سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

امروز در تاریخ؛

از روز پژوهش تا تولد مخترع تلویزیون

روز پژوهش، آغاز به کار شبکه جام جم، راه اندازی پالایشگاه بید بلند، شکست «ناپلئون بُناپارت» در جنگ با روسیه، تولد مخترع تلویزیون و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، امروز ۲۵ آذر ۱۳۹۲ خورشیدی برابر با ۱۳ صفر ۱۴۳۵ هجری و ۱۶ دسامبر ۲۰۱۳ میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

روز پژوهش

۲۵ آذر در تقویم جمهوری اسلامی به عنوان روز پژوهش نامگذاری شده است. هفته پژوهش از ۲۵ آذر ماه با شعار «بدون پژوهش و مطالعه تصمیم گیری نکنیم» آغاز می‌شود و تا ۲۹ آذر ادامه دارد. موفقیت روزافزون علم در شناخت جهان هدفدار و قانونمند که با تکیه بر ابتکارات خلاقیت‌های به ودیعه نهاده شده از سوی خدای متعال در وجود بشر و بهره برداری از قدرت شگرف اندیشه آدمی صورت گرفته، فضای زندگی جدیدی را برای انسان‌ها به ارمغان آورده است.

این فضای جدید و این تمدن نوظهور که خود برخاسته از تعاملات عمیق میان تمدنی و میان فرهنگی است، موجد خواست‌ها، نیاز‌ها، اندیشه‌ها مسائل و مشکلاتی است که به نوبه خود توسعه علم و اندیشه را می‌طلبند.

ایجاد خط مستقیم بین واشنگتن - بغداد و کمک‌های اطلاعاتی سازمان سیا به عراق (۱۳۶۵ش)
پس از گسترش جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و به موازات افزایش پیشروی نیروهای اسلام در مواضع دشمن بعث، اقدامات آمریکا علیه ایران با هدف جلوگیری از پیروزی جمهوری اسلامی و شکست عراق تشدید شده و وسیع‌تر می‌گشت، زیرا پیروزی ایران بر عراق برای آمریکا غیرقابل قبول بود. از این رو، علاوه بر ارسال تسلیحات پیشرفته نظامی به عراق، کمک‌های اطلاعاتی آمریکا به عراق از سال ۱۳۵۹ ش آغاز شد و در سال‌های پایانی جنگ نیز بیش از هر چیز دیگر مورد نیاز و درخواست حزب بعث بود. در این زمان، عراق از سازمان سیا اطلاعات فوق‌العاده محرمانه‌ای از مراکز استراتژیک ایران دریافت نمود. همچنین سازمان جاسوسی آمریکا، سیا، بار‌ها عراق را در حمله به تاسیسات اقتصادی و حیاتی ایران تشویق کرد و در حمله هواپیماهای عراقی به تاسیسات و مناطق مهم کشور، با آنان هماهنگی نمود.

رحلت فقیه فرزانه آیت اللَّه «سید محمدحسن میرجهانی» (۱۳۷۱ش)
آیت‌اللَّه حاج سیدمحمدحسن بن میرسیدعلی میرجهانی طباطبایی اصفهانی، در سال ۱۲۸۰ ش در استان اصفهان دیده به جهان گشود. وی پس از فراگیری علوم پایه، به نجف اشرف عزیمت نمود و از محضر آیات عظام: آقا ضیاءالدین عراقی، سیدابوالحسن اصفهانی، شیخ عبداللَّه مامقانی و میرزای نایینی بهره جست و به مدارج عالی علمی رسید. آیت‌اللَّه می‌رجهانی پس از آن به خواست پدر به اصفهان بازگشت و به انجام امور دینی پرداخت. آیت‌اللَّه میرجهانی در علوم غریبه اطلاعاتی عمیق داشت. هم‌چنین طبع روانش او را قادر ساخته بود تا در مدح معصومین (ع) به عربی و فارسی به نیکویی شعر بسراید. آثار چندی از این عالم ربانی به جای مانده است که مِصباح‌البلاغه، کُنوزُالحِکَم و فُنون‌الکَلِم و دیوان اشعار از آن جمله‌اند. این محدث و خطیب بزرگوار سرانجام در بیست و پنجم آذر ۱۳۷۱ ش برابر با بیست‌ویکم جمادی‌الثانی ۱۴۰۲ق در نودویک سالگی در اصفهان رخت از جهان فرو بست و در جوار مقبره علامه مجلسی در کنار مسجد جامع این شهر به خاک سپرده شد.

راه اندازی پالایشگاه بید بلند (۱۳۶۲ش)
پالایشگاه گاز بیدبلند در ۳۲ کیلومتری غرب بهبهان، ۱۸ کیلومتری شمال آغاجاری و ۳۵ کیلومتری جنوب شرقی می‌انکوه در استان خوزستان واقع شده است. طراحی این پالایشگاه ابتدا به منظور تصفیه گازهای ترش همراه منطقه آغاجاری و صدور به خارج کشور صورت گرفته و ساختمان اولیه شامل ۵ واحد تصفیه گاز با ظرفیتmmscfd ۲۴۰برای هر واحد و قابل توسعه تا ۹ واحد در سال ۱۳۴۷ آغاز و در آذر ماه ۱۳۴۹ مورد بهره برداری قرار گرفت.

آغاز به کار رسمی شبکه جام جم و سحر سیما (۱۳۷۶ش)
درچنین روزی درسال ۱۳۷۶ ه ش شبکه جام جم سیمای جمهوری اسلامی ایران به صورت رسمی برنامه‌های خود را برای خارج از کشور آغاز کرد. این نخستین شبکه فارسی زبان بود که برنامه‌های خود را ازداخل کشوربرای فارسی زبانان مقیم کشورهای اروپا و آمریکا پخش می‌کرد. همچنین درچنین روزی درسال ۱۳۷۶ پخش برنامه‌های انگلیسی وعربی شبکه جهانی سحر آغاز شد.

وفات «محمد ازهری هروی» دانشمند و عالم (۳۷۰ ق)
ابومنصور محمد بن احمد بن ازهر، معروف به ازهری هِرَوی فقیه، محدث، ادیب، نحوی، لغوی و شافعی است که فضل و درایت وی مسلّم و دارای تالیفات متعددی می‌باشد. اَلْاَدَوات، التقریب فی التفسیر، شرح شعر اَبی‌تمام و... از جمله آثار او می‌باشند. ازهری هروی به جهت فراگیری لغات متفرقه به سیاحت پرداخت. در این اثنا به دست بادیه نشینان اسیر شد و در آنجا، کلمات، گفت‌وگو‌ها و مخاطبات ایشان را جمع کرد و درکتابی گردآورد. زیرا این قوم به زبان اصلی و بدون غلط، تکلم می‌کردند. محمد ازهری هروی سرانجام در هشتاد و پنج سالگی وفات یافت.

درگذشت وکیل الرّعایا «کریم خان زند» مؤسس و فرمانروای سلسلهٔ زندیه (۱۱۹۳ ق)
کریم خان زند، موسس خاندان پادشاهی زند، در ۱۱۱۹ ق در نزدیکی ملایر به دنیا آمد. نادرشاه افشار برای تضعیف خاندان زند و قبایل آن‌ها، ایشان را به درهٔ گَز کوچ داد و برخی از آن‌ها از جمله کریم خان را به خدمت سپاه خود درآورد. کریم خان رشادت فراوانی در جنگ‌ها از خود نشان داد و در جنگ هند، مورد توجه نادر قرارگرفت. کار کریم خان کم کم بالا گرفت و قصد برگرداندن خاندان افشاریه را داشت. این کار مدتی به طول نیانجامید و جنگ‌های متعددی روی داد که با پیروزی کریم به پایان رسید. وی در ۱۱۶۳ ق به تخت قدرت تکیه زد و خود را وکیل الرعایا نامید. کریم خان به سادگی زندگی می‌کرد و به امنیت مردم و علم و دانش اهمیت می‌داد. وی سرانجام در ۷۴ سالگی درگذشت و در شیراز به خاک سپرده شد. مسجد، بازار و حمام وکیل از جمله آثار دورهٔ اوست.

محکومیت «روژه گارودی» نویسنده فرانسوی در دادگاه پاریس (۱۹۹۸م)
در ۱۶ دسامبر ۱۹۹۸م روژه گارودی فیلسوف و نویسنده مسلمان فرانسوی به جرم انکار جنایت علیه بشریت در کتاب خود به نام اسطوره‌های بنیادین سیاست اسرائیل، در دادگاه تجدید نظر پاریس محکوم شد. گارودی در این کتاب، ثابت کرد که صهیونیست‌ها با نازی‌ها در جنگ جهانی دوم همکاری داشتند و صهیونیست‌ها برای جلب نظر افکار عمومی به منظور ایجاد کشوری در فلسطین، کوشیده‌اند با مظلوم‌نمایی خود، جنایات آلمان هیتلری علیه یهودیان را بزرگ نشان دهند.

گارودی هم‌چنین در این کتاب، رقم شش میلیون یهودی را که گفته می‌شود توسط آلمان نازی قتل‌عام شده‌اند، بسیار اغراق‌آمیز خواند، چرا که کل جمعیت یهودیان در آن زمان، این مقدار نبوده است. با محکومیت گارودی در این دادگاه که با فشار صهیونیست‌ها بود، آزادی بیان و قلم در فرانسه که ادعا می‌کند مهد آزادی است، مخدوش شد.

کارخانه ذوب آهن، تولید فولاد را آغاز کرد (۱۳۵۱ش)

وفات احمد نسایی معروف به «شیخ الاسلام» محدث شهیر مسلمان (۳۰۳ ق)
ابوعبدالرحمن احمد بن شعیب نسایی محدث مشهور مسلمان معروف به شیخ الاسلام در سال ۲۲۰ ق در یکی از روستاهای خراسان متولد شد. در سنین جوانی به مصر رفت و در این کشور اقامت گزید. وی در مصر در علوم فقه و حدیث به استادی رسید. شیخ الاسلام در سفری به دمشق از فضایل اهل بیت پیامبر اسلام بسیار سخن گفت، از این رو، مخالفین، چندین بار او را مضروب کردند تا اینکه بر اثر‌‌ همان آزار‌ها بدرود حیات گفت. دربارهٔ تاریخ وفات، محل وفات و دفن او اتفاقی در میان تاریخ‌نگاران نیست، اما برخی گفته‌اند که سرانجام به مکه رفت و در آنجا ساکن شد. از آثار او می‌توان به کتاب خصایص امیرالمومنین (ع) اشاره کرد. شیخ الاسلام همچنین صاحب کتاب سُنَن نسایی است که یکی از کتاب‌های مهم اسلامی در سیرهٔ نبوی به شمار می‌رود. شیخ الاسلام به هنگام وفات، ۸۳ سال داشت.

شکست «ناپلئون بُناپارت» در جنگ با روسیه (۱۸۱۲م)
ناپلئون بُناپارت، امپراتور فرانسه در ۲۲ ژوئن ۱۸۱۲م با ارتشی مجهز به روسیه حمله کرد اما پس از برخورد با سرمای کشنده، بیماری و گرسنگی، مجبور به عقب‌نشینی شد. در این میان سربازان او به شدت از اثرات سرمای جان‌گداز روسیه صدمه خوردند به طوری که از ۵۳۰ هزار سرباز فرانسوی، فقط ۳۲هزار نفر جان سالم به در بردند در حالی که از ارتش ۱۲۰هزار نفری روسیه، تنها ۴۰ هزار نفر جان خود را از دست داده بودند. ناپلئون پس از این شکست با شتاب به پاریس بازگشت تا پول لازم را برای حملات بعدی خود فراهم آورد. اما این ماجراجویی تحقیرآمیز، دیگر کشورهای رقیب فرانسه را تحریک کرد تا در حال ضعف به ارتش فرانسه یورش برند و امپراتور فرانسه را سرنگون سازند.

روز ملی «بحرین»
کشور بحرین با ۶۹۴ کیلومتر مربع مساحت در جنوب غربی آسیا در منطقه خاورمیانه به صورت جزایری در جنوب خلیج فارس واقع شده و فاصله کمی تا سواحل قطر و عربستان دارد. جمعیت بحرین نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر است که عمدتاً از‌نژاد عرب و دارای دین اسلام می‌باشند. پایتخت بحرینْ منامه نام دارد و دینار بحرین، واحد پول این کشور است. پیش‌بینی می‌شود که جمعیت بحرین تا سال ۲۰۲۵م در حدود ۸۶۰ هزار نفر خواهد بود. از اوایل قرن شانزدهم که پرتغالی‌ها پا به بحرین نهادند، این جزایر بار‌ها دست به دست شده‌اند. بحرین از سال ۱۹۱۴م تحت‌الحمایه انگلستان بود و به عنوان پایگاه مهم نظامی در خلیج فارس محسوب می‌شد. بحرین در سال ۱۹۷۱م پس از یک رفراندوم مستقل گردید و به عضویت سازمان ملل درآمد. حکومت این کشور، پادشاهی با دو مجلس قانون‌گزاری است.

تولد «پاول نیپکو» مبتکر آلمانی و یکی از مخترعین تلویزیون (۱۸۶۰م)
اول نیپْکو، مخترع آلمانی در ۱۶ دسامبر ۱۸۶۰م در خانواده‌ای فقیر و پرجمعیت در آلمان به دنیا آمد. آمد. وی با اراده و پشتکار راسخ خود، تحصیلاتش را تا پایان دوره دانشگاه در رشته فیزیک ادامه داد. او برای اختراع وسیله‌ای جهت متحرک کردن تصویر، تحقیقات و مطالعات بسیاری انجام داد. پاول نیپْکو، در این زمینه موفق شد تا دو عیب عمده از دستگاه‌های انتقال تصویر را برطرف سازد.

اول آنکه صدا را انتقال دهد، دوم اینکه طریقه نمایش پی در پی عکس‌ها را کشف نماید. وی در این راستا موفق شد عکس‌ها را به امواج تبدیل کند و زمینه ارسال آن‌ها به نقطه‌ای دیگر را فراهم سازد. دستگاه ابداعی نیپکو در پنجم نوامبر ۱۹۰۷م کامل شد و به صورت موفقیت‌آمیزی اقدام به ارسال صدا و تصویر نمود. پاول نیپکو جز پنج سال پایان زندگی خود، با رنج و زحمت و سختی دست به گریبان بود تا اینکه سرانجام در ۲۰ مارس ۱۹۴۰م در هشتاد سالگی درگذشت.
برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.