سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

تبریز/

پایداری تولید با بهره گیری از مکانیزاسیون در بخش کشاورزی

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: آذربایجان شرقی با ضریب مکانیزاسیون 54/1 جزو استان های برتر کشور در مکانیزاسیون کشاورزی جای گرفته است.

محمدیان در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران تبریز افزود: با پذيرش مفهوم مكانيزاسيون كشاورزي به عنوان رويكردي در توليد محصولات كشاورزي با استفاده از فناوري و ابزار مكانيكي مناسب برای عمليات توليد محصولات كشاورزي كه اهدافي همچون كاهش صعوبت كار، كاهش هزينه هاي توليد اقتصادي نمودن فعاليت، افزايش عملكرد و راندمان كار و بهينه سازي و مديريت مصرف منابع و... را به دنبال خواهد داشت.

وی ادامه داد: مکانیزاسیون کشاورزی ، عاملی اساسی وتاثیرگذار برتولید وصادرات محصولات کشاورزی است.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی تشریح کرد: افزایش تولید محصولات کشاورزی درواحد سطح وبهبود کیفیت محصولات وجلب اعتماد بازار، فقط درسایه مجهز شدن به وسایل وامکانات پیشرفته وبه موازات آن تقویت مدیریت ها امکان پذیر است، به ویژه آن که افزایش تولید درواحد سطح به مفهوم تولید انبوه وکاهش قیمت تمام شده است.

محمدیان ضمن اشاره ای به مهم ترین مشکلات توسعه مکانیزاسیون گفت: کمبود توانایی‌های بهره برداران هم از نظر مالی و هم از نظر علمی، افزایش روزافزون ماشین‌های کشاورزی فرسوده، استفاده از ماشین‌های کشاورزی با فن آوری پایین را باید از مهم ترین چالش های بهره گیری از مکانیزاسیون کشاورزی قلمداد نمود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی نیز در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران یادآور شد: توسعه مکانیزاسیون و افزایش ضریب آن در اراضی کشاورزی مهمترین فاکتور برای تولید انبوه، افزایش تولید و کاهش هزینه‌های کشاورزان است.

ایوب ایرانی فام با تعریفی از ضریب مکانیزاسیون اظهار داشت: این ضریب به مفهوم نیروی محرکه موجود به ازای هر هکتار است.

وی با معرفی شهرستان برتر آذربایجان شرقی برای ضریب مکانیزاسیون ادامه داد: هریس با ضریب مکانیزاسیون 19/2 توانمندترین و کمترین ضریب مکانیزاسیون در عجب شیر با 7/1 در استان شناسایی شده اند.

ایرانی فام 85 درصد از مزارع استان را در مراحل کاشت، داشت و برداشت مکانیزه دانست و افزود: در 20 هزار هکتار از اراضی زراعی استان امکان بهره گیری از مکانیزاسیون مقدور بوده و 15 درصد به عنوان نیمه مکانیزه شناخته شده اند.

وی همچنین استفاده از دانش آموختگان بخش کشاورزی برای توسعه مکانیزاسیون حرکتی تاثیرگذاردانست و گفت: این اقدام علاوه بر ایجاد اشتغال زمینه توسعه مکانیزاسیون و افزایش تولید محصولات را در بردارد.

ایرانی فام با اشاره به اینکه کشاورزی پیشرفته برای افزایش تولیدات داخلی لازم و اساسی است، گفت: استفاده از ماشین آلات در زمینها نه تنها صرفه اقتصادی دارد بلکه کارآیی لازم برای افزایش تولیدات کشاورزی را نیز به همراه دارد.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی به خبرنگار باشگاه خبرنگاران گفت: کوچکی قطعات باغها، سدراه توسعه مکانیزاسیون در این استان شده است.

سعداله اسکندری افزود: آذربایجان شرقی علیرغم اینکه رتبه هفتم سطح زیرکشت باغات کشور را دارد اما بعد از مازندران، فارس و آذربایجان غربی در رتبه چهارم تولیدات باغی کشور را به خود اختصاص داده است.

وی یادآور شد: امکان بهره گیری از مکانیزاسیون در 64 هزار و 171 هکتار از باغات برای داشت و برداشت محصولات باغی استان میسّر است.

اسکندری با معرفی شهرستان های برتر در تولید محصولات باغی ادامه داد: باغداران مراغه، مرند، میانه و اهر توانایی بهره گیری از مکانیزاسیون در باغات خود را دارند.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی با اشاره به ضایعات کشاورزان اظهار داشت: وجود محصولات مختلف در باغ های قدیمی علاوه بر ناتوانی بهره برداران در برداشت مکانیزه عاملی برای ضایعات تولیدکنندگان است.

اسکندری تاکید کرد: عدم دسترسی کامل به جاده های بین مزارع، به دلیل سنتی بودن باغات استان، امکان بهره برداری از سیستم مکانیزاسیون را در نیمی از این باغات میسر نمی سازد.

رئیس اداره امورفناوری های مکانیزه کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ادامه داد: رعایت اصول نوین باغداری در باغ های در حال احداث آذربایجان شرقی در شهرستان های اهر، میانه و شبستر مدنظر قرار دارد.

جواد زینالی مهر گفت: درحال حاضر شهرستان های هشترود، چارایماق، سراب و میانه به دلیل وسعت بیشتر اراضی و پذیرش آسانتر علم و تکنیک در کشاورزی، بهره برداری مناسبتری از ماشین آلات کشاورزی را تجربه می کنند.

وی یادآور شد: یکپارچه سازی اراضی رشد مکانیزاسیون و تولید را در پی خواهد داشت.

زینالی مهر تصریح کرد: نقشه برداری از باغ های جدید، چاله کنی، ایجاد فاصله بین ردیف ها، دفع علف های هرز و مبارزه با آفات و بیماری ها با استفاده از ماشین آلات امکانپذیر است.

رئیس اداره امورفناوری های مکانیزه کشاورزی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی با بیان محاسن یکپارچه سازی خاطرنشان کرد: یکپارچه سازی اراضی، تحقق کشاورزی پایدار، افزایش درآمد و کاهش قیمت تمام شده محصولات را برای بهره برداران آذربایجان شرقی در پی دارد.

وی ادامه داد: امکان بهره برداری از 29 هزار و887 دستگاه تراکتور و 556 کمباین در اراضی کشاورزی آذربایجان شرقی فراهم است.

شایسته است با امکانپذیر ساختن زارعان و باغداران در کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری آنان را برای حماسه اقتصادی مجهزتر نماییم.

حفظ منابع تولید، ارتقاء کمیّت و کیفیّت محصولات کشاورزی را باید از مزایای بهره گیری از مکانیزاسیون در کشاورزی بدانیم.

صنعتي شدن كشاورزي و توليد محصولات كشاورزي و خروج از توليد معيشتي به اقتصادي، راهكاري جز استفاده از دانش و تكنولوژي نداشته و اين امر نيز فقط با استفاده و بهره گيري از محصولات صنعتي سازگار و متناسب به عنوان يكي از عوامل پايه در توليد محصول كشاورزي ميسر است.

اين رويه در عرصه توليد محصولات كشاورزي به مكانيزاسيون كشاورزي و توسعه آن تعبير شده و به مفهوم ديگر مكانيزاسيون كشاورزي با مفهوم كاربرد و به كارگيري دانش، فناوري و ابزار مكانيكي برای عمليات توليد محصولات كشاورزي نه تنها حلقه اتصال صنعت و كشاورزي به شمار رفته، بلكه زمينه ساز و تسهيلگر اساسي و اصلي در صنعتي شدن بخش كشاورزي محسوب مي شود./س

برچسب ها: پایداری ، تولید ، کشاورزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.