سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شواهد موجود نشان می‌دهند

"بیماری‌های مزمن" با ایجاد باور صحیح قابل پیشگیری هستند

شواهد موجود نشان می‌دهند که اگر چه "بیماری‌های مزمن" به مهم‌ترین عامل ابتلا، ناتوانی و مرگ در جهان تبدیل شده‌اند، اما اغلب این بیماری‌ها با ایجاد باور و نگرش صحیح قابل پیشگیری هستند.

داوود رضایی منش دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با خبرنگار بهداشت و درمان باشگاه خبرنگاران گفت: در گذشته بیماری‌ها و عوامل عفونی به عنوان مهم‌ترین علت ابتلا و مرگ و میر به شمار می‌رفتند و در واقع خبر خاصی از بیماری‌های مزمن و غیرواگیر به شکل امروزی نبود.

وی افزود: با کاهش میزان شیوع و بروز بیماری‌های عفونی و واگیر، متأسفانه شیوع بیماری‌های مزمن و غیرواگیر افزایش یافت و به حدی رسید که بسیاری از این بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و عروقی و سرطان‌ها به یکی از معضلات اصلی بهداشتی و درمانی تبدیل شده‌اند.

رضایی منش با بیان اینکه پیشگیری از اغلب بیماری‌های مزمن کار چندان دشواری نیست، تأکید کرد: شواهد موجود نشان می‌دهند که اگر چه بیماری‌های مزمن به مهم‌ترین عامل ابتلا، ناتوانی و مرگ و میر در جهان تبدیل شده‌اند، اما اغلب این بیماری‌ها با تغییر باور‌ها و نگرش‌ها و اصلاح عادات رفتاری و غذایی قابل پیشگیری هستند.

وی افزود: عوامل خطر ابتلا به بیماری‌ها به ویژه "بیماری‌های مزمن" بسیار متعهد هستند که از آن جمله می‌توان به استعمال دخانیات به ویژه سیگار، عدم انجام ورزش و فعالیت بدنی، کلسترول و فشار خون بالا، استرس و فشار روانی، چاقی و اضافه وزن و عدم مصرف مواد غذایی مانند میوه‌ها و سبزی‌ها اشاره کد.

رضایی منش با اشاره به اینکه تغییر رفتار، اغلب جزیی مهم از راهبردهای کاهش دهنده خطر ابتلا به بیماری محسوب می‌شود، یادآور شد: برای انجام یک تغییر مهم در جهت کاهش ابتلا به بیماری‌ها و ارتقای سلامتی، ایجاد باور و نگرش صحیح در بین افراد جامعه برای شیوه‌های زندگی مناسب بسیار ضروری است.

وی خاطرنشان کرد: برخی از تمایلات و خصوصیات فردی، موجب بروز اختلاف در نحوه تبدیل یک باور به یک رفتار مناسب بهداشتی می‌شوند که در درجه اول لازم است که این تمایلات، باور‌ها و خصوصیات در جهت مثبت سوق داده شود.


انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.