سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

استفاده از نماد "ماندلا" در اعتراضات فلسطيني‌ها در کرانه باختري رود اردن

خبرگزاری رویترز در گزارشی به قلم "علی صوافطه" از روستای نبی صالح در کرانه باختری رود اردن نوشت: "اشرف ابورحمه" جوان فلسطینی ساکن روستای بلعین در کرانه باختری رود اردن امروز شنبه در مراسمی که در روستای نبی صالح به مناسبت چهارمین سالگرد آغاز مقاومت مردمی در این روستا برگزار شد، چهره خود را شبیه" نلسون ماندلا" کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازخبرگزاری رویترز؛"ابورحمه" پوست صورتش را با رنگ سیاه تیره کرد و بخشی از موهایش را سفید کرد تا شبیه "ماندلا" شود. ابورحمه (32 ساله) که انتشار تصاویر او در سال 2006 در حالی که دستهایش بسته بود و یک نظامی اسرائیلی به سوی او شلیک
می کرد موجب شهرتش شد گفت: «با برپایی تظاهرات مسالمت آمیز می خواهیم پیام خود را به گوش جهانیان برسانیم».
وی افزود، برای ما فلسطینی ها، "نلسون ماندلا" نماد مبارزه مسالمت آمیز است و ما به مبارزه خود ادامه خواهیم داد تا به این اشغالگری پایان دهیم و آزادی خود را به دست آوریم.
"ابورحمه" که دو برادرش را در سال های گذشته در اعتراضات به احداث دیوار حدفاصل از دست داده است گفت 9 سال است که در فعالیت های مقاومت مردمی شرکت دارد. او به دستاوردهای مقاومت مردمی در روستایش ا
فتخار می کند زیرا این مقاومت موجب شد بخش هایی از زمین های این روستا که اسرائیل برای احداث دیوار مصادره کرده بود به صاحبانش بازگردانده شود.
دهها جوان فلسطینی که شماری از آنها تصاویر "ماندلا" را در دست داشتند نزدیک ورودی روستای نبی صالح با نیروهای امنیتی اسرائیلی درگیر شدند. ماندلا روز پنجشنبه در سن 95 سالگی درگذشت. زمانی که جوانان فلسطینی به یک ایست بازرسی ایجاد شده نزدیک ورودی روستا رسیدند نیروهای امنیتی اسرائیلی به سوی آنان نارنجک های حاوی گاز اشک آور و گلوله پلاستیکی شلیک کردند و فلسطینی ها نیز با پرتاب سنگ به آنها پاسخ دادند.
یک راننده آمبولانس گفت جوانی را که بر اثر اصابت گلوله پلاستیکی به صورتش زخمی شده بود به بیمارستان برده و شماری از معترضان را که بر اثر استنشاق گاز اشک آور دچار خفگی شده بودند درمان کرده است.
مراسم امروز در روستای نبی صالح دو روز پس از حکم دادگاه اسرائیل برگزار شد که یک نظامی اسرائیلی را در حادثه کشته شدن یک معترض فلسطینی در سال 2011 تبرئه کرد. این فلسطینی بر اثر اصابت نارنجک حاوی گاز اشک آور به سرش که این نظامی شلیک کرده بود جان باخت. "محمد برکه" نماینده عرب در پارلمان اسرائیل تبرئه شدن این نظامی را «محکومیت اشغالگری و سیاست اشغالگری» توصیف کرد. وی در سخنانی که در مراسم روستای نبی صالح برگزار شد گفت همه شواهد نشان می دهد این نظامی با خونسردی و بر اساس عدالت اسرائیل و عدالت اشغالگری و قوانین آن، آدم می کشد. وی این حکم را لکه ننگ بر پیشانی اشغالگران توصیف کرد.
درگیری بین جوانان فلسطینی و نیروهای امنیتی اسرائیلی حدود سه ساعت ادامه یافت و به کشتزارهای اطراف روستا کشیده شد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.