سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نگاهی به بازی XCOM: Enemy Within؛

دیدار مجدد با دشمن ناشناخته

سال گذشته Firaxis سراغ یکی از بازی‌های قدیمی خود رفت و آن را برای مخاطبانی که شانس نداشتند سال‌ها پیش آن را تجربه کنند، بازسازی کرد. «اکس‌کام: دشمن ناشناخته» نام این بازی بود، منتقدان آن را ستودند و بسیاری از سایت‌ها و مجلات معتبر دنیا عنوان «بهترین استراتژی سال 2012» را لایق آن دانستند.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، سال گذشته شرکت Firaxis سراغ یکی از بازی‌های قدیمی و بسیار محبوب خود رفت و آن را برای مخاطبانی که شانس نداشتند سال‌ها پیش آن را تجربه کنند، بازسازی کرد. «اکس‌کام: دشمن ناشناخته» نام این بازی بود، منتقدان آن را ستودند و بسیاری از سایت‌ها و مجلات معتبر دنیا عنوان «بهترین استراتژی سال 2012» را لایق آن دانستند.

بازی به قدری متعادل بود که تصور افزودن محتوایی به آن بدون به هم خوردن این تعادل واقعا دشوار است، اما Firaxis که ثابت کرده خوب بلد است شاهکار خلق کند، اخیرا بسته‌ای الحاقی برای بازی عرضه کرده که «در میان دشمن» نام دارد تا به وسیله آن کمبودها و کاستی‌هایی را جبران کند که شاید خیلی‌ها حتی متوجه آنها در نسخه سال گذشته نشده باشند.

علاوه بر این بدون آن که لطمه‌ای بر پیکره بازی اصلی وارد شود، تاکتیک‌های جدیدی به آن اضافه شده است. اگر «اکس‌کام» را تجربه کرده باشید می‌دانید ساختار بازی به دو قسمت کلی تقسیم می‌‌شود. در یک بخش شما باید با دستورهایی که به جوخه تحت اختیار خود می‌دهید، مبارزات تاکتیکی و نوبتی بازی را به پیش ببرید و از طرف دیگر باید با جمع‌‌آوری و مدیریت منابع، قدرت دفاعی خود را مقابل هجوم بیگانگان تقویت کنید. هر دوی این ساختارها به خودی خود بسیار عالی و کم‌نقص طراحی شده بودند و حالا «در میان دشمن» آنها را تکامل و تعالی بخشیده است.

مهم‌ترین ویژگی اضافه شده به بازی، سیستم Meld است. با وجود این سیستم هر سرباز می‌تواند به توانایی‌ها و قدرت‌های فوق طبیعی متنوعی دست یابد مثل پرش به ارتفاعات که تا قبل از آن، غیرقابل دسترس به نظر می‌رسیدند، حسی که به آنها کمک می‌کند موقعیت دشمن‌هایی را که هنوز دیده نشده‌اند دریابند و در مقابل حمله دشمن‌ که قصد به کنترل گرفتن ذهن آنها را دارد، مقاومت کنند.

این قدرت‌های جدید باعث شده‌ تنوع زیادی در حق انتخاب‌های شما هنگام نبرد وجود داشته باشد و بتوانید از استراتژی‌هایی بهره بگیرید که در نسخه سال گذشته بازی میسر نبودند. اگر با دور زدن نیروهای دشمن مشکل داشتید، حالا می‌توانید یکی از سربازهای خود را به لباسی مجهز کنید که کاملا اگر در سنگر باشد، او را تقریبا نامرئی می‌کند. یا مثلا اگر یادتان باشد، گاهی فضایی‌ها ذهن یکی از افراد را به کنترل درآورده و او را مجبور به پرتاب نارنجک به سمت نیروهای خودی می‌کردند؛ اینک می‌توانید با مجهز کردن آنها به لباسی خاص، سلامت عقلی یاران‌تان در مقابل چنین حملاتی را تضمین کنید.

در «اکس‌کام» کلاس سربازهای شما با زره‌هایی معین می‌شود که برای ساخت آنها اولا باید مواد خام اولیه را به دست آورده سپس در آزمایشگاه‌، آن را بسازید. از پوشش‌های اضافه شده به بازی در این نسخه می‌توان به یک نوع زره سایبری اشاره کرد که البته از پناه گرفتن شما در پشت موانع ممانعت می‌کند، اما در عوض با وجود قلاب قدرتمندی که می‌تواند شما را به ارتفاع بالاتر ببرد و حملات فیزیکی مهلکی که می‌توان با آن انجام داد، شاید دیگر نیازی به سنگر گرفتن نباشد زیرا دشمن نمی‌تواند مدت زیادی زنده بماند! بعضی از این لباس‌ها، تحرک و چالاکی سرباز را افزایش داده و حرکات بیشتری می‌توان با آنها انجام داد که بسیار مناسب کلاس تک تیرانداز است.

لباس‌ها جزئی جدایی‌ناپذیر از گیم‌پلی «اکس‌کام» محسوب می‌شود و تاثیر آنها به قدری زیاد است که نمی‌توان بازی را بدون وجود آنها تصور کرد. Meld همیشه در دسترس نیست و مرتب رو به کاهش است، برای تجدید آن باید در حین مراحل به منابع جدیدی از آن دسترسی پیدا کنید؛ ولی مخزن نگهدارنده این منابع به یک نوع زمان مجهز است که چنانچه آنها را بموقع در نقشه پیدا نکنید، منفجر شده و تمام محتویاتش نیز از بین می‌رود. شاید «در میان دشمن» ابزار و امکانات جدید زیادی به شما داده باشد، اما به این معنی نیست که بازی ساده‌تر شده زیرا دشمن‌ نیز به تکنولوژی‌ها و توانایی‌های نو دست یافته‌است.

یکی از نکات جالب اضافه شده به بازی این است که بیگانه‌ها یا فضایی‌ها تنها دشمنان شما نیستند بلکه گروهی از انسان‌ها که اسم خود را Exalt گذاشته‌اند بر این باورند که فضایی‌ها به طریقی موجب بهبود حیات انسان‌ها خواهند شد. این نیروهای اکس‌کام هستند که دشمن اصلی به شمار می‌روند. لذا هر چند نوبت یک بار، با نیروهای این گروه نیز مواجه می‌شوید.

نبرد با آنها فوق‌العاده جذاب است و استراتژی جدیدی می‌خواهد چون به تکنولوژی‌ها و تجهیزات جدید دسترسی دارند و جنگیدن با آنها مانند این است که با افراد از کنترل خارج شده نیروهای خود نزاع می‌کنید. «اکس‌کام: در میان دشمن» ویژگی‌های ریز و درشت دیگری نیز به بازی اصلی اضافه کرده که ذکر تمام آنها از حوصله این مطلب خارج است. توصیه می‌کنم پس از نصب این بسته الحاقی، بازی را از ابتدا آغاز کنید تا بخوبی متوجه تغییرات شده و در عین حال کارآمدی آنها را بهتر فرا بگیرید.

عنوان انگلیسی بازی XCOM: Enemy Within پلتفرمPC: ، X360، PS3 ناشر: 2K Games سازنده: Firaxis Games سبک: استراتژی امتیاز: 9.0

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.