سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر اداره فناوری اطلاعات بانک مرکزی خبر داد:

درگاه پرداخت الکترونیک از ۱۵ آذرافتتاح می‌شود/ ارائه "چک الکترونیکی" تا پایان اردیبهشت سال آینده

بانک مرکزی به منظور ساماندهی و تسریع فعالیت‌های بانکی کشور در زمینه‌های ارائه خدمات چک به صورت الکترونیک، امضای دیجیتال، رونق فعالیت‌های خرید الکترونیکی، و جلوگیری از بحث تقلب ۴ طرح را طی ۵ ماه آینده رسما افتتاح می‌کند.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، ناصر حکیمی مدیر اداره فناوری اطلاعات بانک مرکزی در نشست خبری امروز خود در رابطه با ویژگی‌های این ۴ طرح گفت: اولین طرحی که طی دو روز آینده از سوی بانک مرکزی رسما افتتاح می‌شود بحث درگاه پرداخت الکترونیکی است که این کار از یک سال پیش با توجه به راه اندازی درگاه الکترونیک با هماهنگی شرکت‌های ارائه دهنده خدمات شاپرک به منظور جلوگیری از بحث تقلب و جعل سند که در سایت‌ها رایج است و همچنین سرقت اطلاعات افراد در دستور کار مسئولان بانک مرکزی قرار گرفت. 

وی تصریح کرد: موضوع فیشینگ یا‌‌ همان تقلب و جعل سند یکی از موارد مهمی است که متأسفانه امروزه در سایت‌ها به منظور سرقت اطلاعات بانکی افراد انجام می‌شود به همین علت بانک مرکزی برای جلوگیری از آشفتگی و سرگردانی مشتریان در قبال وجود درگاه‌های متعدد بانکی اقدامات لازم را برای بحث ساماندهی و یکسان سازی درگاه پرداخت الکترونیکی بانک‌ها به مرحله اجرا گذاشته که این موضوع از ۱۵ آذرماه سال جاری رسما به مرحله اجرا گذاشته می‌شود. 

ناصر حکیمی عنوان کرد: به همین علت از مردم می‌خواهیم که فقط با مراجعه به درگاه shaparak. ir و سایر موارد مانند shaparak. com پس از ورود به این سامانه اقدام به ثبت مشخصات خرید اینترنتی خود در این درگاه براساس طبقه بندی اسامی بانک‌ها کند. 

***افتتاح سامانه اوراق خزانه مرکزی از طریق سامانه تابا

وی در رابطه با بحث راه اندازی رسمی اوراق خزانه مرکزی از طریق سیستم تابا گفت: این سامانه تا پایان سال براساس ارائه یک تا دو اوراق مشارکت به صورت الکترونیکی رسما کار خود را آغاز می‌کند که در این سامانه اوراق تماما با نام بوده و از کاغذ خبری نیست. 

وی ادامه داد: در این سامانه براساس نوع اوراق مشارکت دفترچه در اختیار افراد قرار می‌گیرد ضمن آنکه به هیچ عنوان در این سامانه نگهداری و امنیت اوراق با هیچ مشکلی مواجه نیست. و در صورتی که فرد بخواهد اوراق فروش است احراز هویت واحد اوراق به دلیل اهمیت و تسهیل درسرعت مبادله اوراق مشارکت به راحتی انجام می‌شود. ویژگی دوم این سامانه واریز سود اوراق مشارکت به صورت الکترونیکی به حساب فرد است.

وی اقدام دیگری که تا چند ماه آینده به بهره‌برداری خواهد رسید را اوراق مشارکت الکترونیکی عنوان کرد و افزود: در حال حاضر اوراق مشارکتی صورت گرفته فیزیکی به مشتری داده می‌شود که ضریب ایمنی آن بالا نیستو با راه‌اندازی این سیستم الکترونیکی تا پایان سال اوراق به نام دارنده آن صادر می‌شود و همچنین سود آن به صورت خودکار ماهانه به حساب فرد واریز می‌شود.

حکیمی افزود:با این اقدام همانند بازار سرمایه در سامانه‌های الکترونیکی دارنده اوراق مشارکت مشخص است و در صورت مفقود شدن اوراق باز هم هویت دارنده آن قابل شناسایی است.

مدیرکل فن‌آوری اطلاعات بانک مرکزی با بیان اینکه تا پایان سال دو مرحله اوراق مشارکت با عاملیت بانک‌ها منتشر خواهد شد، اظهار داشت: این دو مرحله به صورت الکترونیکی صورت می‌گیرد که البته با توجه به اینکه در ابتدای راه قرار داریم، بصورت محدود انجام خواهد شد.

وی با اشاره به راه‌اندازی سامانه خزانه مرکزی اوراق مشارکت، گفت: امیدواریم این ابزار تا پایان سال عملیاتی و در سال آینده به طور گسترده استفاده شود.

***امضای الکترونیکی برای تراکنش‌های بالای 15 میلیون تومان قابلیت خواهد داشت

حکیمی نماد را سامانه دیگر قابل بهره‌برداری در ماه‌های آینده عنوان کرد و گفت: نماد یا امضای الکترونیکی برای تراکنش‌های بالای 15 میلیون تومان قابلیت خواهد داشت و به این ترتیب کسانی که معاملات بیش از 15 میلیون تومان دارند، باید با مراجعه به بانک‌ها امضای دیجیتال دریافت کنند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه بسیاری از مردم معاملات بیش از 15 میلیون تومان ندارند، نیازی به اخذ این امضای الکترونیکی برای آنها نیست و تنها با هدف افزایش ضریب امنیتی معاملات کلان این کار صورت می‌گیرد.

وی ادامه داد: شما به عنوان یک شخص حقیقی تنها یک بار نیاز به اخذ امضای الکترونیکی دارید و لازم نیست از تمام بانک‌ها امضای الکترونیکی دریافت شود.

مدیرکل فن‌آوری اطلاعات بانک مرکزی با اشاره به مزایای امضای الکترونیکی گفت: دارندگان این امضا می‌توانند بدون مراجعه به شعبه اقدام به افتتاح حسابدر تمام بانک‌ها کنند زیرا با داشتن این امضا تمام اطلاعات اعتباری فرد قابل استخراج است.

وی تاکید کرد: دریافت امضای الکترونیکی محدودیت و ممنوعیتی برای هیچ یک از افراد جامعه ندارد و همه می‌توانند این امضا را دریافت کند.

حکیمی با بیان اینکه تا چند ماه آینده سیستم چکاوک راه‌اندازی خواهد شد، افزود: چکاوک برای مبادلات الکترونیکی چک اجرایی می‌شود.

وی در همین باره گفت:‌هم‌اکنون عملیات چک بصورت کاغذی و دستی انجام می‌شود که با راه‌اندازی این سامانه همه عملیات به صورت الکترونیکی اجرا می‌شود.

به گفته وی این سیستم به صورت یکپارچه تا اردیبهشت‌ ماه سال آینده در تمام بانک‌ها قابلیت اجرا خواهد داشت.

حکیمی با اشاره به ویژ‌گی‌های این سامانه، گفت: با ارسال چک به بانک، تصویر چک به بانک اصلی ارسال می‌شود و در این حالت تمام فرآیند ارائه عملیات بانکی و پرداخت وجه قابل رصد در سامانه است.

وی ادامه داد:‌اندازه و ابعاد چک با همکاری سازمان استاندارد مشخص شد و با راه‌اندازی این سیستم از این به بعد همه چک‌ها یک اندازه مشخص دارند و ابعاد امنیتی آن به خوبی مشخص شده است.

وی گفت: چک‌های فعلی در یک دوره یکساله جمع‌آوری خواهد شد. در آینده این امکان فراهم می‌شود که فاصله زمانی ارائه چک و وصول وجه به حداقل ممکن برسد، اما برای این کار نیاز به آموزش کارکنان بانک‌ها است.

مدیرکل فناوری اطلاعات بانک مرکزی اظهار داشت: یکی از برنامه‌های ما با استقرار چکاوک، یکسان شدن زمان وصول چک‌ها است به طوری که اصول چک در تهران و شهرستان با فاصله زمانی یکسانی صورت گیرد.

وی تصریح کرد: بر اساس اهداف طلایی شده برای این سیستم، دارنده چک همه اطلاعات اعتباری در خصوص صدور چک و تعداد چک بلامحل به ثبت می‌رسد و به این ترتیب کسانی که از مشتری چک دریافت می‌کنند، به راحتی با ارسال پیامک به سامانه بانک مرکزی می‌توانند اطلاعات مربوط به میزان صدور چک و چک بلامحل را به دست بیاورند.

وی در پایان سیستم نهاب (نظام هویت سنجی الکترونیک بانکی) رااز برنامه‌های بانک مرکزی عنوان کرد و گفت: این سامانه پایگاه داده اطلاعات مشتریان است که تا چند ماه آینده راه‌اندازی می‌شود.

انتهای پیام/


برچسب ها: درگاه ، پرداخت ، الکترونیک
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.