌زنند اما حرف اصلی که در میان رسانه‌ها کمتر شنیده می‌شود پذیرش غنی‌سازی بود که در لابه‌لای این اظهارات در فضای تبلیغات رسانه‌ای کمتر مورد توجه قرار گرفت؛ در اظهاراتی که مسئولان آمریکایی انجام دادند به بی اثر بودن تحریم‌ها اذعان کردند و اینکه در دوران تحریم پیشرفت‌های ایران متوقف نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اضافه کرد: ما از زوایه دیگری به این صحبت‌ها نگاه کردیم و به نوعی پذیرش واقعیت موجود ایران در این اظهارات مشهود بود و این نشانه قدرت و توان ملت ایران است و نشان می‌دهد که پیشرفت‌های ایران در حوزه‌ علم و فناوری علی‌رغم اعمال تحریم‌ها صورت گرفته و ادامه خواهد داشت، تحریم‌ها هیچ گونه اثری نتوانسته بر اراده دانشمندان و جوانان ایرانی داشته باشد.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران در طول این مذاکرات و مسیر انتخاب شده احقاق حقوق ملت ایران را مورد توجه قرار داده و از تمام ظرفیت‌های دیپلماتیک با استفاده از راهکارهای سیاسی و حقوقی مسلم و طبیعی ایران آن را دنبال خواهد کرد و هدف اصلی در این باره این است که نباید این مسیر به انحراف کشیده شود و رسانه‌ها نباید بدان‌ توجه کنند و این اطمینان آفرینی را در فضای داخلی بیشتر مورد توجه قرار دهند.

 وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تداوم تعامل وزارت امور خارجه با مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: وزارت امور خارجه به عنوان یکی از نهادهای زیرمجموعه دولت به این تعامل سازنده عقیده داشته و بر این موضوع مصمم است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه وزارت امور خارجه برای تعامل سازنده با کشورهای جهان نیازمند فراهم‌آوری تعامل گسترده تر در داخل است، گفت: 10 دوره حضور وزیر امور خارجه کشورمان در مجلس شورای اسلامی و تاکید بر تعامل سازنده با مجلس و همچنین احترام به نمایندگان مجلس را یکی از موضوعات بسیار مهم در دیدارهای دوجانبه می‌توان تلقی کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تاکید کرد: معتقدیم که باید این تعامل سازنده به دور از حاشیه‌سازی‌ها و به منظور پاسخگویی به مطالبات و پرسش‌های نمایندگان انجام شود و ما نیز به تداوم روند کار خوشبین هستیم و امیدواریم هرگونه سوء تفاهم که مابین نمایندگان مجلس شورای اسلامی و وزارت امور خارجه وجود دارد در فضا و ارتباطی کاملا دوستانه برطرف شود.

افخم افزود: معتقدیم با گفتگو در فضایی به دور از تنش امکان تعامل بیشتر فراهم خواهد شد، لذا وزیر امور خارجه نیز امروز به منظور تعامل گسترده تر خود با نمایندگان در کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور خواهد یافت.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان در بخش دیگری از اظهاراتش در تشریح جزئیات پیمان دوستی که بین روسای جمهوری ایران و افغانستان منعقد شد، گفت: در دیدار اخیر رئیس‌جمهور افغانستان دکتر روحانی، یک پیمان جامع دوستی فی مابین این دو کشور منعقد شد که بر اساس آن قرار شده وزرای خارجه دو کشور کارهای کارشناسی دو کشور را به منظور تهیه متن تفاهم‌نامه در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، فرهنگی، اقتصادی تنظیم کنند.

وی ادامه داد: امیدواریم این تفاهم‌نامه برای ارتباطات درازمدت و جامع و فراگیر بتواند مثمر ثمر واقع شده و پایه‌های ارتباطی ایران و افغانستان را گسترده تر کند و موجب گسترش ابعاد دوستی شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از اظهاراتش در مورد ادعای باراک اوباما رئیس‌جمهوری آمریکا درمورد تماس محرمانه بین جمهوری اسلامی ایران و این کشور اظهار داشت: هیچ گونه گفتگوی محرمانه‌ای بین ایران و آمریکا صورت نگرفته و تمام آنچه در مذاکرات انجام شده پیرامون گفتگوی هسته‌ای با 5+1 بوده است.
 
وی همچنین در مورد اظهارات اخیر "شیمون پرز" در مورد جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: هیچگونه تغییری در مواضع ایران و دیدگاه‌مان نسبت به رژیم صهیونیستی ایجاد نشده و ایجاد نخواهد شد.
 
افخم با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران رژیم صهیونیستی را به رسمیت نمی‌شناسد ، گفت: مواضع ما در قبال این رژیم جعلی که وجودش بر پایه قتل  و جنایت بوده، روشن است و این تبلیغات که برای خروج آنها از انزوا انجام می‌شود بی‌اثر است لذا آنها تلاش دارند با این گونه اظهارات افکار عمومی را تحت تاثیر قرار دهند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: ملت‌های منطقه در قبال این اظهارات هوشیار هستند لذا انتخاب ادبیات جدید آن‌ها برای خروج از انزوایی که در آن قرار دارند بی اثر است و جهانیان نشان خواهند داد که تحت تاثیر فشارفریبنده آنها قرار نمی‌گیرند.
 
افخم همچنین با بیان اینکه سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه امشب وارد تهران می‌شود،‌ گفت: این سفر در چارچوب گفتگوها و رایزنی‌ها مستمر بین تهران و مسکو انجام می‌شود.
 
وی ادامه داد: لاوروف در این سفر دو روزه علاوه بر دیدار و گفتگو با محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان با دکتر روحانی رئیس‌جمهور  نیز دیدار و گفتگو خواهد کرد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان تصریح کرد: همکاری‌های تهران و روسیه، همکاری‌های عمیقی است و ما همواره گفتگوهایی داشته‌ایم در همین راستا هم آخرین تحولات منطقه و ابعاد مختلف همکاری  در این دیدار مورد بررسی و گفتگو قرار خواهد گرفت و در پایان سفر لاوروف پیرامون جزئیات آن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در بخش دیگری از اظهاراتش درباره مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 که از روز گذشته در وین آغاز شده است، گفت:  در این مذاکرات طرفین اقدامات خود را برای اجرایی شدن توافقنامه ژنو مشخص و تعریف می‌کنند.
 
افخم با اشاره به سفر بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران افزود: سفر بازرسان آژانس در چارچوب تفاهمات قبلی جمهوری اسلامی ایران و این نهاد بین‌المللی بوده که البته  در مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 ناظران دیگری هم از آژانس انرژی اتمی حضور دارند.
 
وی ادامه داد: بر اساس برنامه، کمیسیونی از طرف‌های مذاکره‌کننده تشکیل می‌شود که بر چگونگی اجرای تفاهمات نظارت داشته و درخصوص موارد تصمیم می‌گیرند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از اظهاراتش در مورد انتشار برخی از خبرها پیرامون لشکرکشی دولت فرانسه به آفریقای مرکزی اظهار داشت: آفریقای مرکزی دارای پتانسیل‌های داخلی بسیاری است که البته هنوز نتوانسته از امکانات خود استفاده کند.
 
وی  در ادامه افزود: ما معتقدیم سازمان ملل متحد و کشورهای آفریقایی موثر باید برای حل این بحران گام بردارند چرا که ما اعتقاد داریم این کشورهای هر منطقه هستند که توان حل و فصل آن منطقه را دارند و کشورهای خارجی نمی‌توانند در امور داخلی دخالت کنند لذا امیدواریم کشورهای موثر منطقه با همکاری سازمان ملل متحد به ساز و کار مناسبی برای جلوگیری از گسترش این بحران دست یابند.
 
افخم  همچنین در پاسخ به سوالی درباره برگزاری اجلاس امنیتی منامه تصریح کرد: از جمهوری اسلامی ایران آقای سجادپور در این اجلاس شرکت کرد که البته وی پیش از این نیز در دوره قبلی هم حضور داشتند.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: در هر حال اظهار نظرهای مقامات رسمی و غیر رسمی پیرامون این اجلاس مطرح می‌شود که  عمدتا اینها نظرات کارشناسی است، ما این نگاه را که همواره برخی تلاش دارند منطقه خلیج فارس را به عنوان منطقه ای برای حضور خارجی ها بدانند، نمی‌پذیریم.
 
افخم تاکید کرد: برخی می‌خواهند بگویند کشورهای منطقه توان حل و فصل مشکلات آن را را ندارند بنابر این از کشورهای منطقه دعوت می‌کنیم که با ساز و کار  مناسب رایزنی‌های منطقه ای را تقویت کرده و اجازه دخالت به سایر کشورهای خارجی را ندهند.
 
وی افزود: خلیج فارس منطقه‌ای است که به کشورهای منطقه اختصاص دارد ، مسائل این حوزه تنها از طریق گفتگو میان کشورهای همین حوزه حل و فصل می شود و تکرار اظهارات پیشین هیچگونه تاثیری جز دامن زدن به اختلافات ندارد.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی  مبنی بر اینکه آیا وزیر امور خارجه کشورمان در آینده نزدیک به عربستان سفر خواهد کرد، اظهار داشت: دکتر ظریف سفرهای بسیار موثر و مفیدی را به کشورهای منطقه داشت ، جمهوری اسلامی ایران این را آمادگی را داشت که سفر به عربستان را نیز ترتیب دهد بنابر این، لازم است  آمادگی‌ها ایجاد شود و چنانچه این تمهیدات اندیشیده شد ، سفر صورت می‌گیرد، ما این سفر را از لیست خود حذف نکرده‌ایم.
 
وی تصریح کرد: عربستان کشور موثری در منطقه است اما معتقدیم که مسائل فیمابین با گفتگو حل می‌شود، جمهوری اسلامی ایران بارها آمادگی خود را اعلام کرده و امیدواریم با اعلام آمادگی مقامات عربستانی سفر انجام شود و گفتگوها صورت پذیرد.
 
افخم همچنین با اشاره به برخی فضاسازی‌های رسانه‌ای پیرامون این سفرها بیان کرد:  باید گفت که اگر میزان گفتگوها کم شود این گونه تبلیغات  شدت می‌گیرد و ما بار دیگر تاکید می کنیم که برای عربستان نقش ویژه‌ای قائل هستیم.
 
سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالی پیرامون بازرسی بازرسان آژانس از تاسیسات هسته‌ای اراک و برداشتن گام از سوی غربی‌ها گفت: سفر بازرسان در ادامه توافقات میان آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران بوده است،  تفاهم شده تا کمیسیونی از طرف‌های مذاکرات ایران و 1+5 تشکیل شود تا بر ابعاد اجرای توافقات ژنو نظارت کند، این بازدید گامی در جهت تفاهمات صورت گرفته است، در عین حال مذاکرات کارشناسان ایران و 1+5  از روز گذشته در وین شروع شده تا اقدامات دو طرف برای اجرای توافقات روشن شده و وارد فاز اجرایی و عملی شود.
 
افخم تاکید کرد: ارزیابی ما نسبت به شروع برنامه مشترک پس از گفتگوی کارشناسان خواهد بود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در مورد اینکه قطر خواسته است که 1+5  به 2+5 تبدیل شود، اظهار داشت: ساز و کارهای گفتگو و همکاری‌های مستمر بین ما و همکارانمان وجود دارد و این ساز و کارها کاملا مشخص است لذا طرح‌ها و بحث‌های مطرح شده موضوعیتی ندارد.
 
افخم در بخش دیگری از اظهاراتش پیرامون  حضور  ظریف در مجلس شورای اسلامی  تصریح کرد: همواره همکاری  و تعامل مجلس و وزارت امور خارجه مورد توجه ما است و ما برای آرای نمایندگان احترام قائل هستیم، آنان به عنوان نمایندگان ملت ایران در ارائه دیدگاهشان آزاد هستند  و ما از نظرات سازنده استفاده می‌کنیم.
 
وی افزود: در قبال این طیف ما شاهد حمایت نمایندگان از گروه مذاکره‌کننده هم هستیم و امیدواریم همه اعضای دستگاه سیاست خارجی با اجماع به موفقیت دست یابند تا اهداف کشور تامین شود.
 
سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: در عین حال ما به توافق میان قوا پایبندیم و معتقدیم نمایندگان باید نظرات خود را بگویند و ما نیز کارکردهای خود را به صورت شفاف بیان کنیم چرا که گفتگو بهترین راه است.
 
افخم همچنین در مورد مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 و سفر "جک استراو" به ایران گفت: مذاکرات وین امروز هم ادامه دارد و طولانی شدن آن در طول مباحث مشخص می‌شود  و شاید به دورهای بعدی بیانجامد لذا قضاوت در مورد آن زود است.
 
وی ادامه داد: گروهی از نمایندگان پارلمان انگلیس برای سفر به ایران ابراز علاقه کرده‌اند که مجلس شورای اسلامی دعوت نامه‌ای برای آنها ارسال کرده که در همین چارچوب "جک استراو" در دی ماه سال جاری به ایران سفر می کند و دیدار و گفتگوهایی را با مقامات کشورمان خواهد داشت.
 
افخم همچنین در مورد اظهارات اخیر جان کری وزیر امور خارجه آمریکا پیرامون مسئله غنی‌سازی درایران تصریح کرد: مقامات غربی مسائل مختلفی را دراین زمینه مطرح کردند با این حال ما معتقدیم  که ایران همواره آماده اقدام جدی برای رفع نگرانی‌های منطقه بوده، اینکه غربی‌ها چگونه این دریچه و فرصت را بسته و به سمت تحریم رفته‌اند، روشن است .
 
وی افزود: آنها می خواستند با اعمال فشار  مذاکرات را پیش ببرند اما ما امیدواریم واقع‌بینی بر سیاست‌های آن ها حاکم شود و آمریکایی‌ها از گذشته درس گرفته باشند.

افخم در بخش دیگری از اظهاراتش در مورد مذاکرات ایران و 1+5 و دوره 6 ماهه توافق تصریح کرد: این دوره 6 ماهه قابل تغییر است چرا که طرفین ابزاز امیدواری کردند در طول یک سال تصمیمات کلی و گامها را  مشخص کنند بنابر این امیدواریم مذاکرات بر این اساس پیش رود و گام نهایی ظرف یک سال مشخص شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در مورد معاهده امنیتی آمریکا و  افغانستان افزود: پیش از این اعلام کردیم که این پیمان امنیتی یک موضوع داخلی برای افغانستان است و امیدواریم هر حرکتی بر اساس نگاه به مسائل کشور افغانستان و منافع منطقه باشد.

وی افزود: ما امیدواریم همکاریهای ایران و افغانستان گام‌های مهم و اساسی برای ایجاد همکاری جامع ایجاد کند، در این خصوص مواضع ما روشن است.

افخم در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا قرار است در ژانویه وزاری خارجه ایران و 1+5 بار دیگر جلساتی داشته باشند، اظهار داشت: گروه کارشناسی هم اکنون در حال بررسی این موضوع و تداوم مذاکرات ایران و 1+5 هستند، هنوز زمان مشخصی معین نشده اما پس از قطعی شدن اطلاع‌رسانی خواهیم کرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان درمورد صحبت‌های سفیر کشورمان در افغانستان خاطر نشان کرد: سفیر کشورمان در افغانستان اعلام کرده که اظهارات مطرح شده مربوط به آقای رحیم پور نبوده چرا که وی اظهاراتش در مورد انتخابات افغانستان بوده  و موضع ما در قبال پیمان امنیتی آمریکا و این کشور روشن است و درهمین راستا دیدگاه و توصیه‌های خودمان را اعلام کرده‌ایم.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.