سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش واشنگتن‌تایمز از شرایط حضور ایران در کنفرانس ژنو2

در پی دستیابی به موفقیت در زمینه برنامه هسته‌ای ایران، آمریکا و روسیه و دیگر قدرت‌های جهانی اکنون در حال بحث درباره این مسئله هستند که آیا باید از نمایندگان جمهوری اسلامی برای حضور در کنفرانس ژنو2 درباره سوریه دعوت بشود یا نه.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، روزنامه آمریکایی واشنگتن تایمز در گزارش خود آورده است: در شرایطی که قرار است در هفته‌های آتی کنفرانس ژنو2 بر اساس برنامه اعلام شده از سوی سازمان ملل برگزار شود، بحث درباره حضور یا عدم حضور ایران در این نشست همچنان ادامه دارد. 

جنیفر پساکی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز گذشته تاکید کرد: مقامات آمریکا و روسیه در حال سنجیدن شرایط برای بررسی این مسئله هستند که آیا ایران در ژنو2 حضور داشته باشد یا نه، این موضوع همچنان در دست بررسی است و قرار است نمایندگان مسکو و واشنگتن زمانی که در روز 20 دسامبر در سازمان ملل با هم دیدار می‌کنند تا برای آماده‌سازی مقدمات برگزاری این کنفرانس با هم گفتگو کنند، این موضوع را نیز مد نظر قرار خواهند داد.

وی در عین حال در بخش دیگری از سخنان خود گفت که هنوز تصمیمی درباره حضور ایران در کنفرانس اتخاذ نشده است. 

برخی تحلیل‌گران بر این باورند که حضور ایران و عربستان برای دستیابی به موفقیت در مذاکرات صلح بسیار مورد نیاز است. البته در عین حال برخی از این هراس دارند که حضور ایران ممکن است باعث افزایش نفوذ این کشور در منطقه و در نتیجه افزایش تنش در روابط آمریکا و عربستان شود، به ویژه اینکه حکومت ریاض با توافق اخیر هسته‌ای ایران متخاصمانه برخورد کرده است.

در عین حال گروه‌های مخالف دولت سوریه با مسئله حضور ایران محتاطانه برخورد می‌کنند. هفته پیش بود که یک مقام ارشد ائتلاف ملی مخالفان که گروه اصلی مورد حمایت غرب است، ابراز امیدواری کرد که توافق هسته‌ای ایران به ایجاد انگیزه برای توافق در سوریه کمک کند.

از سوی دیگر اگرچه عبدالباسط سیدا، عضو ائتلاف ملی مخالفان اعلام کرد که ایران باید رابطه خود با دولت سوریه را قطع کند و سرنوشت این کشور را به مردمش بسپارد، اما به نظر می‌رسد که سخنان وی به طور قابل توجهی از اظهارات پیشین مقامات ائتلاف نرم‌تر بوده است.

در واقع احساس اعضای گروه‌های مخالف این است که توافق هسته‌ای اخیر موضع اسد را برای مذاکرات صلح تقویت کرده است. به طوری که محمود علوشه، یک سخنگوی ائتلاف مخالفان مدعی شده است: کنفرانس ژنو2 یک بازی ایرانی-آمریکایی است که هدف آن تقویت حضور ایران در منطقه است.

در بخش پایانی این گزارش به نقل از جنیفر پساکی آمده است: ایران تاکنون به طور رسمی حمایت خود از اعلامیه ژنو1 در ژوئن 2012 را مبنی بر لزوم تعیین یک دولت انتقالی در سوریه تایید نکرده است، این در حالی است که شرط اصلی و ضروری برای حضور ایران در ژنو2، پذیرش این اعلامیه است.


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.