سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شهرکرد/

کاشت و احیای « کرفس کوهی » در ارتفاعات استان

مدیر طرح ملی حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی، از کاشت بذر کرفس کوهی در 10 هکتار از ارتفاعات منطقه دوپلان دهستان مشایخ به منظور احیای این گونه بی نظیر گیاهی خبر داد.

شیرین ابوالقاسمی گفت: روستائیان منطقه دوپلان دهستان مشایخ از توابع شهرستان اردل، با حمایت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری، اداره کل حفاظت محیط زیست استان چهارمحال و بختیاری و دهیاری محل، و با کاشت بذر کرفس کوهی در سطح 10 هکتار از ارتفاعات این روستا، برای احیای این گیاه مفید و پرخاصیت تلاش مي كنند.

مدیر طرح ملی حفاظت از تنوع زیستی زاگرس مرکزی افزود: کشت بذر کرفس کوهی در ارتفاعات ناغان و بلداجی در استان چهارمحال و بختیاری هم به صورت آزمایشی آغاز شده است.

ابوالقاسمی تأکید کرد: روستائیان منطقه برای كمك به رشد و احیای گونه گیاهی کرفس و محافظت از بذور کاشته شده، با قُرق کردن محدوده کشت شده، برداشت آن را محدود و ممنوع می کنند.

  *****

گفتنی است؛ استان چهارمحال و بختیاری به دلیل برخورداری از آب و هوا و موقعیت جغرافیایی و کوهستانی مطلوب و مستعد، و داشتن پوشش گیاهی متنوع، از مهمترین رویشگاههای طبیعی گیاهان دارویی در کشور محسوب می شود، بطوری که از 8 هزار گونه گیاهی شناخته شده در جهان، یک هزار و ۵۰۰ گونه مختص کشور ایران است که از این تعداد نیز رویش ۳۰۰ گونه یعنی معادل 2 درصد آن، ویژه استان چهارمحال و بختیاری است که گونه کمیاب، بی نظیر، مفید و خوشبوی « کرفس کوهی » از جمله این گونه های گیاهی است.

بیشترین فراوانی پراکنش این گیاه، از ارتفاع دو هزار و 100 متری تا سه هزار متری در اقلیم های مختلف استان چهارمحال و بختیاری به خصوص در ارتفاعات فوقانی و برفگیر است.

ارتفاعات زاگرس در مناطق زردکوه، کوه دلی دو آب صمصامی، منطقه سر آقا سید، شیخ علیخان، کوه قارن، کوه هزار دره، کوه سفید و شهرهای بازفت، لردگان و کیار در استان چهارمحال و بختیاری، مهمترین قطب های تولید کرفس در کشور است.

اما متأسفانه، « کرفس کوهی » به دلیل ریشه کنی و بوته کنی غیر مجاز و برداشت بی‌رویه، غیراصولی و ناصحیح در معرض انقراض قرار گرفته است.

« کرفس کوهی » هر ساله با آغاز فصل بهار و آب شدن برف ها در ارتفاعات صعب العبور، سر از خاک بیرون می آورد و تقریباً تا اواسط خردادماه، توسط بهره برداران بومی و محلی چیده و در بازارهای محلی عرضه می شود.

کرفس بین 20 تا 60 سانتی متر ارتفاع دارد و گل آن هم گاهی تا 200 سانتی متر می رسد.

این گیاه، کاربردهای بسیار متنوعی از جمله مصارف غذایی ( تهیه ترشی، شور و کنسرو ) دارد.

مصرف این گیاه دارویی برای تسکین اعصاب و درمان، کاهش فشار خون، روماتیسم و بیماری های عصبی، جلوگیری از تولید سنگ کلیه و مثانه و تمیز کردن مجاری ادراری مفید است.

کرفس کوهی ترشح اسید معده را کاهش داده و باعث تقویت و افزایش هوشیاری در بین افراد نیز می شود.

گونه گیاهی کرفس، توسط دکتر مظفریان؛ گیاه شناس ایران به ثبت بین المللی رسیده است.

شهرستان اردل، با 70 هزار نفر جمعيت، از شهرستان های 9 گانه استان چهارمحال و بختیاری می باشد که مرکز آن ( شهر اردل ) در فاصله 95 کیلومتری جنوب غربی شهرکرد ( مرکز این استان ) قرار دارد. /س

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
ثریا هادیزاده
۱۸:۱۳ ۰۳ مرداد ۱۳۹۴
سرکار خانم ابوالقاسمی با عرض سلام و تشکر.برای نحوه کاشت کرفس و خرید بذر و... از چه کسی باید اطلاعات بگیرم؟