سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

واشنگتن‌پست گزارش داد:

احتمال همسویی دموکرات‌ها با جمهوری‌خواهان آمریکا در مخالفت با تعامل هسته‌ای با ایران

در شرایطی که تلاش‌ها برای رسیدن به تعامل درباره برنامه هسته‌ای ایران ادامه دارد، برخی از اعضای دموکرات کنگره آمریکا نگران این نکته هستند که مقامات ارشد دموکرات سنا در راه حمایت از تلاش‌ها برای تحت‌الشعاع قرار دادن این توافق، به جمهوری‌خواهان بپیوندند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از روزنامه آمریکایی واشنگتن‌پست ؛‌ این روزنامه در گزارش خود در این زمینه آورده است: برخی منابع آگاه در کنگره آمریکا اعلام کرده‌اند که نگران حمایت دموکرات‌ها از اقدامات جمهوری‌خواهان علیه تعامل هسته‌ای ایران هستند.

بر اساس این گزارش، این نگرانی وجود دارد که استنی هویر،‌نایب‌رئیس اقلیت دموکرات‌ها در سنای آمریکا از موضع اریک کانتر جمهوری‌خواه مبنی بر ارائه قطع‌نامه برای انتقاد از توافق اخیر هسته‌ای با ایران و یا لایحه تشدید تحریم‌ها و یا اعمال دور جدیدی از تحریم‌ها حمایت کند و این در شرایطی است که حمایت از این مسئله می‌تواند روند توافق هسته‌ای با ایران را تحت‌الشعاع خود قرار دهد.

از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که دموکرات‌ها از تلاش جمهوری‌خواهان برای ایجاد محدودیت در روند تلاش‌های آمریکا برای توافق نهایی هسته‌ای با ایران حمایت کنند. این در حالی است که جمهوری‌خواهان  با اقداماتی از قبیل مخالفت با تداوم غنی‌سازی اورانیوم ممکن است بخواهند برای کاخ سفید در این‌باره محدودیت ایجاد کنند.

این در شرایطی است که هویر این نکته را تایید کرده است که جمهوری‌خواهان لایحه‌ای را در این‌باره تهیه کرده و در اختیار وی قرار داده‌اند، اگرچه وی از بیان جزئیات در این‌باره خودداری و اعلام کرده است که هنوز درباره حمایت از این لایحه تصمیم‌گیری نشده است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده است: هر نوع لایحه‌ای در این زمینه که حمایت دموکرات‌ها را نیز به همراه داشته باشد، می‌تواند به افزایش فشار از سوی مخالفان سیاست‌های دولت اوباما منجر شود و البته برخی از این نکته هراس دارند که حتی بررسی این‌گونه لایحه‌ها می‌تواند بر روی مذاکرات بین‌المللی تاثیر منفی داشته باشد.

بر اساس اطلاعات به دست آمده، اریک کانتر و دیگر اعضای جمهوری‌خواه مجلس نمایندگان در تلاش برای نشان دادن مخالفت خود با تعامل هسته‌ای و سیاست اوباما در این زمینه هستند. در صورت حمایت دموکرات‌ها و در راس آنان هویر از لایحه‌های تهیه شده در این زمینه، امیدها برای ایجاد تعامل طولانی مدت با ایران به شدت کمرنگ خواهد شد. اما نگرانی اصلی از این بابت به این دلیل است که پیش از این هویر و کانتر درباره لایحه‌های مربوط به سیاست خارجی آمریکا در خاورمیانه با یکدیگر همکاری کرده بودند.

اکنون اعضای دموکرات سنا در حال بررسی این موضوع هستند که آیا به دور جدید تحریم‌ها علیه ایران رای مثبت بدهند یا خیر، این در حالی است که کاخ سفید از آنان خواسته است دست نگهدارند و این لایحه را بررسی نکنند، چرا که تصویب تحریم‌های جدید شرایط را برای ادامه مذاکرات با ایران سخت‌تر خواهد کرد و باعث ایجاد این تردید در میان متحدان آمریکایی خواهد شد که ایالات متحده در حال پیشبرد توافق در مسیری بد است.

انتهای پیام / 
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.