به گزارش خبرنگار باشگاه
خبرنگاران قم، کتاب خرافه و خرافهزدایی با رویکرد رسانهای دارای 6 فصل مانند کلیات، منشا و ریشه پیدایش خرافه، اسلام و مبارزه با خرافه، بررسی خرافات رایج در عصر حاضر، راهکارهایی برای خرافهزدایی از چهره جامعه و خرافات و رسانه است.
معناشناسی واژه اسطوره، اقسام خرافه، دیدگاهها درباره ریشهها و علل پیدایش خرافه، گستره خرافات، آثار سوءخرافهگرایی، بررسی برخی از خرافات رایج در عصر حاضر و روش تشخیص خرافه از غیر آن از جمله موضوعاتی است که در فصلهای این کتاب مطرح شده است.
وظیفه عموم مسلمانان در مبارزه با خرافه، نقش دولت و حکومت در خرافهزدایی، نهادهای قانونگذار و خرافه، مسئولیت حوزههای علمیه در خرافهزدایی، مطبوعات و خرافهزدایی، ترویج عقیده شانس، بخت و اقبال در برنامههای رسانه ملی، تشکیل کمیته نظارت در صدا و سیما و خرافهزدایی از انواع برنامههای رسانه ملی از مباحث مطرح شده در این کتاب است.
در مقدمه این اثر میخوانیم: بشر از دیرباز با خرافه دست به گریبان بوده است، در عصر حاضر نیز که آن را عصر اطلاعات و ارتباطات مینامند هر روز درهای جدیدی از علم و تکنولوژی باز میشود، خرافه نه تنها از بین نرفته بلکه حادتر و در قالبهای متنوعتری جلوهگر شده است. این امر به مناطق عقب افتاده هم اختصاص ندارد، قلب تمدن جدید، یعنی اروپا نیز با این معضل دست به گریبان است. خرافه سمی مهلک است که توان و انرژی را از آدمی میگیرد و او را به گرداب تاریکی و ظلمت میکشاند؛ به گونهای که هر چه بیشتر تلاش میکند، بیشتر فرو خواهد رفت.
بهترین پادزهر برای این سم، مراجعه به ادیان الهی تحریف نشده است؛ زیرا انبیا و جانشینان ایشان برای بیان حقایق آمدهاند. آنها نوری هستند که همه جا را روشن میکنند و هیچگونه ابهامی باقی نمیگذارند.
مبارزه با خرافه هیچگاه نباید مقطعی و سنتی باشد بلکه باید دائمی و به روز باشد و این امر مسئولیت نهادهایی مانند رسانه ملی را در خرافهزدایی بیشتر میکند، گام اول در این راه شناخت و معرفت به موارد خرافه است.
نویسنده این کتاب تلاش کرده برای خرافهزدایی راهکارهای مناسبی ارائه دهد و در بخش آخر این کتاب نیز نقش رسانه ملی در این زمینه مورد توجه ویژه قرار گرفته است.
کتاب «خرافه و خرافهزدایی با رویکرد رسانهای» توسط «منیره هادی به» تالیف شده و به همت مرکز پژوهشهای اسلامی صدا و سیما منتشر شد./س