سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش ویژه/

چرا "ماندلای مرده" برای حامیان "رژیم آپارتاید" عزیز شد؟!

"نلسون ماندلا" سمبل مبارزه با امپریالیسم، زندگی‌اش را وقف مردم آفریقا کرد و با استیلای سفید و سیاه مبارزه کرده تا همه جهانیان "مادیبا" را قهرمان مبارزه با استکبار جهانی بدانند؛ "مجاهدی سیاه" که سیاهی "امپریالیسم" را از آفریقا زدایید.

سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران گزارش می‌دهد، در ميان رهبران جهان كه پس از مرگ نلسون ماندلا سيل پيام هاى تسليت خود را روانه آفريقاى جنوبى كرده اند، شيمون پرز همچون همتاى وى به نظر مى‌رسد. مانند ماندلا، پرز نيز برنده جايزه صلح نوبل شده است. اما کدام جایزه صلح؟! جایزه صلح برای جنگ‌افروزی؟!

ماندلا در ٩٥ سالگى بدرود حيات گفت. در ٩٠ سالگى، پرز همچنان به عنوان رييس رژیم اشغالگر اسراييل فعاليت مى‌كند.  

  

پرز به نيابت از مردم اسراييل گفت: جهان رهبرى بزرگ را از دست داد. او چهره تاريخ را تغيير داده است. نلسون ماندلا براى حقوق بشر مبارزه كرد و مهر خود را بر جنگ عليه تبعيض و نژادپرستى گذاشته است.    

*** نگاهی به قراردادهای ننگین پرز با رژیم آپارتاید
اما براساس مصاحبه ها، شواهد و مداركى كه توسط شبكه NBC جمع آورى شده، در دهه ١٩٧٠ ميلادى، درحاليكه ماندلا در يك زندان نمور در جزيره رابن محبوس بود، پرز در حال انعقاد قراردادى با رژيم آپارتايد آفريقاى جنوبى بود.


شيمون پرز با كمك يكى از عاملين صهیونیست، كه در حال حاضر به دليل تهيه كنندگى فيلم‌هاى هاليوودى مانند "باشگاه مشت زنى" به شهرتى رسيده، قراردادى براى مبادله موشك و اورانيوم مورد نياز براى ساخت بمب اتمى منعقد كرد.        

دركانون اين رابطه دبيرخانه مشترك جنگ سياسى و روانى قرار داشت كه در سال ١٩٧٥ به جهت پيشبرد مسائلى مختلف همچون پروپاگاندا و جنگ روانى راه‌اندازى شده بود. در نتيجه آن، كمپين پروپاگانداى آفريقاى جنوبى بوجود آمد كه با بودجه اى ١٠٠ ميليون دلارى درصدد ترميم تصوير مخدوش اين كشور بود.   

تحت اين موافقتنامه كه با پشتيبانى شيمون پرز و وزير دفاع وقت اسحاق رابين به امضا رسيد، اسراييل متعهد مى شد به رژيم آفريقاى جنوبى در به دست آوردن شهرت بين المللى اش يارى رساند و رژيم آفريقاى جنوبى نيز بايد به هر كشورى كه دبيرى براى حمايت از منافع اش تعيين مى‌كرد، پول مى‌پرداخت.   


همچنانكه رابطه بين اين دو رژيم گسترش مى‌يافت، دو طرف همكارى در زمينه نظامى و حتى توسعه هسته‌اى را آغاز كردند. پرز، معمار برنامه هسته‌اى اسراييل، در دهه ١٩٥٠ ميلادى اولين رآكتور اتمى اسراييل را خريد و آژانسى مخفى به نام اداره همكارى علمى را با هدف بدست آوردن فن آورى هسته اى بنيان گذاشت.   

طى مصاحبه اى در فوريه ١٩٩٣، اشل رودى به NBC گفت كه در اين توافق وى نماينده آفريقاى جنوبى و آرنون ميلخان نيز نماينده رژيم صهيونيستى بوده است. ما ساليانه ٤٠ هزار دلار به وى مى پرداختيم. در حال حاضر ميلخان يك ميليونر هاليوودى است كه بيش از ١٢٠ فيلم سينمايى تهيه كرده است. پرز وى را در بيست سالگى به استخدام اداره همكارى علمى درآورده بود و بعدتر نيز او را به نمايندگى از اسراييل به آفريقاى جنوبى فرستاد.  

زمانيكه رودى در سال ١٩٧٤ به تل آويو پرواز كرد همكارى‌ها آغاز گرديد. به گفته وى يك سال بعد دو رژيم در هتلى در زوريخ توافقنامه اى الحاقى را به امضا رسانيدند. اين توافقنامه حتى ملاقات يوهانس فورستر نخست وزير وقت رژيم آفريقاى جنوبى از اسراييل را نيز پيش‌بينى كرده بود. فورستر در زمان جنگ جهانى دوم از هواداران رژيم آلمان نازى بوده است.    


پرز ضمن ابراز خرسندى خود از پيوندهاى رو به رشد دو رژيم طى نامه اى در ٢٢ نوامبر ١٩٧٤ از رودى به خاطر تلاش‌هايش قدردانى كرد.  

اما قدم‌هاى بزرگترى نيز برداشته شده بود. ساشا پولاكوو سورانسكى در كتاب خود اتحاد ناگفته به شرح برنامه هاى وسيع تر دو رژيم مى پردازد. وى مدارك مورد استناد خود را از اسناد دولتى آفريقاى جنوبى بدست آورده و تحت قانون آزادى اطلاعات اين كشور از آنها در كتاب خود بهره برده است. در بخشى از اين كتاب قسمتى از نشستى دوجانبه بين مسئولان دو رژيم شرح داده شده است: گروه به رياست "هاين دو تويت" رييس اطلاعات ارتش آفريقاى جنوبى درباره تاثير و نفوذ چين و شوروى در آفريقا، سلاح‌هاى فروخته شده به آفريقا و كشورهاى عرب، تحركات دريايى اعراب و شوروى در اقيانوس هند و از همه مهمتر همكارى گروه‌هاى فلسطينى با سازمان هاى تروريستى در جنوب آفريقا گفتگو كردند.         

پس از مدتى گفتگوها از محور ضد تروريسم به همكارى‌هاى اطلاعاتى و راهبردى و حتى موشك‌هاى داراى كلاهك هسته‌اى كشيده مى‌شود. اين نويسنده درباره جلسه اى ديگر به تاريخ ژوئن ١٩٧٤ در زوريخ بين شيمون پرز و بوتا طرف آفريقاى جنوبى خود مى‌نويسد: اينك بحث به سمت كلاهك‌هاى هسته‌اى مى رود. بوتا علاقه خود را به موشك‌هاى برد كوتاه جريكو در صورتى كه داراى كلاهك‌هاى مناسب باشند اعلام مى‌كند و پرز مى‌گويد كه كلاهك‌هاى مناسب در سه اندازه موجود است. نويسنده، كه اكنون از سردبيران نيويورك تايمز است، با استناد به يادداشتى ديگر ثابت مى‌كند كه آنها درباره كلاهك‌هاى اتمى صحبت می‌كرده‌اند. 

با وجود اينكه پرز هميشه وجود چنين معامله‌اى را تكذيب مى‌كند، اما اسراييل به يقين سلاح‌هاى اتمى خود را با كمك آفريقاى جنوبى گسترش داده است. رودى و يكى ديگر از مقامات بلندپايه آفريقاى جنوبى به NBC گفته اند كه دو رژيم در اواخر دهه ١٩٧٠ ميلادى قراردادى مبنى بر معاوضه ٦٠٠ تن اورانيوم با ٣٠ گرم تريتيوم (چاشنى سلاح اتمى) را منعقد كرده اند.   

"ميلخان" به عنوان بخشى از نقش تهيه‌كنندگى‌اش پذيرفته است كه در شركتى كاليفرنيايى سرمايه گذارى كرده كه چاشنى‌هاى اتمى و ديگر اجزا موشك را به اسراييل صادر مى‌كرده است. آمريكا نيز به اين امر كه اسراييل در اوايل دهه ١٩٨٠ از دبيرخانه مشترك پرز براى ارسال چاشنى‌ها و ديگر فن آورى‌هاى هسته‌اى به آفريقاى جنوبى استفاده مى‌كرده؛ ظنين بوده است.     

خواه اسراييل به آفريقاى جنوبى چاشنى صادر كرده باشد يا خير، حتما رژيم آپارتايد را به موشك‌هاى جريكو مجهز كرده است. طبق تاييد ماهواره هاى جاسوسى آمريكا، در پنجم ژوييه ١٩٨٩ اين رژيم در منطقه اووربرگ در شرق كيپ تاون دست به آزمايش اين موشك زده است. همچنين آمريكا دريافته است كه رژيم صهيونيستى بين سال هاى ١٩٨٠ و ١٩٩٠ شش بار از سايت موشكى اووربرگ براى آزمايش موشك هاى پيشرفته تر جريكوى ٢ استفاده كرده است.   


در سال ١٩٩٤ و به رياست جمهورى رسيدن ماندلا روابط آفريقاى جنوبى و اسراييل رو به وخامت گذاشت و در اوت ١٩٩٤ آخرين نظامى اسراييلى آفريقاى جنوبى را ترك كرد.

*** لغو سفر نتانیاهو به آفریقای جنوبی به بهانه مخارج بالا!
اما گويا روابط اسراييل و ماندلا پس از مرگ وى نيز بهبود نيافته است. به گزارش  لس آنجلس تايمز بنيامين نتانياهو نخست وزير رژيم صهيونيستى به دليل اينكه مخارج بالاى سفر به آفريقاى جنوبى در مراسم يادبود نلسون ماندلا شركت نخواهد كرد. وى مخارج امنيتى و لجستيكى اين سفر را بالغ بر ٢ ميليون دلار تخمين زده است. نتانياهو اخيرا به دنبال انتشار گزارش هايى مبنى بر تحميل هزينه هاى زياد بر ماليات دهندگان براى مراقبت از اقامتگاه‌هاى شخصى‌اش تحت فشار قرار دارد. 

***   آزادى ما بدون آزادى فلسطين نيمه تمام است 
نشريه اسراييلى جروزالم پست در مقاله اى با اشاره به سفر ماندلا به سرزمين هاى اشغالى مى نويسد وى هرگز موضع خود را نسبت به رژيم صهيونيستى تغيير نداده است. او به خبرنگار اين نشريه گفته است كه اسراييل بايد به مرزهاى پيش از جنگ ٦ روزه در سال ١٩٦٧ بازگردد و سرزمين‌هاى اشغال شده را به فلسطين و سوريه بازگرداند.


اين مقاله به نقل از وى مى نويسد مادامى كه اسراييل به روش خصمانه خود با فلسطينيان ادامه دهد گفتگو هاى صالح ثمرى نخواهد داشت.  

نشریه استاف مى نويسد فلسطينى‌هاى ساكن غزه يكشنبه شب براى اداى احترام به ماندلا شمع روشن كردند. ماندلا همواره مى گفت كه آزادى ما بدون آزادى فلسطين نيمه تمام است.  حزب ماندلا و سازمان آزاديبخش فلسطين به رهبرى ياسر عرفات در دهه ١٩٦٠ ميلادى همكارى هاى نزديك از جمله آموزش مشترك نظامى داشته اند.   



*** اقدامات چنی و ریگان علیه ماندلا
از سويى ديگر ايالت متحد نيز از ياران آفريقاى جنوبى محسوب نمى‌شد. اخيرا يكى از نشريات آمريكايى ضمن هشدار به مردم آمريكا از آنها خواسته تا نلسون ماندلا را تطهير نكنند. اين نشريه با اين ادعا كه ماندلا سال‌ها دشمن ايالات متحد بوده مى‌خواهد از وى همچون يك قديس نام برده نشود.  

تا چندى پيش در حلقه‌هاى بالايى واشنگتن از ماندلا به عنوان دشمن ايالات متحد نام برده مى‌شد. در دهه ١٩٨٠ ميلادى رونالد ريگان نام كنگره ملى آفريقا (ANC) (حزب نلسون ماندلا) را در فهرست رسمى گروه هاى تروريستى دولت آمريكا قرار داد. در سال ١٩٨٥ نيز ديك چنى، عضو كنگره وقت، عليه قطعنامه‌اى راى داد كه خواهان آزادى ماندلا از زندان بود. 


در سال ٢٠٠٤، پس از انتقاد ماندلا از حمله آمريكا به عراق مقاله اى در نشريه نشنال ريويو نوشت كه رفتار ضد آمريكايى و شريرانه ماندلا و حمايتش از صدام حسين نبايد كسى را غافلگير كند، بلكه بايد به عنوان اداى دين او به كمونيسم و تروريست‌ها قلمداد شود. در سال ٢٠٠٨ كنگره ملى آفريقا در فهرست گروه هاى تروريستى باقى بود ولى  به حكم وزير كشور آمريكا ماندلاى ٨٩ ساله براى ديدار از آمريكا به اين كشور دعوت شد.     

    

از ديدگاه آمريكايى‌ها بى‌اعتمادى نسبت به نلسون ماندلا موجه است. آنها به دليل اينكه ماندلا عليه آپارتايد دست مقاومت مسلحانه زده است او را تروريست خطاب مى كنند و به اين بهانه كه شوروى ولي‌نعمت حزب ANC بوده و و حزب ماندلا نزديكترين متحد داخلى حزب كمونيست آفريقاى جنوبى بوده وى را كمونيست مى خوانند. بنيادى ترين مشكل آمريكا با ماندلا اين بود كه وى خود را مخالف آمريكا مى دانست نه متحد اين كشور.   

و حال باراک اوباما، رئيس جمهور آمريکا و ميشل اوباما، همسر وي ،"جرج دبليو بوش"، رئيس جمهور سابق آمريکا نيز با همسرش با هواپيماي ايرفورس وان، هواپيماي اختصاصي رئيس جمهور آمريکا برای شرکت در مراسم ماندلا به آفريقاي جنوبي عزيمت خواهند کرد."بيل کلينتون"، که به مدت هشت سال رياست جمهوري آمريکا را به عهده داشت و رياست جمهوري وي با رياست جمهوري ماندلا در آفريقاي جنوبي همزمان بود نيز اعلام کرد با خانواده خود در مراسم خاکسپاري ماندلا شرکت خواهد کرد!  

   
*** عبارت "آزادی" دست‌آویزی برای منافع امریکایی
اين روزها در واشنگتن سياستمداران از جنگ سرد با عنوان كشمكش ميان نيروهاى آزادى به پشتيبانى آمريكا و نيروهاى استبداد با حمايت روسيه ياد مى‌كنند. با اين توصيف جنگ سرد در آفريقاى جنوبى به كلى مغاير اين نظر است. براى دهه ها روساى جمهور آمريكا با نام ضد كمونيسم از رژيم آپارتايد آفريقاى جنوبى حمايت مى كردند. درحقيقت در سال ١٩٨١ رونالد ريگان، رييس جمهور وقت آمريكا، با خطاب كردن رژيم غيرانسانى آفريقاى جنوبى به عنوان ضرورتى براى جهان آزاد، زبان جنگ سرد را به فساد كشيد.    


در اين مسئله درسى مهم براى آمريكا وجود دارد. جنگ سرد تمام شده اما جنگ‌هاى سرد كوچكترى در پى آن آمده است. يكبار ديگر نخبگان آمريكا، بويژه در جناح راست، عادت بد خود را در بكار بردن عبارت آزادى براى دنبال كردن منافع خود تكرار مى كنند. به همين روش آنها با تحت فشار قرار دادن مردم ايران بوسيله تحريم هاى سخت و تهديدشان به جنگ دنبال منافع شريرانه خود هستند.   

ماندلا مى خواست با اين مسئله مبارزه كند. مانند مارتين لوتر كينگ كه ادعاى ليندون جانسون رييس جمهور آمريكا را مبنى بر ناميدن جنگ ويتنام به جنگ براى دموكراسى را رد كرد، او نيز ادعاى پوچ جورج بوش را درباره عراق مورد ترديد قرار داد.


هنگاميكه در سال ٢٠٠٣ بوش به مردم عراق وعده آزادى داد ماندلا گفت كه او در پى نفت عراق است و وقتيكه بوش عراق را به داشتن سلاح اتمى متهم كرد وى به او يادآورى كرد كه تنها آمريكاست كه از اين سلاح استفاده كرده است. 

با همه اين حال، ماندلا به قهرماني تبديل شد که در يادها خواهد ماند.
گزارش از مغانی


منابع:
http://investigations.nbcnews.com/_news/2013/12/08/21795608-israeli-leader-who-mourned-mandelas-death-helped-white-regime-get-missiles

http://www.thedailybeast.com/articles/2013/12/05/don-t-sanitize-nelson-mandela-he-s-honored-now-but-was-hated-then.html

http://www.latimes.com/world/worldnow/la-fg-wn-netanyahu-to-skip-mandela-memorial-20131209,0,5630155.story#axzz2myr07TEm

http://www.jpost.com/Opinion/Op-Ed-Contributors/Mandela-and-Israel-334174

http://www.stuff.co.nz/world/middle-east/9495182/Palestinians-remember-Mandela-as-inspiration


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.