سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

مدیر کل بهزیستی استان زنجان:

89 درصد مبتلایان به ایدز مرد هستند

مدیر کل بهزیستی استان زنجان گفت: 89 درصد مبتلایان به بیماری ایدز را مردان تشکیل می‌دهند.

به گزارش گروه استانهای باشگاه خبرنگاران ، مرتضی مکاریان پیش از ظهر امروز در بازدید از مرکز گذری کاهش آسیب معتادان اظهار داشت: انجام به موقع آزمایش‌های HIV و تشخیص به هنگام می‌تواند منجر به درمان موثر شود.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان خاطرنشان کرد: امروزه دیگر ایدز یک بیماری کشنده محسوب نمی‌شود بلکه تبدیل به یک بیماری مزمن شده است.

وی با بیان اینکه ایدز در ایران از راه‌های آمیزش جنسی، استفاده معتادان تزریقی از سرنگ آلوده  و در موارد محدودی انتقال ویروس از مادر مبتلا به کودک رواج می‌یابد، افزود: در حال حاضر بیش از 26 هزار نفر بیمار مبتلا به HIV در کشور وجود دارد که از این تعداد بیش از 89 درصد را مردان و 10 درصد را زنان تشکیل می‌دهند.

این مسئول علل ابتلا به ایدز در بین کل مواردی که از سال 1365 تاکنون در کشور به ثبت رسیده را بیش از همه شامل تزریق با وسایل مشترک در مصرف کنندگان برشمرد و ابراز داشت: رابطه جنسی،دریافت خون و فرآورده‌های خونی و انتقال از مادر به کودک جزو موارد بعدی است.

مکاریان صحبت در رابطه با بیماری ایدز در ایران را با محدودیت‌های اخلاقی و عرفی اعلام کرد و ادامه داد: بحث و گفت‌وگو درباره بلوغ بهداشت جنسی و بیماری‌های آمیزشی در خانواده‌ها همچنان محدود است و ابراز ابتلا به این بیماری موجب انگ اخلاقی در خانواده اطرافیان و جامعه می‌شود.

مدیر کل بهزیستی استان زنجان دلیل گسترده این بیماری در خفا را پنهان کاری عنوان کرد و گفت: در نظر بسیاری از مردم بیماری HIV مثبت لزوماً دست به عمل غیر اخلاقی زدن است.

وی اعلام بیماری از سوی مردم را موجب عکس العمل‌های مختلف دانست و یادآور شد: مبتلایان در صورت اعلام بیماری خود ممکن است با طرد از سوی خانواده، اخراج از محل کار و دریافت نکردن یا تبعیض در مورد دریافت خدمات بهداشتی و اجتماعی روبه‌رو شوند که این امر نیاز به فرهنگ سازی دارد.

مکاریان با توجه به اهمیت کاهش آسیب به عنوان مهم‌ترین استراتژیک کنترل ایدز در مراکز گذری کاهش آسیب بهزیستی اذعان داشت: در شش ماهه نخست سال جاری پرونده‌های فعال در مرکز گذری کاهش آسیب معتادان 75 نفر بوده است.

این مسئول در پایان از توزیع سرنگ و سرسوزن رایگان در این مرکز خبر داد و متذکر شد: نزدیک به 13 هزار سرنگ در شش ماهه نخست امسال بین معتادین توزیع شده و 96 نفر نیز پوشش تیم مرکز گذری بهزیستی قرار گرفته‌اند.

انتهای پیام/م
برچسب ها: ایدز ، یهزیستی ، زنجان
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.