سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

بايدن و شي جين پينگ درباره ايران نيز گفتگو کردند

«جو بايدن» معاون رئيس جمهور آمريکا و «شي جين پينگ» رئيس جمهور چين در ديدار خود در پکن درباره برنامه هسته‌اي کره شمالي و نيز توافق هسته‌اي اخير ايران و گروه 1+5 در ژنو نيز گفتگو کردند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از شبکه خبري سي‌سي‌تي‌وي،  شي جين پينگ از هر دو طرف آمريکايي و چيني خواست جهت صحيح روابط دو کشور را انتخاب کنند و براي تقويت اعتماد ميان خود بکوشند. 

مقامات دو کشور همچنين درباره برخي مسائل مورد علاقه متقابل منطقه‌اي و بين‌المللي گفتگو کردند. 

خبرنگار سي‌سي‌تي‌وي در گزارشي گفت در تالار بزرگ خلق در پکن مقامات دو کشور آمريکا و چين که داراي قدرتمندترين اقتصاد جهان هستند با يکديگر رو در رو ديدار کردند. آنها در اين ديدار بر لزوم تقويت اعتماد و تفاهمي که بايد ويژگي روابط کشورهاي قدرتمند جهان باشد تاکيد کردند. 

شي جين پينگ در اين ديدار گفت :«ما با نگاهي به آينده ، آماده همکاري با آمريکا هستيم تا حرکت در جهت صحيح ادامه يابد و الگوي جديدي براي روابط قدرت هاي بزرگ ساخته شود که در آن به منافع اساسي يکديگر و دغدغه ها و نگراني هاي متقابل احترام گذاشته شود. براي پرداختن به مسائل جهاني و پرداختن به اختلاف نظرها ، همکاري ها و ارتباطات بين المللي بايد تقويت شود.»

بايدن نيز در اين ديدار گفت در هر تغييري فرصت نيز به وجود مي‌آيد.

وي افزود اکنون فرصتي براي پرداختن به امنيت منطقه‌اي در سطح جهاني، فرصتي براي پرداختن به مسئله تغييرات اقليمي و انرژي و طيف گسترده‌اي از مسائل گوناگون وجود دارد که جهان بايد شاهد تغييراتي در آنها باشد.

به گفته مقامات آمريکايي، در اين ديدار که بيش از پنج ساعت طول کشيد به تک تک موضوعات در روابط دو کشور پرداخته شد که يکي از آنها بيشترين اختلاف را موجب شده است. به گفته مقامات آمريکايي، جو بايدن در اين ديدار مخالفت آمريکا را با حريم دفاع هوايي چين که پکن اخيرا آن را اعلام کرده است ابراز کرد و نگراني عميق واشنگتن را در اين خصوص به اطلاع رهبران چين رساند.

گزارش رسانه‌هاي چين حاکي است شي جين پينگ در واکنش به سخنان بايدن بر مواضع چين در خصوص بسياري از مسائل حساس پکن مانند مسئله تايوان ، مسئله تبت و حريم دفاع هوايي تاکيد کرد و از آمريکا خواست به منافع اساسي چين احترام بگذارد. 

به نظر مي رسد معاون رئيس جمهور آمريکا در ديدارش با رئيس جمهور چين به طور مستقيم از وي نخواسته است طرح حريم دفاع هوايي را کنار بگذارد.

به گفته مقامات آمريکايي ، دو طرف در اين ديدار درباره برنامه هسته‌اي کره شمالي با توجه به موفقيت اخير در دستيابي به يک توافق هسته‌اي موقت درباره برنامه هسته‌اي ايران نيز گفتگو کردند. 

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.