سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مشهد/

برنامه بلند مدتی برای مقوله زیارت در مشهد وجود ندارد

مجری پروژه طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) در عرصه بین‌المل گفت: متاسفانه برنامه مدون و بلند مدتی برای مقوله زیارت وجود ندارد که این امر باعث گردیده تبلیغ‌های زیارتی موجود نیز فاقد تاثیرگزاری مناسب باشد.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران مشهد، عقیل ملکی‌فر با بیان این مطلب افزود: در بحث زیارت در کلان‌شهر مذهبی مشهد یک نگاه دو قطبی وجود دارد که علت آن را می‌توان در نگاه مسئولانی دانست که با دید گردشگری مذهبی به شهر مشهد می‌نگرند.

وی ادامه داد: باید میان گردشگری مذهبی و زیارت، ارتباط همسو و همه جانبه‌ای را ایجاد کرد؛ زیرا اگر تنها به گردشگری مذهبی پرداخته شود، ماندگاری زائر در مشهد ملاک قرار داده می‌شود، و اگر تنها به زیارت توجه شود، ماندگاری زائر در حرم مطهر مبنا قرار خواهد گرفت.

مجری پروژه طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) در عرصه بین‌الملل با اشاره به وجود دو نوع نگرش گردشگر‌محور و زیارت‌محور در شهر مشهد، تصریح کرد: از یک سو برخی از صاحب‌نظران تنها انگیزه‌های گردشگری مذهبی را مطرح می‌سازند و از سوی دیگر برخی از مسئولان به انگیزه‌های فرهنگی و محتوایی و اثربخشی زیارت چشم دوخته‌اند.

ملکی‌فر خاطرنشان کرد: اگر چه نکته مهم در شهر مشهد تحقق زیارت معنوی برای زائران است، اما باید در کنار آن به ابعاد اقتصادی و تجاری نیز توجه شود تا زائر هم از فضای معنوی حرم مطهر بهره‌مند شده و هم از امکانات شهری استفاده کند که متاسفانه به این امر توجه مناسبی نشده است.

وی با بیان اینکه فضای ترغیب به زیارت و شناخت امام رضا(ع) در مشهد محدود است، افزود: بی‌شک فضاسازی مناسب برای مقوله زیارت امری محوری در پایتخت معنوی ایران است ولی نباید تنها به برنامه‌های صدا و سیما اکتفا کرد، زیرا روندهای مخالف بسیار زیادی در عرصه زندگی وجود دارند که آثار معنویت را هدف گرفته‌اند.

مدیر اندیشکده آصف با اشاره به تلاش انسان جهت دستیابی به موفقیت، اظهار کرد: می‌توان از این موضوع برای رشد و توسعه زیارت بهره جست، بدین معنا که اگر بخواهیم زیارت روز به روز افزایش پیدا کرده و مولفه ماندگاری زائر در حرم مطهر بیشتر گردد، باید نشان دهیم که زیارت، وسیله‌ای برای رسیدن به موفقیت است.

ملکی‌فر ادامه داد: اگر چه ما برای رشد و توسعه زیارت، اقدام به مطالعه و تحقیق می‌کنیم، اما تا کنون نسبتی بین زیارت ائمه اطهار(ع) با موضوع موفقیت برقرار نکرده‌ایم.

وی برقراری این نسبت را در جهت توسعه زیارت امری اساسی برشمرد و یادآور شد: در حرم مطهر نیز باید به این موضوع توجه بیشتری شده و با بهره‌گیری از سخنرانی روحانیون و اساتید مجرب و تاثیرگذار، فضاسازی مناسبی صورت بگیرد.

مجری پروژه طرح توسعه کمی و کیفی زیارت امام رضا(ع) در عرصه بین‌الملل با اشاره به گسترش فضای تبلیغاتی و تفریحی در شهر مشهد، تصریح کرد: باید با برنامه‌ریزی مناسب از روند گسترش پدیده‌های تبلیغاتی که جلوه معنوی مشهد را کمرنگ کرده‌اند، جلوگیری کرد./س

برچسب ها: برنامه ، زیارت ، مشهد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.