سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گرگان/

قطع دلخراش 47 اصله درخت سرخدار با قدمت 190 میلیون سال در گلستان

دادستان عمومی و انقلاب مرکز گلستان با ابراز نگرانی از دست‎اندازی سودجویان به منابع طبیعی استان گفت: متاسفانه این بار سودجویان با ورود به عرصه‎های جنگلی گرگان، 47 اصله درخت سرخدار را به یغما بردند.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران  گرگان ، عباس پوریانی با بیان اینکه گلستان از معدود ذخیرهگاههای گونه ارزشمند سرخدار جهان است، گفت: کوتاهی و عدم نظارت مدیران ذیربط و کمبود امکانات موجود در حفاظت از این گونه ارزشمند سبب قطع دلخراش این درختها و به یغما بردن این درختان شده است.

وی با تاکید بر برخورد شدید با متخلفان گفت: با توجه به اهمیت موضوع و برای بررسی دقیق ابعاد فاجعه، بازپرس شعبه ویژهرسیدگی به جرائم حوزه منابع طبیعی دادسرای استان به صورت میدانی از محل بازدید کرد.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان گلستان با اشاره به اهتمام دستگاه قضایی برای برخورد با تخریبکنندگان طبیعت از دستاندرکاران این حوزه خواست نسبت به صیانت از منابع ملی و ذخیرهگاههای طبیعی استان توجه ویژهای داشته باشند.

پوریانی همچنین از مردم خواست به عنوان چشم بینای دستگاه قضایی در صورت مشاهده دستاندازی به طبیعت، بلافاصله موضوع را به مراجع قضایی اطلاع دهند.

سرخدار در جنگلهای شمال ایران در ارتفاعات، نسبتاً زیاد دیده میشود که غالبا به صورت پراکنده است، ولی در بعضی نقاط از جمله جنگلهای قسمت ییلاقی نهارخوران، افراتخته و سیاه رودبار دره زرینگل علیآبادکتول به صورت انبوه و تقریبا خالص دیده میشود.

مطالعات فسیلشناسی نشان میدهد که قدمت گونه سرخدار به 190 میلیون سال باز می‌گردد و جنبه ضد سرطانی نیز دارد و در دوران چهارم زمینشناسی حدود 13 هزار سال پیش، آخرین یخبندان کره زمین، گونههای سرخدار نیمکره شمالی را نابود کرد ولی رطوبت دریای خزر مانع از سرایت یخبندان به جنگلهای هیرکانی شد/س 

برچسب ها: سرخدار ، جنگل ، گلستان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.