سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ظریف در پاسخ به سوالات دانشجویان عنوان کرد

چرا در داخل، به سند کاخ سفید استناد می‌کنید/ قضاوت ظریف از عملکرد جلیلی در مذاکرات/ کیهان نگوید غنی‌سازی در توافقنامه نیست

وزیر امور خارجه کشورمان در پرسش و پاسخ با دانشجویان گفت: کاخ سفید مجبور شده به روزنامه واشنگتن پست جوابیه‌ای بدهد که چرا واقعیت را به مردم نگفته، بعد شما به سند کاخ سفید استناد می‌کنید.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، "محمدجواد ظریف" وزیر امورخارجه کشورمان با حضور در جلسه پرسش و پاسخ دانشجویی که عصر امروز (سه‌شنبه) در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی دانشگاه تهران برگزار شد به سوالات دانشجویان پاسخ داد.

وی در ابتدا به سوالاتی مبنی بر اینکه چرا مذاکرات به طور روشن برای مردم مطرح نمی‌شود؛ داده‌ها و ستاده‌ها آیا در مذاکرات ژنو برابری می‌کند و همچنین زحماتی را که شهدای هسته‌ای کشیده‌اند چرا باعث نشده غنی‌سازی به رسمیت شناخته شود؛ این عدم شناخت آیا توهین به ملت ایران نیست؛ دیپلماسی صدقه‌ای که کل پول بلوکه شده ایران را که یارانه 4 ماه کشور است را این گونه می‌خواهند پس بدهند؛ آیا معنی نرمش قهرمانانه این بود که بازپس‌گیری پول‌هایمان با دادن امتیازهای بزرگ باشد و همچنین در صورت عدم پایبندی به طرف غربی چه باید بکنیم و اینکه توانمندی نظامی کشور با بازرسی آنها در فضای بر خلاف امنیت ملی و فاش شدن اسرار کشور نیست و چرا دولت به جای نگاه به درون، عمده تلاش خود را به بیرون معطوف می‌کند و صحبت‌های وزیر امور خارجه  امریکا تا به الان درست از آب درآمده و ما چرا برای رضای آنها همه کار کردیم و الان باید چه امتیازاتی بدهیم، پاسخ داد.

غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند

رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: این حرف‌ها بسیار خوب است که زده شود، البته باید بگویم که غربی‌ها از چهار تا تانک و موشک ما نمی‌ترسند، آیا شما فکر کردید آمریکا که می‌تواند با یک بمب سیستم دفاعی ما را از کار بیاندازد از ما به خاطر قدرت نظامی‌مان می‌ترسد که جلو نمی‌آید؟

ظریف گفت: بر چه اساس می‌توانند به اطلاعات ما پی ببرند، کدام سند این حرف را زده وقتی کری وزیر خارجه آمریکا می‌گوید در عمر کاری خود هیچ کس آنقدر تلخ با من صحبت نکرده، چرا به خود اجازه می‌دهیم نمایندگان ملت بزرگ‌مان را در برابر خارجی‌ها تهدید کنیم.

وزیر امور خارجه ادامه داد: ما در مقابل خارجی‌ها می‌گوییم که به شما اعتماد نداریم و باید اعتماد ما را جلب کنید اما چرا از طرف آنها حرف می‌زنید ما داریم پولی را که دولت مورد حمایت شما داده و در اختیار آنها گذاشته پس می‌گیریم.

برای هر یک دلار، 30 سنت پول به واسطه داده می‌شد تا پول ما را برگرداند

وی افزود: ما پول نفت کشور را که به دلیل سیاست غلط به  غرب داده شده را مسترد می‌کنیم، این آیا توهین به مردم نبود که  نتوانیم پول نفت را برگردانیم، آیا این توهین نبود که برای هر یک دلار، 30 سنت پول به واسطه بدهیم تا پول ما را برگرداند.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان داشت: برای من بسیار دردناک است که این حرف‌ها را می‌زنم اما وقتی از ژنو برگشتیم من از همه دولت‌های گذشته و مذاکره‌کنندگان تشکر کردم اما بنا ندارم گروهی که توان، آبرو و حیثیت خود را برای احقاق حقوق گذاشته‌اند به مطالبه بگذارم و ما الان داریم پول قبلی را که مانده است را به صورت قسطی برمی‌گردانیم.

ظریف ادامه داد: با همه افتخار به شما من سرباز کوچک برای نظام هستم، همه ما همه چیزمان فدای کشور و رهبری است، بنابراین اگر حمایت مقام معظم رهبری نبود تا این حد نمی‌توانستیم پیش برویم و باید قدردان این نعمت باشیم.

اجازه ندهید تندروی‌ها ما را به تندروی بکشاند

وزیر امور خارجه گفت:‌ در سوال گفتند واژه غنی‌سازی نیست بله در Fact-sheed کاخ سفید نیست بله اگر سند شما این است به همان اکتفا کنید و بدانید ما هم بلد هستیم مغلطه کنیم اما اگر نکردیم به این خاطر بود که خواستیم از گفتمان صحیح استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: واژه به رسمیت شناخته شدن غنی‌سازی در دو جای سند آمده اما چگونه می‌گویید در سند نیست.

رئیس دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: اجازه ندهید تندروی‌ها ما را به تندروی بکشاند.

اگر متن مذاکره را می‌گفتم از این بیشتر سوت و کف می‌گرفتم

ظریف در پاسخ به این سوال که چرا متن مذاکره را برای مردم نمی‌گویید، اظهار داشت: مذاکره را من به بیرون دادم و خوشحال می‌شوم که یک روزی متن آنرا بگویم اما مذاکره برای اهداف کشور است نه منفعت شخصی که بخواهم آنرا از طریق اخبار بگویم چرا که اگر متن مذاکره را می‌گفتم از این بیشتر سوت و کف می‌گرفتم اما باید بگویم ذره‌ای از حقوق ایران کم نشده و مذاکره باید محرمانه باقی بماند چون مذاکره‌ای که برای رادیو و تلویزیون و هورا و کف باشد نمی‌تواند برای منافع ملی مفید باشد. 

وزیر امور خارجه ادامه داد: من از داده‌ها و ستاده‌ها جدول دارم و آنچه گرفته‌ایم حق ما بوده است چرا که وقتی جان کری از پول حرف می‌زد عین حرف‌های شما را به او زدم اما آنها نمی‌توانستند هر جور که بخواهند حرف بزنند و من تلاش می‌کنم این شرایط را برگردانم و تقاضا می‌کنم منافع ملی را اصل بگیرید.

وی تصریح کرد: در این داد و ستد همه توانستیم بیشترین دستاورد را برای نظام ایجاد کنیم و این متن، متنی است که مذاکره شده و بیانیه یک کشور نیست و تلاش نکنیم استدلال حقوقی طرف مقابل را تقویت کنیم، البته ما سند را در اختیار مردم گذاشتیم.

رئیس دستگاه دیپلماسی بیان داشت: در شرایط نامناسب مذاکره کردیم و سندی را امضا کردیم که روزنامه واشنگتن پست امروز نوشت آمریکا سندی را که به مردم‌اش داده در آن حق غنی‌سازی را ایران را به رسمیت شناخته و من قول می‌دهم تا پایان کار به شما دروغ نگویم.

کاخ سفید مجبور شد به روزنامه واشنگتن پست جوابیه‌ بدهد که چرا واقعیت را به مردم نگفته است
 
ظریف در پاسخ به سوالات دیگری مبنی بر اینکه کشور ما در راستای مذاکرات گذشته آلماتی و استانبول ضرر بسیار دیده اما چه تفاوتی در این دوره بود که در هشت سال گذشته نتوانستیم در مذاکرات به نتیجه برسیم و الان می‌توانیم و همچنین شما که عضو حقوقی شورای عالی امنیت ملی هستید می‌دانید که مسائلی مثل حق بر کسی پوشیده نیست آیا این امر قدرت شما را در مذاکرات محدود نکرد، گفت: من در پی این نیستم که درباره دیگران قضاوت کنم اما آنچه که به دست آمد در پی مقاومت مردم بوده و ما یک مرزوبوم هستیم و خط‌ کشی‌های سیاسی نباید جدایمان کند. 

در نبرد دیپلماتیک با هم هستیم و ما را رفتارهای گذشته را جبران می‌کنیم
 
وزیر امور خارجه افزود: در نبرد دیپلماتیک با هم هستیم و ما را رفتارهای گذشته را جبران می‌کنیم چرا که پذیرفته شدن حق غنی‌سازی نتیجه مقاومت مردم است و این مداومت را ارج می‌نهیم و باید بر اساس منطق با همدلی پیش برویم.  
 
وی تصریح کرد: تندروها بدون اینکه بخواهند یک صدا هستند به هر حال نباید انگ بزنیم اما بعضی وقت‌ها گروهی فکر می‌کنند از این طرف منافع از بین رفته و طرف دیگر فکر می‌کند منافع نابود شده و کسانی که بدخواه ایران هستند را نباید حرف‌هایشان را تکرار کنند و نباید اجازه دهند که قدرت بگیرند.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی افزود: امروز تندروها و خشونت‌طلبان و کسانی که حقوق مردم را نادیده می‌گیرند هیچ فرصتی ندارند و من اعتقاد دارم انتخابات اخیر سرمایه ملی را بازسازی کرد که این بزرگترین پشتوانه ما است.  
 
ظریف در پاسخ به سوالاتی مبنی بر اینکه با توجه به سابقه مذاکره و تعویق فعالیت‌های هسته‌ای در گذشته آیا با پایان یافتن این شش ماه پرونده ایران از شورای امنیت خارج می‌شود و آیا حق غنی‌سازی به رسمیت شناخته شده و چرا آمریکا چیز دیگری می‌گوید و این امر چگونه قابل توجیه است؟ اظهار داشت: تلاش بنده این است که زمینه را برای انسجام تقویت کنم اما یک دست صدا ندارد و طرفین باید برای تقویت انسجام حرکت کنند. 

هشت سال همه نوع توهین، اتهام را قبول کردم؛ توقع داشتم دوستان هشت هفته به من فرصت بدهند
 
وزیر امور خارجه ادامه داد: بنده 8 سال همه نوع توهین، اتهام را قبول کردم و یک کلام هم صحبت نکردم و توقع داشتم دوستان هشت هفته به من فرصت بدهند.  
 
وی افزود: ما به مذاکره نرفته، برخی دوستان اعلام شکست مذاکره را کردند اما ما صبر کردیم و صحبت نکردیم و پیام‌هایی که خبرنگاران همراهمان از داخل کشور می‌دادند را می‌دانیم ولی آنها را نمی‌گوییم.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی اظهار داشت: جمله اول من پس از مذاکرات این بود که مقاومت مردم به ثمر نشست، چرا دوستان سعی کردند این امر را تلخ کنند. 

پیرو نظر رهبری هستیم
 
ظریف بیان داشت: سابقه مذاکره در شرایطی بود که رهبری نظرشان را گفتند و ما پیرو نظر ایشان هستیم و امروز با شرایط و امکانات متفاوتی همکاری می‌کنیم و سختی‌های مردم را به عنوان پشتوانه خود داریم که می‌تواند مذاکرات را به نتیجه برساند.  
 
وزیر امور خارجه تصریح کرد: حق غنی‌سازی در متن توافق آمده است اما اینکه آمریکایی‌ها آنرا در سندشان نیاورده‌اند چرا از من می‌پرسید، یک بار هم اعتماد کنید به طرف خودتان که راست می‌گوید و از آنها بپرسید چرا کاخ سفید بد ترجمه کرده، البته باید بگویم من به ‌آنها اعتماد ندارم و آن متن را همه دارند و ما غنی‌سازی 5 درصد را ادامه می‌دهیم. 

وی اظهار داشت: حالا بگم در آلماتی باید چه می‌شد، اینکه لوله کشی فردو را عوض کنید که این امر 9 ماه طول می‌کشید که عوض شود و الان می‌توانید یک شیر را باز کنید تا 124 ساعت غنی‌سازی 20 درصد انجام دهید.

کیهان نگوید غنی‌سازی در متن توافقنامه نیست 

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: من در مقابل طرف غربی هستم شما به کمک طرف غربی نروید و در کیهان نگویید غنی‌سازی در متن توافقنامه نیست، البته باید به همگان بگویم که غنی‌سازی در خاک ایران است چرا از این موضوع حرفی نمی‌زنند البته باید بگویم دشمنان از این امر سوءاستفاده می‌کنند چرا که در داخل می‌گویند غنی‌سازی خارج از ایران انجام شود، چرا از این حرف‌ها می‌زنید.
 
ظریف  اضافه کرد: کاخ سفید مجبور شده به روزنامه واشنگتن پست جوابیه‌ای بدهد  که چرا واقعیت را به مردم نگفته، بعد شما به سند کاخ سفید استناد می‌کنید!
 
وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالاتی مبنی بر اینکه هم‌اکنون اتباع ایرانی در برخی کشورها دچار مشکل هستند،‌آیا وزارت خارجه اقدامی برای رفع این مشکل می‌کند یا خیر و همچنین معیار اصلی در انتخاب سفرا چیست و سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران در ارتباط با تعامل با آمریکا چگونه است و آیا به خواست مردم که براساس نظرسنجی‌ها مطرح شده با امریکا مثل سایر کشورها رابطه برقرار می‌شود؟ گفت: هدف از مذاکره حل مسئله هسته‌ای است، چون مردم ایران در انتخابات اخیر فرصت ویژه‌ای ایجاد کردند که غربی‌ها بویژه آمریکا بتوانند جبران مافات کنند و  اعتماد مردم ایران را جلب کنند البته مردم شاید جنایات امریکا را فراموش نکنند اما با چشمان باز و با توجه به گذشته بگذارند آمریکا جبران کند.  
 
وی ادامه داد:‌با این مردم فقط باید با زبان تکریم صحبت کرد چون مردم به تحریم جواب مثبتی نمی‌دهند.
 
رئیس دستگاه دیپلماسی بیان داشت: این مذاکرات یک فرصت است و درباره حقوق بشر اعتقاد دارم به عنوان وظیفه دینی موظف به رعایت حقوق مردم هستیم.  
 
ظریف گفت: کانادا قطعنامه‌هایی را علیه ما بانی می‌شود که دقیقا همان‌ قطعنامه‌ها را که می‌خواهد علیه رژیم صهیونیستی اعمال شود را مخالفت می‌کند که این امر برای این کشور آبرو نمی‌گذارد.  
 
وزیر امور خارجه افزود: حقوق بشر تابلوی جمهوری اسلامی ایران است بنابراین باید حقوق مردم را رعایت کنیم و منشور حقوق شهروندی، یکی از اولویت‌های دکتر روحانی است و ما گفتگوهای سازنده را ادامه می‌دهیم. 

کانادا گفته که انتخابات ما را به رسمیت نمی‌شناسد؛ ما هم به آنها اعتماد نداریم
 
وی اظهار داشت: مرکبی که آنها سوار شده‌اند برازنده‌شان نیست چون کسی که از اسرائیل حمایت می‌کند جایگاهی ندارد البته کانادا گفته که انتخابات ما را به رسمیت نمی‌شناسد و ما هم به آنها اعتماد نداریم و باید حقوق بشر را به عنوان وظیفه دینی ادامه دهیم.  
 
رئیس دستگاه دیپلماسی بیان داشت: در جهت حفظ حقوق اتباع ایران حرکت می‌کنیم و مجازات اتباع کشورمان را محکوم می‌کنیم.
 
ظریف در پاسخ به سوالی که مجددا دانشجویان درباره حصر مطرح کردند گفت: انتخابات اخیر پشتوانه مردم را بازسازی کرد و در روز انتخابات مقام معظم رهبری گفت رای مردم حق‌الناس است که این امر ارزش بزرگی دارد و دوستان باید این امر را پاس بدارند.  
 
وزیر امور خارجه کشورمان ادامه داد: امیدوارم با بازسازی سرمایه ملی بقیه مشکلات حل شود و شادی و خوشحالی از همه تفکرات برخیزد.  
 
انتهای پیام/ 

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
روح اله شهيدي
۲۱:۲۱ ۱۲ آذر ۱۳۹۲
بنام خدا
درود بر دكتر ظريف