سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیراز/

احیای دریاچه‌ها و تالاب‌های فارس

مدیرکل محیط زیست استان فارس با تاکید بر این موضوع که مطالعات کاملی برای نجات دریاچه‌های استان انجام شده است، گفت: برای احیای دریاچه‌ها و تالاب های فارس اقدامات زیادی در حال انجام است.

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران شیراز؛ حسینعلی ابراهیمی‌کارنامی اظهار کرد: متاسفانه تمامی دریاچه های استان خشک است و یا با بحران کم آبی شدید روبرو هستند که این وضعیت بسیار نگران کننده است.

مدیرکل محیط زیست استان فارس با تاکید بر این موضوع که مطالعات کاملی برای نجات دریاچه‌های استان انجام شده است، گفت: توسعه کشت ارگانیک، تحدید حدود زمین‌های کشاورزی و تثبیت آنها، تصویب اختصاص 10 میلیون متر مکعب از آب سد نرگسی به پریشان و انتقال بین حوزه ای آب از جمله اقداماتی است که برای احیای دریاچه‌ها در نظر گرفته شده و در حال انجام است

وی افزود: این وضعیت تاثیرات منفی برمحیط زیست و تنوع زیستی و همچنین سایر ارکان زندگی انسانی و وحوش منطقه گذاشته است.

وی خاطرنشان کرد: در حوزه دریاچه‌های بختگان و تشت که از مهمترین دریاچه های داخلی کشور محسوب می‌شود، طرح تامین حق آب از سدهای درودزن و ملاصدرا را در نظر داریم  که امیدواریم با بارش‌های فصل بارندگی و اجرایی کردن این طرح تالاب‌ها و دریاچه‌ها را از بحران خارج کنیم.

ابراهیمی کارنامی با اشاره به اینکه برداشت آب از دریاچه‌ها و به کارگیری آن در امر کشاورزی صدمات جبران ناپذیری را به حیات تالاب‌ها و دریاچه‌های استان وارد ساخته است، تصریح کرد: تغییر الگوی کشت در اطراف دریاچه‌ها و تالاب های استان از مهمترین و حساس ترین کارهایی است که باید به صورت جهادی و فوری با جدیت هرچه تمام‌تر دنبال شده و در دستور کار سایر نهادهای مرتبط با امر کشاورزی همچون جهاد کشاورزی قرار گیرد.

وی  با اشاره به این موضوع که استان فارس از دیرباز به استان تالاب‌ها و دریاچه‌ها معروف بوده و یکی از قطب‌های مهم گردشگری استان همین موضوع تالاب‌ها و دریاچه‌ها بوده است، بیان کرد: یکی از نگرانی ما برای احیای دوباره منابع آبی استان انجام نشدن  مقوله مهم مدیریت آب است که متاسفانه راه جبرانی را باقی نمی‌گذارد.

مدیرکل محیط زیست استان فارس ابراز امیدواری کرد: دعا می‌کنیم با بارش کافی نزولات جوی در سال جاری رگه‌های امید در رگ‌های خشک دریاچه‌ها و تالاب‌های استان جاری شود و بار دیگر شاهد بازگشت امید و زندگی به منابع طبیعی و محیط زیست استان باشیم./س

انتهای پیام/

برچسب ها: دریاچه ، تالاب ، فارس
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.