سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رونق بازار فروش "تسليحات پيشرفته آمریکا" به جنگ‌افروزان

فروش سلاح از سوي غول‌های سازنده سلاح آمریکا، هميشه مورد توجه دلالان و جنگ‌افروزان بوده است. جنگ براي اين دلالان اقتصادي به مانند بازار فروش پر سود است بنابراين در جهان امروزی، نبود جنگ، رويايي دست‌نيافتني برای مردم جهان خواهد بود چرا كه نفوذ اسلحه‌سازان بزرگ دنيا در امور سياسی و تصمیم‌گیری‌های کلان، انكار ناپذير مي‌باشد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، امروزه تولیدکنندگان سلاح هاي پيشرفته نيز بازارهاي خوبي بدست آورده اند. جنگ هاي پروكسي ديگر با سلاح هاي سبك متعارف به اجرا در نمي آيد،سلاح هاي شيميايي-آنچه در سوريه توسط شورشيان مورد استفاده قرار گرفت- بخشي از اين به روز رساني جنگ ها مي باشد.براساس گزارش وزارت امور خارجه آمریکا،در سال مالی گذشته 44.280 ميليارد دلار محموله سلاح به  173 کشور جهان ارسال شده است.یکی از بحث برانگیز ترين برنامه های فروش سلاح وزارت دفاع آمريكا،فروش تسليحات پيشرفته به عربستان سعودی (6.8 میلیارد دلار) و امارات متحده عربی (4 میلیارد دلار) ، از جمله موشک های کروز و مهمات دقیق، است.

شرکت بوئینگو شرکت ریتون علنا حمایت خود از دولت اوباما برای تنظیم معاملات مشابه با این دو متحد نزدیک در خاورمیانه را اعلام كرده‌اند.

این معامله تاریخی خواهد بود، چرا که برای اولین بار است كه فروش محصولات (تسليحات جديد) ریتون و بوئینگ به عربستان (جهت استفاده در F-15 ) و امارات متحده عربی (جهت استفاده در F-16 )،مطرح مي گردد.البته این تنها بخشی از لیست خرید نظامی عربستان سعودی مي‌باشد.

نیروی دریایی خانواده سلطنتی عربستان در حال تجهيز به موشک های بوئینگ مي باشد.این نوع موشک های ضد کشتی هارپوون را می توان از فاصله بیش از 135 مایل دریایی از هدف مورد نظر،شليك و در حين پرواز نيز كنترل شونده مي باشند.با چنین سفارش خريد بزرگي،آيا ایالات متحده به تلاش ( و نياز) عربستان براي داشتن چنين زرادخانه نظامی توجه دارد؟

این معامله برای اولین بار توسط چاک هیگل، وزیر دفاع، در ماه آوریل مطرح گرديد و در اواخر این ماه کنگره در خصوص آن تصمیم خواهد گرفت.با توجه به نگرش کنگره برای ایجاد شغل و امنیت،تا کنونکمتر در مورد اخلاق مداري در فروش اسلحه،و اینکه آیا کشوری که از امریکا سلاح می خرد ، باید قادر به فروش آنها به کشورهای دیگر (درگير با آنها) باشد يا نه!، كمتر بحث شده است.
ایالات متحده به عربستان سعودی سلاح می‌فروشد، اما چه کسانی سلاح‌های عربستاني را مي خرند،مشخص نيست!
عربستان سعودی در جهان جزء 10 كشور بزرگ وارد کننده سلاح بين سال هاي 2008-2012،بوده است و انتظار می رود که تا سال 2017،با ادامه روند فعلي،جزء 5 كشور واردكننده سلاح در جهان باشد...به راستي عربستان اين تعداد سلاح را براي چه اهدافي تهيه مي كند؟ آيا هدف مقاصد دفاعي ست؟ يا ارسال به طرف سوم و يا ميدان هاي جنگي ديگر؟

با احتساب ميزان نفوذ و دخالت عربستان سعودی در جنگ داخلی سوریه و همچنین روابط بد رياض با ایران،و حمايت رياض از گروه هاي افراطي،بايد در اين مورد نگران بود.

در طول تابستان، عربستان سعودی انتقال اسلحه به اردن را به بهانه انجام آموزش های نظامی آغاز كرد كه بعدها توسط گروه های شورشی مسلح تحت رهبري عربستان، پس از عبور از مرز در جنوب سوریه استفاده می شود.اردن به عنوان واسطه اين انتقال سلاح،در داخل نيز با چالش مواجه شده است.افزایش تعداد اسلحه و متعاقبا استفاده از آن در درگيري ها بخصوص در مناطق و كمپ هاي پناهندگان،مي توان اشاره داشت.

براي بهره گیری کامل از تنش بوجود آمده، شورشیان سوریه در حال استخدام افراد از بین پناهندگان مي باشند.نیروهای شورشیان سوریه با استفاده از اردوگاه پناهندگان الزعتري در اردن به استخدام جنگجویان مبادرت دارند. 

نفوذ عربستان سعودی در چشم انداز سیاسی كنوني خاورمیانه قابل توجه است.رياض در سرنگونی مرسی کمک شاياني به السيسي كرد ، و در حال حاضر ارائه آموزش به دولت نظامی موقت را نيز به جد دنبال مي كند.با توجه به سياست هاي اخير رياض در مصر و سوريه،خريدهاي سلاح از سوي عربستان بسي جاي تامل دارد.

پيمان تجارت سلاح سازمان ملل، استانداردهايي را برای تجارت جهانی درخصوص سلاح های متعارفی را برای جلوگیری از دسترسي گروه هاي تروريستي به سلاح هاي فروخته شده و استفاده آنها در نسل کشی، جنایت علیه بشریت تبیین کرده است...!با وجود نیات خوب گنجانده شده در این قرارداد بين المللي، ایالات متحده آمریکا همچنان به ارائه سلاح به طرف هاي درگير جنگ و مشكوك ادامه مي دهد.

از سال 2006، عراق با بی نظمی های اجتماعی و اقتصادی دست و پنجه نرم مي كند ،و نیروهای القاعده در برخي مناطق حضور دارند.

مت اولسن ، مدیر مرکز ملی مقابله با تروریسم، در جلسه کمیته سنا در تهدیدات تروریستی عليه ایالات متحده آمریکا اعلام داشت: القاعده در عراق با افزایش سرعت حملات اين گروه در سال جاري،تهديد روز منطقه و منافع آمریکا است.

اكنون براي مديريت بحران سوريه و القاعده ،آمریکا در نظر دارد از عراق به عنوان يك پايگاه نظامي استفاده نمايد.پیشنهاد ارسال  2.7 میلیارد دلارسلاح به عراق، باوجود این کشورکه در آستانه جنگ داخلی است،ازجمله اين اقدامات تامل برانگیز آمریکا در منطقه مي‌باشد.

این معامله قابلیت دفاعی عراق در حوزه دفاع هوایی منطقه ای را افزایش می‌دهد و کاهش آسیب پذیری در مقابل حملات هوایی و همچنین افزایش قابلیت همکاری بین دولت عراق، آمریکا و دیگر متحدان را برای امریکا در پی خواهد داشت.


 انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.