سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

هر شب با قرآن/ با این رمز هر چه می‌خواهید از خداوند درخواست کنید

بر آنیم تا در این مجال، قطعاتی کوتاه و بلند از کتاب وحی را با نگاهی گزیده به انعکاس آن در ادبیات پارسی، از کتاب «در محضر قرآن» اثر ارزشمند استاد الهی قمشه‌ای پیشکش طالبان حق و جوینگان حقیقت کنیم تا چه قبول افتد و چه در نظر آید.

مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛
آیه 55 سوره اعراف
اُدْعُواْ رَبَّكُمْ تَضَرُّعاً وَخُفْيَةً إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ‏
پروردگارتان را با تضرّع و پنهانى بخوانيد، قطعاً او تجاوزگران را دوست ندارد.


پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله در سفری بعضی اصحاب را دیدند که با فریاد دعا می‌کنند، حضرت فرمودند: آرام دعا کنید. [1] حضرت زکریّا نیز خداوند را در پنهانی و با اخلاص ندا می‌کرد. «نادی ربّه نداءً خفیّاً» [2] زیرا نشانهٔ ادب است چنانکه خداوند به مؤمنان می‌فرماید: بلندتر از صدای پیامبربا او سخن نگویید. «لاترفعوا اصواتکم فوق صوت النبیّ کجهر بعضکم لبعض» [3] وممکن است صدای بلند در عبادت ونیایش، زمینه‌ساز تظاهر وریا باشد.

تضرّع و ناله در دعا، نشانهٔ توجّه انسان به کمبودها و نیازهای خود و عامل شکستن غرور و خودخواهی است. زیرا آنکه خود را قوی و غنی بداند، در برابر هیچ کس ناله و درخواستی ندارد.

امام صادق علیه السلام فرمود: تضرّع در دعا، دستان را به طرف آسمان بلند کردن و دعا نمودن است، [4] پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله نیز چنین دعا می‌کرد و سلمان فارسی از آن حضرت نقل کرده که فرمود: خداوند حیا می‌کند دستی را که به دعا بلند شود محروم برگرداند. [5]
--------------------------------------------------------------------------------
1) تفاسیر مجمع البیان و کبیر فخررازی
2) مریم، 3
3) حجرات، 2
4) کافی، ج2، ص481
5) تفسیر قرطبی

چند پیام 
1- پس از خداشناسی، خداپرستی لازم است. «اُدعوا ربّکم» در آیهٔ قبل، خداشناسی مطرح شد، در این آیه خداپرستی.
2- بهتر است دعا با استمداد از کلمهٔ «ربّ» و همراه تضرّع و زاری و پنهانی باشد. «اُدعوا ربّکم تضرّعاً و خفیة» دعای پنهانی از ریا دور و به اخلاص نزدیک‌تر است.
3- دعا وقتی مؤثّر است که خالصانه و همراه با تضرّع باشد. «تضرّعاً و خفیة»
4- با تمام وجود و با کمال خضوع خدا را بخوانیم وزبانمان نماینده همهٔ وجود ما باشد. «اُدعوا... تضرّعاً»
5 - گردنکشان و تجاوزکاران، از لطف و محبّت الهی محروم می‌باشند. «انّه لا یحبّ المعتدین»
6- دعا نکردن، دعای بی‌تضرّع و دعای ریائی، از نمونه‌های سرکشی و تجاوز است. «المعتدین»

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.