سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساری /

صنعت پرورش طیور مازندران چشم انتظار حمایت جهاد کشاورزی

صنعت پرورش طیور مازندران چشم انتظار حمایت جهاد کشاورزی است

دبیر انجمن جوجه یکروزه مازندران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران ساری با اشاره به اینکه انجمن صنفی تولید کنندگان جوجه یکروزه مازندران که با 186واحد تولید کننده، 37 درصد از تولید جوجه یکروزه گوشتی کشور را در اختیار دارد،گفت:هم اکنون علاوه بر مجتمع مرغ لاین بابلکنار، پنج واحد مرغ اجداد، 175 واحد مرغ مادر،2 هزار و 84 واحد مرغ گوشتی، 35 واحد مرغ تخمگذار، 37 واحد کارخانه جوجه کشی، 44 کارخانه تولید دان و 17 کشتارگاه صنعتی طیور در مازندران فعال است.

درورای افزود:حمایت از صادرات مازاد تولید گوشت مرغ در کشور بهترین روش برای تقویت صنعت طیور و ایجاد انگیزه در تولیدگران این صنعت برای تولیدات بیشتر و با کیفیت تر است.

وی تصریح کرد:براساس آمارهای رسمی موجود هم اکنون 35 درصد از گوشت مرغ تولیدی در کشور مازاد بر نیاز مصرف کنندگان داخل کشور است و لازم است دولت با دادن مشوق های صادراتی زمینه صادرات این میزان را فراهم کند.

دبیر انجمن جوجه یکروزه مازندران از کشورهای عربی حوزه خلیج فارس،افغانستان،عراق بعنوان بازارهای بالقوه گوشت مرغ ایرانی یادکرد و گفت:واقعا مصرف کنندگان در کشورهای عربی از گوشت مرغ ایرانی استقبال میکنند به خاطر این که هم از نظر کیفیت بسیار خوب است و هم این که در ایران بر ذبح شرعی نظارت دقیق می شود و از این لحاظ گوشت مرغ ایرانی دارای مزیت اضافی در مقایسه با تولیدات دیگر کشورها است.

درواری با اظهار اینکه جمهوری اسلامی ایران هم اکنون رتبه هفتم جهان را در تولید مرغ و رتبه سیزدهم را در تولید تخم مرغ دارد،افزود:متاسفانه در سالهای گذشته با جداکردن شرکت پشتبیبانی امور دام از وزارت جهاد کشاورزی به تولید کنندگان این بخش آسیب زده شد.

وی از صنعت طیور به عنوان یک صنعت مهم در ایجاد اشتغال یاد کرد و گفت:دراین صنعت در هر سه هکتار مساحت برای 30 نفر شغل ایجاد می شود و در وضعیتی که مملکت هم اکنون قرار دارد و نرخ بیکاری بالاست،لازم است دولت بر روی این صنعت و جلوگیری ازضرر و زیان تولید کنندگان فعال اقدامات اساسی انجام دهد که مشوق های صادراتی یکی از آنها است.

وی افزود: بررسی های صورت گرفته از سوی انجمن جوجه یکروزه نشان می دهد که میانگین سود صنعت طیور در یک دهه گذشته حدود شش درصد بوده،در حالی که در این مدت کمترین میزان تورم بالای 12 درصد بود و حتی در بعضی از سال ها مانند امسال به بالای 40 درصد هم رسید.

خزانه دار انجمن جوجه یکروزه مازندران به میانگین دو برابر مصرف گوشت مرغ در ایران در مقایسه با میانگین جهانی اشاره کرد و گفت: بر اساس آمارهای موجود سرانه مصرف گوشت مرغ در ایران سالانه 24 کیلوگرم و در جهان 12 کیلوگرم است و این نشان می دهد که صنعت پرورش طیور در کشور ما نقش مهمی در تغذیه جامعه دارد و به عبارتی جایگزین گوشت قرمز، ماهی بعضی دیگر از پروتئین های مورد نیاز مصرف کنندگان است.

شرف الدین مرغداری ها صنعتی و غیر صنعتی که امروزه یک جوجه یکروزه کمتر از یکصد گرم را در یک دوره کمتر از 45 روزه تبدیل به جوجه دو نیم تا سه کیلوگرم می کنند، نتیجه دستاوردهای علمی بویژه علم ژنتیک است و این علم به همراه علوم دیگر هر روز که می گذرد ساحت های جدیدی را در می نوردند و لازم است تولید کنندگان ما از این پیشرفت ها با خبر باشند و بر این اساس تولیدشان را هدایت کنند.

وی درخواست کرد: یک گروه کارشناسی بی طرف تشکیل شود تا وضعیت صنعت طیور را در یک دهه گذشته مورد بررسی قرار دهد تا همگان متوجه شوند که چه بر سر تولید گران این بخش آمده است.

خزانه دار انجمن جوجه یکروزه مازندران اظهار داشت: تولید کنندگان در صنعت طیور در سال های گذشته خون دل خوردند تا بتوانند سرمایه اولیه اشان را حفظ کنند و برای این منظور به دنبال گرفتن تسهیلات با نرخ بالای 20 و 25 درصد رفتند و اکنون در بازپرداخت آن مانده اند.

شرف الدین گفت:صنعت طیور زنجیره ای از تولید در کشور است که اگر تضعیف شود، زیانش به همه می رسد از مصرف کننده گرفته تا بانک ها و نهادهای مرتبط دیگر./س

انتهای پیام //

برچسب ها: پرورش ، طیور ، کشاورزی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.