سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

کتابشناسی حسینی؛

«منظومه شهیدان»؛ بازروایی قیام أباعبدالله(ع) به شعر

«منظومه شهیدان»، اثر شاعر خوب کشورمان، همایون کاشانی است که در آن قیام سیدالشهدا(ع) به زبانی شیرین و روان و در قالب شعر روایت شده و به تصویر کشیده شده است.

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران؛ همایون کاشانی در حماسة منظومة شهیدان، رشادتهای این قهرمانان عرصه عشق و ایثار را در قالب ترکیباتی دلنشین به زبانی موزون و بسیار جذاب بیان کرده است. طبع کاشانی در تشریح و توصیف قهرمانی‌های عاشقان الله و پیروان سیدالشهدا آنچنان لطیف و دل‌انگیز است که خواننده را مسحور کرده و بی‌اختیار بیت به بیت دنبال خود می‌کشاند.

منظومه شهیدان با نام خدا آغاز می‌شود و پس از آن شرح کاملی از چگونگی هجرت و سفر حضرت امام حسین (ع) و یاران رشیدش به سرزمین نینوا و خطه تفتیده کربلا و مواجه شدن وی با حرّبن‌ یزید ریاحی و توصیف آزادگی و شهادت این قهرمان آزاده و تشریح کامل واقعه عاشورا و شهادت یاران امام حسین (ع) اعم از علی بن حرّ، زهیربن قین، جناده، حبیبت‌ بن مظاهر، سعید، مسلم بن عرسجه و شیرزن عرصه نبرد کربلا نجریه و پرپر شدن گل زندگی، شش ماهة رباب و توصیف دلاوری‌ها و مردانگی‌های شیر بیشه شجاعت و مظهر وفا، حضرت ابوالفضل عباس (ع) و شرح غم‌ها و قهرمانی‌های کاروان اسرا و رسیدن به شام، خطبة‌ حضرت زینب کبری (ع) را به زیبایی هر چه تمام‌تر نشان می‌دهد.

شایان ذکر است غزلیات همایون نیز بسیار ستودنی است. در این مجموعه عنوان و موضوع هر مثنوی در ابتدای آن ذکر شده است. شاعر در آغاز کتاب می‌گوید: «تنها حسین (ع) حسین است. کسی را حدّ آن نیست که در حسین (ع) سستی و کاستی ببیند، توان آن هم نیست که به او چیزی بیفزاید.»

چاپ سوم این کتاب ارزشمند در سال 1390 و به همت انتشارات نیستان، در568 صفحه و با قیمت 9900 تومان به بازار کتاب عرضه شده است. 

برای مشاهده مجله شبانه اینجا کلیک کنید
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.