سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

دادستان عمومی و انقلاب مرکز گرگان:

قاچاقچیان چوب بلای جان ذخیره گاه‌های سرخدار گلستان/ سودجویان 47 اصله درخت را به یغما بردند

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان با ابراز نگرانی از دست اندازی سودجویان به منابع طبیعی استان گفت: متاسفانه این بار سودجویان با ورود به عرصه‌های جنگلی گرگان، 47 اصله درخت سرخدار را به یغما بردند.

به گزارش حوزه حقوقی قضایی باشگاه خبرنگاران، "عباس پوریانی" با بیان اینکه گلستان از معدود ذخیره گاه‌های گونه ارزشمند سرخدار جهان است افزود: کوتاهی و عدم نظارت مدیران ذیربط و کمبود امکانات موجود در حفاظت از این گونه ارزشمند سبب قطع دلخراش این درخت‌ها و به یغما بردن این درختان شده است.

وی با تاکید بر برخورد شدید با متخلفان گفت: با توجه به اهمیت موضوع و برای بررسی دقیق ابعاد فاجعه بازپرس شعبه ویژه رسیدگی به جرائم حوزه منابع طبیعی دادسرای استان به صورت میدانی از محل بازدید کردند.

پوریانی با اشاره به اهتمام دستگاه قضایی برای برخورد با تخریب کنندگان طبیعت از دست اندرکاران این حوزه خواست نسبت به صیانت از منابع ملی و ذخیره گاه‌های طبیعی استان توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی از مردم خواست به عنوان چشم بینای دستگاه قضایی در صورت مشاهده دست اندازی به طبیعت بلافاصله موضوع را به مراجع قضایی اطلاع دهند.

گفتنی است؛‌ سرخدار در جنگل‌هاي شمال ايران در ارتفاعات نسبتاً زياد ديده مي‌شود كه غالبا به صورت پراكنده است ولي در بعضي نقاط از جمله جنگل‌هاي قسمت ييلاقي نهارخوران، افراتخته و سياه رودبار دره زرين گل علي آباد كتول به صورت انبوه و تقريبا خالص ديده مي‌شود.

مطالعات فسیل شناسی نشان می‌دهد که قدمت گونه سرخدار به 190 میلیون سال باز می‌گردد و جنبه ضد سرطانی نیز دارد و در دوران چهارم زمین شناسی حدود 13 هزار سال پیش، آخرین یخبندان کره زمین، گونه‌های سرخدار نیکمره شمالی را نابود کرد ولی رطوبت دریای خزر مانع از سرایت یخبندان به جنگل‌های هیرکانی شد.
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.