سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت:

تشکيل "صندوق حمایت از سازندگان نفت" در بودجه ۹۳/ "واردات روزانه ۱۰۰ میلیون متر مکعب گاز" از ترکمنستان

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت گفت: با شکل گيري صندوق حمايت از سازندگان تجهيزات نفتي 50 درصد از نیازمالی سازندگان داخلی تامین شود به طوري که یک درصد از درآمدهای نفتی را شامل می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادي باشگاه خبرنگاران، رضا پديدار در نشست خبري با اشاره به برگزاري دهمين نمايشگاه بين المللي انرژي کيش اظهار داشت:  يکي از راه هاي موثر در برگزاري نمايشگاه ها بکارگيري از توان فکري و عيني در جهت شناسايي بازارهاي هدف است. ضمن اينکه برگزاري نمايشگاه ها بايد در چارچوب رقابت مثبت و سازنده باشد.

وي تصريح کرد: در کشور ما متاسفانه نمايشگاه تبديل به شعار و خودنمايي شده است بايد برگزاري نمايشگاه ها به صورت واقعابينانه باشد.

پديدار با اشاره به این‌که سازندگان داخلی توانایی ساخت 65 تا 70 درصد دکل حفاری را دارند، گفت: برهمین اساس بود که در دولت قبل قرار‌داد ساخت 14 دکل با کنسرسیوم ساخت دکل استصنا بسته شد.

پدیدار ادامه داد: کارفرمایان فقط می گویند به دلیل کمبود زمان باید دکل وارد کشور شود که به نظر من این کار آنها پشت کردن به ساخت داخل است.

وی ادامه داد: اما به دلیل محدودیت‌های مالی این تعداد دکل از هشت دستگاه به شش و سپس به چهار دستگاه کاهش یافت.

وي تاکيد کرد:هم‌اکنون با یک سوم ظرفیت خود کار می کنیم و دوسوم از ظرفیت سازندگان داخلی خالی است که نیازمند به حمایت دولت داریم.

پدیدار تصريح کرد: در بدنه کارفرمایی این قدرت وجود دارد که با مطرح کردن بحث زمان و به بهانه تسریع در ساخت دکل سفارش‌های خود را به سازندگان خارجی بدهند در واقع این کار بخش دولتی پشت‌کردن به سازندگان داخلی است.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با اعلام این‌که اگر صندوق حمایت از سازندگان داخلی که در زمان دولت قبل مطرح شده بود ایجاد شود، سازندگان داخلی دیگر محدودیت مالی را نخواهند داشت.

وی در خصوص آخرین وضعیت تشکیل صندوق حمایت از سازندگان داخلی گفت: خوشبختانه با همکاری دولت قبل مراحل تشکیل این صندوق در حال انجام است به طوری که در لایحه بودجه سال 93 نیز قرار گرفته است.

پدیدار گفت: براساس اساسنامه این صندوق باید 50 درصد از نیازمالی سازندگان داخلی تامین شود.

وی ادامه داد: منابع اولیه این صندوق حدود یک میلیارد دلار است که یک درصد از درآمدهای نفتی را شامل می شود.

80درصد اقتصاد کشور دولتي است

پدیدار در پاسخ به این سوال که چرا بخش خصوصی و سازندگان داخلی دائما حمایت بخش دولتی را طلب می‌کنند، اظهار داشت: در حال حاضر 80 درصد اقتصاد ایران دولتی است و هر اقدامی که بخش خصوصی انجام دهد در نقطه‌ای با بخش دولتی تداخل خواهد یافت.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران یادآور شد: اگر اقتصاد چین و کره جنوبی رشد کرد به دلیل حمایت‌های دولت از سازندگان این کشور‌ها بود.

وی با اظهار این‌که سازوکارهای مورد نیاز برای حضور بیشتر بخش‌های خصوصی در صنعت از سوی دولت ایجاد نشده است، گفت: در سند 1404 باید تصدی‌گری دولت کاهش یابد، به‌طوری که در برنامه‌ی پنجم توسعه تصدیگری دولت از 80 درصد به 60 درصد و در برنامه‌ی ششم توسعه به 40 درصد می‌رسد. در واقع کاهش تصدیگری دولت موجب خواهد شد که بخش خصوصی بتواند خود را به خوبی نشان دهد.

ورود شرکت هاي خارجي مانعي برسر راه توليد نيست

پدیدار در پاسخ به این سوال که آیا با کاهش تحریم‌ها و ورود شرکت‌های معتبر نفتی به ایران بخش داخلی دچار مشکل نخواهد شد، گفت: در حال حاضر در قرار‌داد‌های وزارت نفت استفاده از توان داخلی قید شده است. هم‌چنین در صورت تبدیل قرار‌داد‌های بیع متقابل به مشارکت سهم شرکت خارجی در استفاده از توانایی داخلی مشخص می‌شود.

رییس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت ایران با اعلام این‌که سازندگان داخلی پیامد‌های حاصل از برداشته‌شدن تحریم‌ها را بررسی کرده‌اند، گفت: با وضع تعرفه بر تجهیزات و کالاهایی که مشابه داخلی در صنعت نفت دارند می‌توان از سازندگان داخلی حمایت کرد. در این صورت سازندگان داخلی از واردات تجهیزات نفتی نگرانی نخواهند داشت.

رئیس انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت خاطرنشان کرد: در سنوات گذشته منابعی در خصوص احداث پروژه ها در نظر گرفته شده بود که ما نیز در حال انجام تعهدات خود هستیم و هم اکنون وزارت نفت باید به تعهدات خود عمل کند.

پدیدار يادآور شد: با ورود شرکت های بزرگ خارجی و براساس قراردادهای جدید مقرر شده است تا 25 درصد از تجهیزات مورد نیاز آنها از داخل فراهم شود به همین دلیل ما از ورود این شرکت ها به صنعت نفت حمایت می کنیم.

اولويت وزارت نفت اتمام پروژه هاي بالاي 70 درصد است

وی با اشاره به تلاش وزارت نفت برای اتمام پروژه های بالای 70 درصد پیشرفت گفت: مابقی پروژه ها از اولویت خارج شده است زیرا کشور نیازمند گاز است و باید فازهای 12 و 15 و 16 هر چه زودتر به اتمام برسد.

واردات روزانه 100 ميليون متر مکعب گاز از ترکمنستان

پدیدار تصریح کرد: هم اکنون روزانه 100 میلیون متر مکعب گاز از ترکمنستان وارد می کنیم که اخیرا نیز این قرار داد تمدید شده است.

انتهاي پيام/

برچسب ها: صندوق ، سازندگان ، نفت ، بودجه ، گاز
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.