سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مجهزترين "آزمايشگاه طبي" در آسمان

آژانس فضايي اروپا، سال‌ها بعد از خارج شدن انسان از زمين براي انجام تحقيقات علمي جالب‌ترين آزمايشگاه را در فضا راه‌اندازي كرد.

به گزارش خبرنگار علمي باشگاه خبرنگاران، سي ‌سال پيش اولين شاتل فضايي آزمايشگاهي قاره اروپا به‌نام Spacelab به فضا پرتاب شده است.

گفتني است، در اين سفر اولين فضانورد آژانس فضايي اروپا، الوف Merbold دراين مأموريت شركت كرده است و در واقع ورود آژانس فضايي اروپا به فضا در سال 1983 صورت گرفته است.

در اين آزمايشگاه فضايي در آن زمان شش فضانورد در دو تيم به مدت 12 ساعت شيفتي در آزمايشگاه شاتل فضايي به انجام انواع آزمايش‌ها در زمينه‌هاي فيزيك خورشيدي، فيزيك پلاسماي فضايي، رصد زمين، علم مواد، فناوري و علوم زيست پرداخته‌اند.

اين آزمايشگاه فضايي در اولويت مأموريت خود 166 بار به دور زمين چرخيد و 10 روز در مدار زمين باقي ماند و سرانجام با شاتل فضايي كلمبيا به زمين بازگشت.

اين آزمايشگاه فضايي نتيجه همكاري مشترك ESA و NASA بوده است و براي ساخت آن از بسياري از كشورهاي عضو اتحاديه اروپا كمك گرفته است.

براي همراهي در اولين سفر 53 نامزد فضانورد انتخاب شده بودند كه در نهايت چهار نفر به فضا رفتند.

در بين سال‌هاي 1983 و 1998، اين آزمايشگاه فضايي به همراه شاتل‌هاي فضايي به ميزان 22 بار به فضا رفته و 244 روز در مدار بوده است.

بسياري از فناوري‌هاي روز دنيا به ويژه آلياژهاي مورد استفاده در ساخت گوشي‌هاي تلفن همراه دستاورد آزمايشات صورت گرفته در اين آزمايشگاه فضايي بوده است.


انتهاي پيام/

برچسب ها: فضا ، آزمایشگاه ، موبایل
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.