سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

پروانه مینوز گوجه‌فرنگی،ازآفات خطرناک درکشاورزی آذربایجان شرقی

مدیرحفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی گفت: آفت پروانه مینوزگوجه‌فرنگی ازآفات مهم و خطرناک درکشاورزی استان محسوب و با تله‌های نوری، می‌شود از تخم‌گذاری میلیون‌ها پروانه مینوز جلوگیری نمود.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز، محمودکیا با اشاره به اینکه مبارزه غیرشیمیایی و بیولوژیک علیه آفت با استفاده ازروش شکار انبوه از طریق نصب تله‌های فرمونی، تله‌های نوری، توسط کشاورزان، علاوه برتعیین تعداد حشره، نوعی مبارزه غیرشیمیایی محسوب که در کاهش جمعیت این حشره کاملا تاثیر گذار است.

وی ادامه داد: درذروش مبارزه فرمونی، حشرات داخل آب تشت حاوی تک فرمونی جذب و از این طریق قدرت جفتگیری را از دست می‌دهند و بکارگیری لامپ یا فانوس بعنوان منبع نور و تشت آب و روغن در فاصله کمی زیر این منبع نوری، خواهد توانست بعنوان تله نوری به کار گرفته شده وجهت مواد جایگزین بعنوان مایع درون تله نوری نیز می‌توان از نفت گاز یا مواد شوینده بعنوان آب درون تشت تله نوری استفاده نمود.

مدیر حفظ نباتات سازمان جهادکشاورزی استان اضافه کرد: در هر هکتار نصب وجاگذاری10 الی 25 عدد تشت با منبع نور به نسبت آلودگی مزرعه،کافی خواهد بود. مهندس کیا در ادامه همچنین گفت: آفت مینوز گوجه‌فرنگی درمزارع 50 تا100 درصد و در گلخانه‌های سبزی و صیفی توان وارد سازی خسارت100درصدی به محصول گوجه‌فرنگی را داشته وبا ایجاد دالان‌هایی برروی برگها وحالت لهیدگی میوه، می تواند خسارت سنگینی در محصول گوجه‌فرنگی بجا نهاده وبهره برداران را با کاهش درآمد واتلاف منابع تولید روبرو سازد.

وی اضافه کرد: مینوز گوجه‌فرنگی، آفتی غیر بومیست که طی دوسال گذشته وارد کشور شده و در بخشی از استانهای غرب وجنوب کشور شیوع یافته وتوسعه روشهای مبارزه غیرشیمیایی با این افت، در راستای کاهش هزینه های تولید، افزایش کیفی محصول تولیدی، زمینه سازی لازم برای تولید محصول عاری از مواد شیمیایی و همچنین افزایش توان تولید کنندگان در مقابله با آفات و بیماری های شایع توسط این مدیریت با جدیت دنبال و امید میرود با حضور بهره برداران در دوره های آموزش ترویجی در مدیریت های شهرستانهای تابعه، مدیریت آفات و بیماریها در تولید محصول از توان بالاتری برخوردارشود. /س

 

برچسب ها: خطرناک ، کشاورزی ، گوجه
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.