سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دولت تایلند پارلمان را منحل و انتخابات برگزار می‌کند/ تظاهرات100 هزار نفري معترضان

در پی ادامه اعتراضات در بانکوک، یینگولاک شیناواترا نخست وزیر تایلند پارلمان این کشور را منحل می‌کند و انتخابات تازه برپا خواهد کرد؛ در عین حال خبرگزاري فرانسه در خبري فوري به نقل از پليس تايلند گزارش داد: 100 هزار نفر به تظاهرات معترضان در بانکوک پيوسته اند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از بی‌بی‌سی، در پی ادامه اعتراضات در بانکوک پایتخت تایلند، شیناواترا اعلام کرده پارلمان این کشور را منحل می کند و مردم می‌توانند دوباره در انتخابات شرکت کنند.

وي در يک سخنراني تلويزيوني اعلام کرد پس از مشورت با بسياري از افراد، فرمان سلطنتي را ارائه  کرده ام که در آن موضوع انحلال پارلمان درخواست شده است.
شيناواترا همچنين گفت انتخابات در زودترين زمان ممکن برگزار خواهد شد.

این اقدام در پی استعفای تمام نمایندگان مخالف دولت از پارلمان و آماده شدن معترضان برای راهپیمایی به سوی پارلمان کشور انجام شده است.

یینگولاک در انتخابات سال ۲۰۱۱ تایلند پیروز شد.

با این همه معترضان دولت او را متهم می کنند که تحت نفوذ برادرش، تاکسین شیناواترا، رهبر سابق تایلند عمل می کند و خواستار استعفای او شده اند.

شیناواترا گفته است: "در این مرحله، در حالی که بسیاری از مردم از گروه های مختلف با دولت مخالفند، بهترین راه بازگرداندن قدرت به مردم و برگزاری انتخابات است تا تایلندی ها خودشان تصمیم بگیرند."

تاریخی برای برگزاری انتخابات مشخص نشده است اما نخست وزیر تایلند گفته است در "سریع ترین زمان ممکن" انتخابات برگزار می شود.

خبرنگاران می گویند انتظار می رود انتخابات ظرف ۶۰ روز آینده برگزار شود.

حامیان اصلی حزب خانم شیناواترا، فقرا و روستاییان تایلند هستند و شانس این حزب را برای بردن در انتخابات بالا می برند.

معترضان مخالف دولت که خواستار جایگزینی یک "شورای مردمی" انتصابی به جای دولت هستند گفته اند به اعتراضات ادامه خواهند داد.

سوت‌هایپ توئک‌سوبان،رهبر مخالفان که قبلا از سیاستمداران ارشد مخالف دولت بوده است می گوید: "جنبش به مبارزه ادامه می دهد. هدف ما ریشه کن کردن حکومت تاکسین است."

به گفته این رهبر مخالفان "اگرچه پارلمان منحل شده و انتخابات برگزار خواهد شد، هنوز حکومت تاکسین سرجای خود است"

تاکسین شیناوات، نخست وزیر سابق تایلند، بعد از برکناری در یک کودتای نظامی در سال ۲۰۰۶ در فساد دولتی مجرم شناخته شد. او زندگی در تبعید را برگزیده است اما هنوز در سیاست تایلند صاحب نفوذ قلمداد می شود.

در آستانه راهپیمایی برنامه ریزی شده مخالفان به سوی مقر نخست وزیری، بیش از ۶۰ مدرسه در بانکوک به نشانه احتیاط بسته شده اند.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.