سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیپور آغاز جنگی تازه این بار در دستان "اولاند"

فرانسوا اولاند، رئيس جمهور فرانسه، ده ماه پس از مداخله نظامي در مالي و در حالي که محبوبيت وي به حداقل رسيده است، بار ديگر بر طبل جنگ کوبيد و اعلام کرد کشورش اين بار به طور فوري در جمهوري آفريقاي مرکزي مداخله نظامي مي‌کند.

 به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری فرانسه ؛  فرانسه به زحمت توانست چراغ سبز اقدام نظامي در اين مستعمره سابق خود را که دچار هرج و مرج شده است، از شوراي امنيت سازمان ملل بگيرد. رئيس جمهور اين کشور پنجم دسامبر در سخنان کوتاهي که از تلويزيون پخش شد استقرار هزار و ششصد نظامي فرانسوي را در جمهوري افريقاي مرکزي اعلام کرد.

به گفته تحليل‌گران سياست خارجي و دفاعي فرانسه در حوزه اختيارات اولاند است. آلن دوهمل از  سرمقاله نويس‌هاي فرانسوي مي‌گويد : « عملا کنترلي بر روي فرانسوا اولاند نيست و او مي‌تواند هرچه مي‌خواهد بکند. هر اندازه دست او در سياست داخلي بسته است ، به همان اندازه دست وي در سياست خارجي باز است.»

کسي که 11 ژانويه ، تاريخ آغاز عمليات نظامي فرانسه در مالي موسوم به «سِروال» ، در مالي « جنگ سالار » شناخته شد ، چند  هفته بعد هنگام سفري ظفرمندانه به تومبوکتو و باماکو که از دست شورشيان خارج شده بود ، « منجي » شناخته شد. سازمان آموزشي ، علمي و فرهنگي ملل متحد (يونسکو) ماه ژوئن جايزه صلح خود را در حضور سران کشورهاي غرب آفريقا که براي تقدير از اقدام نظامي فرانسه در غرب آفريقا آمده بودند ، به فرانسوا اولاند اختصاص داد.

با اين حال ، همان روز درگيري ها در شمال مالي بين ارتش و شورشيان طوارق از سر گرفته شد. رئيس جمهور فرانسه اذعان کرد درگيري ها تمام نشده است. هنوز هم پايان نيافته است. با گذشت حدود يک سال از جنگ مالي ، فرانسه مجبور شد تا زماني که به نظر مي رسد اوضاع متزلزل است ، نيروهاي نظامي خود را در آنجا حفظ کند. فرانسه در حال حاضرحدود 2800 نظامي در آفريقا دارد.

رئيس جمهور فرانسه اذعان کرده بود : « وقتي که کشوري مسئوليت جنگي را بر عهده مي گيرد با اينکه بخواهد در دستيابي به صلح به دنبال پاداش باشد ، متناقض است.» موضوع « صلح و امنيت » بي وقفه در نشست سران آفريقا و فرانسه در کاخ اليزه که روزهاي جمعه و شنبه برگزار شد ، مطرح شد.

اولاند در اين نشست گفت هر چند فرانسه در حال حاضر در کنار کشورهاي آفريقايي است و در آينده نيز خواهد ماند ، کشورهاي آفريقايي بايد خود امنيت کشورشان را تأمين کنند. در حال حاضر پاريس همچنان خود را براي جنگ آماده مي کند ، هر چند اولاند هنگامي که در سال 2012 قدرت را در دست گرفت ، تصميم ديگري داشت و آن عقب نشيني هر چه سريعتر نيروهاي اين کشور از افغانستان بود.

از همان آغاز دوره پنج ساله رياست جمهوري اولاند ، وي به ناتواني در تصميم گيري درباره مسائل داخلي متهم شد ، اما در زمينه مسائل دفاعي تصميماتي گرفت که انتظار آن از وي نمي رفت. استفان روزس Stéphane Rozès ، رئيس موسسه مشورت دهي ، تحليل و چشم انداز (کپ Cap) مي گويد در عرصه داخلي ، اولاند بي وقفه در پي حل مسائل از طريق مصالحه است ، اين در حالي است که انتظار مردم فراتر از اين است. اين شيوه اي است که از لحاظ محبوبيت چندان عمل نمي کند ، تنها يک چهارم فرانسوي ها به شيوه عملکرد وي اعتماد دارند.

در عرصه سياست خارجي ، ساز و کار اليزه بر روابط خوب رئيس جمهور با فرماندهان نظامي اصلي ، به ويژه بِنوآ پوگا ، رئيس ستاد مشترک ارتش استوار است. اين ساز و کار همچنين بر اعتماد کامل به ژان-ايو لو دريان ، وزير دفاع و مديريت هوشمندانه روابط وي با لوران فابيوس ، وزير امور خارجه متکي است.

« فرانسه در جنگ » ، زندگي روزمره فرانسوا اولاند را که اوايل خود را رئيس جمهوري « معمولي و مردمي » مي ديد ، مختل کرده است. خودروي زرهي ، ارتباطات امنيتي ، ترددهاي هوايي نسبتا نظام مند به وي تحميل شده است در حالي که او اوايل رفت و آمد با قطار را ترجيح مي داد. رئيس جمهور مجبور شد خانه شخصي اش در جنوب پاريس را رها و به طور دائم در کاخ اليزه اقامت کند. به گفته يکي از اطرافيانش ، وي بايد در هر لحظه در دسترس باشد و بتواند فوري با هر کسي تماس بگيرد.

انتهای پیام / 
برچسب ها: اولاند ، آفریقا ، ارتش ، فرانسه ، مالی ، جنگ
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.