سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آیت‌الله تسخیری:

برخی کشورهای منطقه از تروریسم کور حمایت می‌کنند

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در دیدار با رئیس بخش ارتباطات بین مذاهب کلیسای ارتدوکس روسیه با انتقاد از مواضع کشورهای غربی و در راس آنها آمریکا در گسترش خشونت و تروریسم در منطقه گفت: در این راستا برخی کشورهای منطقه نیز از تروریسم کور در خاورمیانه حمیات می‌کنند.

به گزارش حوزه سیاست خارجی باشگاه خبرنگاران، "آیت‌الله محمدعلی تسخیری" صبح امروز سه‌شنبه در دیدار با "دمیتری سافونف" رئیس بخش ارتباطات بین مذاهب کلیسای ارتدوکس روسیه از موضع این کشور در قبال مسائل منطقه‌ای خصوصا سوریه تقدیر کرد و اظهار داشت: امیدوارم روابط فی‌مابین جمهوری اسلامی ایران و جمهوری اتحادیه روسیه روز به روز بهتر و مستحکم‌تر شود.

وی افزود: امروز موضع‌گیری روسیه عامل ثبات در منطقه است؛ موضع ما با روسیه یکی است ما می‌گوییم راه حل مشکل سوریه باید راه‌حل سوری سوری باشد.

مشاور مقام معظم رهبری در امور جهان اسلام با بیان اینکه تروریسم را در همه زمینه‌ها محکوم می‌کنیم، بیان داشت: متاسفانه برخی کشورهای منطقه از تروریسم کور حمایت می‌کنند و مایلند منطقه پر از آشوب شود و با این حرکت به ارباب آمریکایی خودشان خدمت کنند.

دبیرکل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در ادامه بیان داشت: آمریکا خود را رهبر جبهه ضد تروریسم معرفی کرده و خود را قاضی و پلیس قرار داده و از جهت دیگر می‌بینم که خود آمریکا حرکت‌های تروریستی را تقویت می‌کند و آن را مسلح می‌سازد.

وی افزود: ما می‌بینیم امروز در سوریه بالغ بر 2000 گروه تروریستی مستقل از هم در این کشور فعالیت می‌کنند و ملت سوریه را شهید می‌کنند و مساجد مسلمانان و کلیساهای مسیحیان را تخریب می‌کنند؛ همه این کارها زیر نظر غرب و آمریکاست و سلاح‌ها از سوی آنان به سمت تروریست‌ها سرازیر می‌شود.

آیت‌الله تسخیری با ابراز امیدواری نسبت به اینکه کنفرانس ژنو 2 به یک راه‌حل مشترک و مناسب دست یابد، خاطرنشان کرد: ولو ما به غربی‌ها اطمینان نداریم و شاید آنها نگذارند این کنفرانس به نتیجه مطلوب برسد ولی بالاخره مجبورند به حقیقت تن دهند همانطور که در مذاکرات هسته‌ای با ایران به حق طبیعی و قانونی ملت ایران در غنی‌سازی اذعان کردند.

وی افزود: یکی از اهداف تروریست‌های متعصب ایجاد درگیری میان مسلمانان و مسیحیان در منطقه خاورمیانه و وادرا کردن مسیحیان به هجرت از منطقه؛ امیدواریم صلح و محبت سابق بین مسلمانان و مسیحیان منطقه بازگردد و با همزیستی مسالمت‌آمیز آینده‌ای روشن برای همه کشورهای منطقه در انتظار باشد.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی دربخش دیگری از اظهارات خود، با اشاره به روابط دیرینه علمای مسلمان و مسیحی ایران و روسیه، اظهار داشت: به بیستمین سالروز تشکیل کمیته مشترک کلیسای ارتدوکس مسکو و علمای جمهوری اسلامی ایران نزدیک می‌شویم؛ تفاهم خوبی بین طرفین به وجود آمده است که انعکاس گسترده‌ای در محافل دینی 2 کشور داشته است.

وی افزود: هم ما بیشتر کلیسای ارتدوکس را شناختیم هم علمای مسیحی بیشتر با ابعاد اسلام آشنا شدند؛ موضوعات جالبی نیز در اجلاس‌های مشترک چه در تهران و چه در مسکو مطرح گردید که این موضوعات غالبا عملی بود و مشکلات بالفعل انسانیت امروز را مورد بررسی قرار می‌داد نظرات ما به هم خیلی نزدیک بود و بلکه گاهی نظرات یکی بود.

"دمیتری سافونف" رئیس بخش ارتباطات بین مذاهب کلیسای ارتدوکس روسیه نیز در این دیدار با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در لبنان که منجر به شهادت تعدادی از ایرانیان از جمله رایزن فرهنگی کشورمان در بیروت شد، آن را تسلیت گفت.

وی با بیان اینکه روابط دو جانبه ایران و روسیه براساس اعتماد متقابل است، ابراز امیدواری کرد این روابط روز به روز گسترش بیشتری یابد.

سافونف با تاکید بر لزوم وحدت و همگرایی مسلمانان و مسیحیان، اظهار داشت: ما اگر متحد شویم هیچ قدرتی یارای مقابله با ما نخواهد بود و نمی‌تواند ما را شکست دهد.

وی همچنین با اشاره به بحث خشونت و افراطی‌گری و فراگیر شدن این پدیده در جهان، بر لزوم مقابله با تروریسم تاکید کرد.

رئیس بخش ارتباطات بین مذاهب کلیسای ارتدوکس روسیه گفت: همه ما اعم از مسلمانان و مسیحیان باید موضعی مشترک در این قبال بگیریم و یاد و خاطره افرادی که در عملیات تروریستی کشته شدند گرامی بداریم.

انتهای پیام/

برچسب ها: شورای ، عالی ، مجمع
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.