سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

طبخ بزرگترین آش دنیا در فارس

بزرگترین آش دنیا با 72 تن وزن امسال هم در شیراز طبخ می شود.

 

 

 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ مسئول اجرایی گروه فرهنگی امام هادی(ع) از پخت 72 تن آش صلواتی در سالروز فوت پیامبر معظم اسلام(ص) به عنوان بزرگترین آش دنیا خبر داد.

محمد اسدی گفت: 12 سال است که این طبخ و توزیع در تاریخ 27 و 28 صفر در شیراز انجام می شود که امسال میزان این آش سبزی به 72 تن رسیده است.

وی افزود: تمام هزینه های این پخت از سوی مردم است و خوشبختانه این فعالیت به جایی رسیده است که مردم دیگر استانهای کشور از جمله مشهد مقدس نیز در این حرکت بزرگ سهیم شده اند.

مسئول اجرایی گروه فرهنگی امام هادی(ع) ادامه داد: براي طبخ اين ميزان آش، بيش از يكصد راس گوسفند، ده‌ها تن سبزي، حبوبات، برنج و روغن استفاده می شود که تهیه برخی از این مواد از چند ماه پیش آغاز شده است.

اسدی با شاره به اینکه مردم اظهار نظرهای مختلفی در خصوص این پخت دارند، گفت: بیشتر مردم شیراز و حتی استان فارس از روز قبل از شروع پخت در کنار ما حضور دارند.

وی بیان کرد: مردم باید توجه داشته باشند که کمک هایی که از سراسر استان فارس و حتی استانهای دیگر کشور انجام می شود برای پخت آش سبزی است و نمی شود در نیت های مردم تغییر ایجاد کرد و کمک های آنها را صرف فعالیت های دیگر کنیم.

مسئول اجرایی گروه فرهنگی امام هادی(ع) افزود: پارسال حدود 63 میلیون تومان هزینه پخت آش شد که البته امسال با توجه به افزایش قیمت مواد، پخت آش به بیش از 100 میلیون تومان برای طبخ 72 تن خواهد رسید.

اسدی ادامه داد: برای پخت این 72 تن آش صلواتی به حدود 45 دیگ دو تنی احتیاج است که تمام آنها تهیه شده است و همچنین در حدود 400 نفر نیز عوامل اجرایی همکاری خواهند کرد.

وی در خصوص ثبت این طبخ در گینس، گفت: این کار در راه رسول الله انجام می شود اما مردم جهان نیز باید بدانند که بزرگترین آش دنیا را مسلمانان می پزند.

مسئول اجرایی گروه فرهنگی امام هادی(ع) ادامه داد: برای ثبت این پخت به 14 میلیون تومان پول احتیاج است تا نمایندگانی از کشورهای اروپایی به شیراز سفر کنند که البته این پول را نمی توانیم از نذورات مردمی پرداخت کنیم.

اسدی بیان کرد: مسئولین طی چندین سال گذشته قول هایی برای کمک به ما داده اند که امیدوارم در سال جاری این وعده ها عملیاتی شود./س

انتهای پیام/

 

برچسب ها: طبخ ، آش ، دنیا
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.