سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

گزارش ویژه/

آمریکا يا «یک زندان بزرگ مجهز به ابزار جاسوسی»!+ اسناد و تصاویر

امروزه زندگي افراد در آمريكا،با توجه به گسترش روز افزون ابزارهاي جاسوسي بيش از گذشته تحت كنترل دولت قرار دارد. در امریکاي امروز،جزئيات زندگي افراد كاملا كنترل مي شود. اگر مسير فعلي كه آمريكايي ها دچار آن هستند،همچنان ادامه داشته باشد، در آينده نزديك ديگر واژه اي به عنوان "حریم خصوصی"،در فرهنگ اجتماعي جايي براي خود نخواهد داشت.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران، بسياري از این عصر به عنوان " عصر اطلاعات " نام مي برند، اما اکثر آمریکایی ها واقعا به درك كاملي از اين موضوع نرسيده اند.بسیاری از اطلاعات جمع آوري شده مربوط به جزئيات زندگي شهروندان و مسائل خصوصي افراد مي باشد. شهروندان آمريكايي در جامعه ای زندگي مي‌كنند که آزادی و استقلال فردي به معنای واقعی کلمه از بين رفته است، اما اکثر آمریکایی ها به اين امر بي تفاوت مي‌باشند.


نظارت یک شکل از کنترل محسوب مي گردد،البته در اين مورد،شهروندان مانند زندان هاي رسمي دربند نمي‌باشند، اما به نوعي ديگر،زندگي آنها كاملا تحت كنترل و نظارت دولت قرار دارد.


در فهرست ذيل،از 25 فن آوری كه حریم خصوصی شهروندان آمريكايي را هدف قرار داده و به طور سیستماتیک امریکا را به یک زندان اجتماعي بزرگ تبديل كرده، اشاره خواهيم داشت:

  1. جاسوسی از طریق تلویزیون ها: 
 
هفته گذشته، يك مشاور IT به نام «جیسون هانتلی» در مورد اين موضع اظهار داشت: تلويزيون‌هاي جديد بطور مخفیانه حریم خصوصی خانواده‌ها را گزارش مي دهند!


به گفته وي، اين تلويزيون‌ها و شركت‌هاي پشتيبان، بر اساس برنامه‌هايي كه خانواده‌ها نگاه مي‌كنند دقيقا آگهي‌هاي هدفمندي را نشان مي‌دهند.

بر اساس مشاهدات وي، از آنجايكه اين وسايل به اينترنت متصل هستند، نه تنها جزئیات كامل برنامه‌هاي مورد علاقه خانواده‌ها كنترل مي‌گردد، بلكه هرگونه انتخاب دکمه و برنامه بر روي كنترل اين نوع تلويزيون‌ها مستقيما به دفتر مرکزی شرکت LG در کره جنوبی فرستاده مي‌شود.



      2.  نسل جديد فناوری تشخیص چهره: 

 
 عوامل اجرای قانون در مدت زمان كوتاهي می توانند با اسكن چهره و اعضاي صورت فرد، اطلاعات فرد مظنون را با اطلاعات میلیون ها پروفایل ذخيره شده در پایگاه داده‌ها، مقايسه كنند. اين امكان از طريق فن‌آوري تشخیص چهره انجام می‌شود، كه پيشتر در جنوب کالیفرنیا به اجرا در آمده است.



     3.    اسكن چشم: 


 
در حال حاضر افراد می‌توانند از گوشی خود براي كنترل ضربان قلب ،ميزان مسافت طي شده، و حتي مسائل جنسي خود استفاده كنند. اما سنسورهای قدرتمند تعبيه شده در داخل گوشی‌های هوشمند بيش از مسائل سلامت شما را كنترل دارند، اين نوع گوشي‌ها مي‌توانند ساختار بدني شما را اسكن و به عنوان رمز ورودي در حافظه خود نگه دارند.

EyeVerify در شهر کانزاس يك شرکت امنیتی است كه در اين زمينه با نهادهاي امنيتي آمريكا همكاري نزديكي دارد. محصول اصلی اين شركت توليد يك نوع مخصوص از نرم افزار بیومتریک اسكن چشم برای گوشی‌های هوشمند است. هر شخص یک الگوی منحصر به فرد از رگ‌های خونی در چشمان خود دارد. این رگ‌های خونی در كانتراست با سفیدی چشم‌ها قابل شناسایي می‌باشند،حتي در زمانيكه نور كافي در محيط وجود نداشته باشد. بنابراين رمز ورودي افراد با اسكن چشم در مركز داده‌ها ثبت مي‌شود آنهم به بهانه جلوگيري از سرقت اطلاعات يا حفظ حريم خصوصي افراد از ديگران، اين در حاليست كه شركت سازنده، تمامي فعاليت‌هاي صاحبان گوشي را كاملا رصد مي‌كند.

 
    4.  دوربین های مدار بسته "قبل از جنایت": 
 
 صدها نوع از اين دوربین‌هاي مدار بسته در سیستم متروي سان فرانسیسکو نصب شده است که قابليت تجزيه و تحليل و اعلام هشدار "رفتارهاي مشکوک"به نگهبانان را قبل از رخداد هر گونه جنایتی،دارا مي‌باشد.


تولیدکنندگان اين نوع دوربين‌ها مي‌گويند، اين دوربین‌ها در مكان‌های توریستی، ساختمان‌های دولتی و پایگاه‌های نظامی در ایالات متحده نصب خواهند شد.

دوربین‌ها بر اساس لیستي از رفتارهای "عادي" برنامه‌ریزی شده‌اند. فعالیت‌ها يا رفتارهاي مشکوک طبقه بندی شده فورا به ماموران امنيتي از طریق پیام متنی یا تماس تلفنی اطلاع داده مي‌شود.

نزديك به 150 مظنون را در یک زمان مي‌تواند كنترل كند.

قرار است 288 نوع از اين دوربین‌ها در 12 مركز حمل‌ونقل مهم آمريكا نصب شود.



     5.  نرم‌افزار جدید با قابليت ذخیره‌سازي و تجزیه و تحلیل میلیون‌ها صوت انساني: 
 
"شبكه صدا"يی یک سیستم جديد در كنترل افراد محسوب مي‌شود كه با استفاده از الگوریتم‌های پیشرفته برای مطابقت صدا با هویت‌ها (افراد) بكار مي‌رود. اين تكنولوژي توسط "مرکز فن‌آوری گفتار روسیه" به ایالات متحده آورده شده است، با اين ادعا كه پلیس، سازمان‌های فدرال و سایر پرسنل اجرای قانون برای ایجاد یک پایگاه داده بزرگ صدا از اين فن‌آوري مي‌توانند براي كنترل افراد استفاده كنند.


تنها در پنج ثانیه، برنامه مذكور می‌تواند از ميان 10 هزار صدا ،صداي فرد مورد نظر را اسکن كند، و تنها به 3 ثانیه برای تجزیه و تحلیل گفتار فرد زمان نياز دارد.

 

     6.  دستگاهی كه اثر انگشت را از فاصله 6 متری ثبت مي‌كند!: 
 
براي دسترسی به برخي اماكن مانند سالن ورزش و یا ساختمان اداری مي‌توانيد با تكان دادن دست، و اسكن اثر انگشت، وارد چنين فضاهايي شويد،حتي از فاصله 6 متری!


شرکتي در  ايالت آلاباما به نام  IDair در حال توسعه یک سیستم ثبت اثر انگشت منحصر بفرد است كه می‌تواند اسکن و شناسایی اثر انگشت افراد را  در فاصله 20 فوتي نيز انجام دهد. همراه با دیگر دستگاه‌هاي بیومتریک، به زودی سیستم‌های امنیتی از راه دور قادر به شناسايي افراد خواهند بود، بدون نیاز برای متوقف کردن و اسکن اثر انگشت افراد.

در حال حاضر مشتری اصلی شركت IDair ارتش مي‌باشد،اما به زودي مراكز و دستگاه‌ها نيز براي ايجاد يك لايه امنيتي بين امكانات خود و محيط بيرون به اين فن‌آوري ها مجهز خواهند بود.

 

     7.   اسکنر مولکولی با قابليت اسکن از فاصله 164 فوتي:
 
 در سال آینده یا چند سال آتي، وزارت امنیت داخلی آمريكا تقريبا همه چیز را در مورد بدن، لباس، و محتوايي كه شما حمل مي‌كنيد، خواهد دانست. اينكار از اسکنر جدید مبتنی بر لیزر مولکولی از 164 فوت (50 متري) انجام خواهد شد. بدين ترتيب ماموران امنيتي قادر خواهند بود بدن شما را به همراه آنچه با خود داريد،از طريق اين اسكنر مشاهده نمايند؛ بدون آنكه شما بدانيد.

در نوامبر 2011، وزارت امنیت داخلی با شركت In-Q-Tel همكاري خود را آغاز كرد. اين شرکت " در فوریه سال 1999 به درخواست مدیر سازمان سیا و با حمایت کنگره ایالات متحده تاسيس شده است. 

این اسکن‌هاي مولکولی در فرودگاه‌ها و گذرگاه‌های مرزی در سراسر ایالات متحده نصب خواهند شد.



       8.    خودروهای اسكن سيار (اسكن ماشين آلات ):

 
 اين وسيله اصولا توسط پليس آمريكا در جاده‌ها براي اسكن لوازم و تجهيزات درون خودروها استفاده مي‌شود.



     9.   ريز‌تراشه‌ها امواج راديويي (سامانه بازشناسی با امواج رادیویی):
 
بطور کلّی شناسایی خودکار و نگهداری داده‌ها (AIDC) روشی است که طی آن تجهیزات خواه سخت‌افزاری یا نرم‌افزاری قادر به خواندن و تشخیص داده‌ها بدون کمک گرفتن از یک فرد هستند. 


بارکدها، کدهای دو بعدی، سیستم‌های انگشت نگاری، سامانهٔ شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی، سیستم شناسایی با استفاده از قرنیه چشم و صدا و... از جمله این راهکارها می‌باشند. یکی از جدیدترین مباحث مورد توجه دانشمندان جهت شناسایی افراد یا کالاها استفاده از سیستم شناسایی با استفاده از فرکانس رادیویی یا RFID می‌باشد. RFID که مخفف سه واژه Radio Frequency Identification است؛ امروزه توسط فروشگاه‌های زنجیره‌ای بزرگی چون «وال مارت» و «مک دونالد» و نیز سازمان‌های مهمی چون "وزارت دفاع ایالت متحده آمریکا استفاده شده و امتحان خود را به خوبی پس داده‌است.در حال حاضر در يك مهد كودك به اجرا درآمده است.زماني که بچه ها در مدارس حضور مي يابند، سنسورها حرکات آنها را ثبت مي‌كند، جمع آوری حضور آنها در کلاس ها و وعده های غذایی نيز ممكن مي‌باشد. 



     10.    دستگاه اسکن كف دست در مدارس:
 
 به گفته مقامات از اين فن‌آوري براي كنترل امور تحصيلي استفاده خواهد شد.


اين دستگاه، خطای انسانی و تقلب را کاهش می‌دهد. دانش آموزان در اين طرح مي‌توانند با اسكن كف دستان خود،هزينه ناهار خود را نيز پرداخت كنند.

    

     11.    دستگاه اسکن عنبيه در مدارس :
 
به بهانه گم شدن كارت‌هاي شناسايي توسط دانش‌آموزان،اسكن عنبيه جايگزين كارت‌هاي شناسايي شده است.

در اين طرح ورود خروج دانش‌آموزان، و فعاليت آنها در بخش‌هاي مختلف به دقت كنترل مي‌گردد.



     12.     کاشت آزمایشگاهی تراشه : 
 
اين تراشه در محيط آزمايشگاه زير پوست دريافت كننده كاشت مي‌شود. نظارت مداوم بر سلامت شخص هدف اين كار اعلام شده است.



اين دستگاه با تلفن همراه کاربر در ارتباط است و می‌تواند به پزشکان قبل از علائم هشدار بفرستد.




      13.    اسکنر چشم تلفن هوشمند:
 
 شركت سامسونگ در محصولات جديد خود از اين فن‌آوري براي جايگزيني پسورد و پين كد استفاده كرده است. اطلاعات اسكن چشم همگي در پايگاه داده‌اي شركت سازنده ذخيره مي‌گردد.

 
اسکن اثر انگشت کاربران بر خلاف محصولات اپل،در سامسونگ به اجرا در آمده است.


   
     14.    میکروفن تلفن‌همراه:

 
اف‌بي‌آي چندي پيش استفاده از نظارت الکترونیکی را در تحقیقات جنایی خود آغاز کرده است- از راه دور با فعال کردن میکروفن تلفن همراه فرد و استفاده از آن برای استراق سمع مکالمات افراد مشكوك روند جاسوسي از مظنونين را انجام مي‌دهد.



     15.   جاسوسي دولت با استفاده از تلفن‌های همراه شهروندان: 
 
برای ردیابی حرکات ما: یکی از بزرگترین تغییرات توانایی ردیابی مکان فیزیکی شما است. در حال حاضر بررسی و كنترل تلفن‌های همراه با هواپیماهای بدون سرنشین، در یک منطقه گسترده، از اين موارد مي‌باشد.


آخرين مورد به جنبش اشغال اعتراضی وال استریت بر مي‌گردد، كساني كه در اين جمع حاضر بودند و از گوشي همراه استفاده كرده بودند، مكان آنها و صحت حضور آنها در اين جنبش اعتراضي توسط دولت رديابي شده بود. 



     16.   استفاده از "دستگاه هاي تخليه اطلاعات" از تلفن‌هاي همراه توسط پليس: 

  
پلیس ایالتی میشیگان تعدادي دستگاه‌های قابل حمل به نام "دستگاه تخليه اطلاعات" در اختيار دارد كه قابليت دانلود اطلاعات شخصي را دارد.


اين دستگاه، توسط یک شرکت به نام Cellebrite به فروش می‌رسد،كه می‌تواند پیام‌های متنی، عکس‌ها، ویدئو، و حتی داده‌های GPS را از اکثر مارک های گوشی‌های تلفن همراه موجود در بازار دانلود کند. اين دستگاه مي‌تواند قفل‌هاي امنيتي گوشي‌هاي همراه را نيز بشكند و به اطلاعات دست يابد.



      17.  اسكنر خودکار پلاک خودرو: 
 
كاربري ابتدايي اين اسكنرها رديابي پلاك خودروهاي مفقودي و دزدي بوده است كه بعدها كاربري آن تغيير يافته است.


بعدها سازمان‌های پليس مبادرت به ذخیره‌سازی اطلاعات بدست آمده از دوربین‌ها، پایگاه داده‌ها براي كنترل سفر افراد و جابجايي خودروها در كشور كردند.



      18.    چراغ‌هاي خیاباني که می‌توانند مکالمات خصوصی افراد را ضبط كنند: 

 
 چراغ‌های خیابانی با تکنولوژی بالا كه توسط فدرال تامین مالي می‌شود، در حال حاضر در برخي شهرهاي آمریکا نصب شده كه علاوه بر كارآيي مرسوم آنها امكان ضبط مكالمات خصوصي افراد و جاسوسي صوتي در محدوده خياباني را در مواقع اضطراري فراهم مي‌آورد.


 
     19.   فناوری جدیدی به نام "سکه" که به نام "آینده پول" معروف مي‌باشد: 
 
اين فن آوري مانند یک کارت اعتباری به نظر می‌رسد و به اندازه یک کارت اعتباری هم است. اطلاعات کارت‌های مختلف اشخاص را يكجا در بردارد، و می‌توانید بین کارت‌ها به سادگی و با فشار دادن یک دکمه كار خود را انجام دهيد.


كليه فعاليت‌هاي پولي افراد از طريق يك كارت مشخص به طور كامل كنترل و ذخيره‌سازي مي‌گردد.



      20.   پایگاه اطلاعات ملی از تمامي معاملات مالی : 
 
اداره حمایت مالی مصرف کننده (CFPB) به دنبال ایجاد یک "نقشه گوگل" از هر معامله مالی از هر آمریکایی، مي‌باشد.


بدين طريق دولت قادر خواهد بود، همه جزئیات امور مالی شهروندان،از جمله ميزان، مكان و طرف‌هاي معامله را به راحتي كنترل نمايد. در اين طرح نيازي به اجازه رسمي افراد نمي‌باشد.



      21.     پایگاه ملی داده DNA:
 
باراک اوباما پيشتر به اجراي چنين طرحي اشاره داشته است. دیوان عالی کشور  نيز ماه گذشته راه را برای اجراسازي اين طرح هموار كرده است.


DNA کسانی که مرتکب "جنایات جدی" مي‌شوند پيشتر از تمام كشورها جمع آوري شده است. برخی از ایالت‌ها (مانند نیوجرسی) جمع‌آوری DNA از کسانی که به اتهام ارتکاب "جنایات سطح پایین" بازداشت شده‌اند را نيز خواستارند. در دولت جورج دبلیو بوش قانوني تصویب شد كه به موجب آن دولت فدرال مجوز جمع آوري DNA تمام نوزادان تازه متولد شده در ایالات متحده را داشت.



      22.   سیستم شناسایی نسل جديد اف‌بی‌آی :
 
 اداره تحقیقات فدرال آمریکا سرمايه گذاري بر روي نسل بعدی سيستم‌هاي شناسایی (NGI) بیومتریک خود را(به ارزش 1 میلیارد دلار) آغاز كرده است.


در اصل، اين سيستم، یک پایگاه داده‌اي از اسکن عنبیه، سوابق DNA، نمونه های صوتی، و سایر بیومتریک ها خواهد بود که به اف بی آی در شناسایی و رهگيري جنایتکاران كمك خواهد كرد.



      23.   پایگاه داده کمپین‌هاي سیاسی :

 
 فايل كامل افراد شركت‌كننده و فرد مورد نظر راي‌دهندگان بطور كامل در اختيار مراجع سياسي قرار مي‌گيرد. اطلاعات در مورد رای‌دهندگان شامل: ثبت‌نام خودرو، ارزش مسکن و مجوزهای شکار و جزئيات ديگر مي‌باشد.

  


     24.   هواپيماهاي بدون‌سرنشین:
 
 پيشتر سازمان حفاظت محیط زیست اوباما، با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین، برای جاسوسی و كنترل کشاورزان در نبراسکا و آیووا،از اين فن آوري استفاده كرده بود.


اكنون دستگاه هاي اجرايي و امنيتي آمريكا در صدد استفاده از هواپيماهاي بدون سرنشين غير مسلح،براي جاسوسي از شهروندان در شهرهاي مختلف مي‌باشند.هدف از اين برنامه،كنترل شهرها، شهروندان، رصد تحركات مشكوك، تروريست ها و ضبط تصاوير و صداي مظنونين براي مراجع امنيتي اعلام شده است.



     25.   جاسوسي سازمان امنيت ملي آمريكا:
 
 اين مورد،با افشاسازي‌هاي اسنودن و فعاليت‌هاي جاسوسي اين نهاد امنيتي در رسانه‌هاي جمعي سراسر جهان،به يك موضوع داغ و به روز تبديل شده است. 

اكنون سیستم جهانی به سمتي پيش مي‌رود كه ارتباطات الکترونیکی جهاني بدون ذخیره شدن و بدون نظارت آژانس امنیت ملی،ممكن نخواهد بود. اين بدين معني خواهد بود كه اين سازمان قادر به ضبط ميليون‌ها ميليون تماس خواهد بود و از آنها زماني كه لازم داشته باشد، براساس منافع آمريكا استفاده نمايد.


از بین بردن تمام حریم هاي خصوصی، هدف تاسيس اين نهاد امنيتي مي باشد. 


با نگاهی کلی به 25 مورد بالا، در می‌یابیم ديگر واژه اي به عنوان "حریم خصوصی"، در فرهنگ اجتماعي آمریکا جايي براي خود ندارد.  


انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.