سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

یزد/

ترمه‌هاي قلابي پاكستاني و چيني روي دست ترمه اصيل يزدي بلند شده‌اند

ترمه كه از دست بافته‌هاي سنتي يزد و از صنايع دستي بسيار معروف اين ديار است، همواره به‌عنوان پارچه‌اي فاخر، زيبا، اصيل و سنتي مورد استفاده بوده و به لحاظ كيفيت و اصالتي كه از آن برخوردار است، قيمت نسبتا بالايي نيز دارد و اين امر سبب شده تا اين دست بافته اصيل، مغلوب توليدات كپي چيني‌ها شود كه با كيفيتي بسيار نازل و قيمتي ارزانتر به فروش می‌رسد


به گزارش خبرنگار با شگاه خبرنگاران مرکز یزد

 

ترمه اصيل كه در يزد در كارگاه‌هاي توليدي توسط هنرمندان اين استان توليد مي‌شود، طرح‌هايي بسيار زيبا و متنوع دارد و زيبايي و اصالت آن با يك نگاه مشخص است.

گرچه ترمه هنوز هم مشتريان خود را دارد و به لحاظ زيبايي و كيفيت، توانسته بازار خود را به خوبي حفظ كند، اما توليدات چشم بادامي‌ها از يك سو و پاكستاني‌ها از سوي ديگر، مي تواند زنگ خطري جدي براي اين هنر اصيل يزدي باشد.

اين روزها در بازار سنتي يزد، همانجا كه اغلب توليدكنندگان معروف ترمه استان، غرفه‌اي دارند و توليدات خود را در معرض نمايش و فروش گذاشته‌اند، دست فروشان پاكستاني محصولاتي را عرصه مي‌كنند كه به ظاهر شبيه ترمه است اما در واقع پارچه‌اي معمولي است كه نقشي از ترمه دارد.

گلدوزي و مليله دوزي پاكستان هم كه معروف است، چاشني اين پارچه‌هاي بي‌كيفيت شده و زرق و برقي نيم بند به اين پارچه‌هاي كپي شده داده است و توانسته بازار خوبي را نيز به دست آورد.

از آنجا كه اين روزها دوستداران نقش‌هاي سنتي نظير بته چقه، بسيارند و البته بسياري از آنها نيز توانايي خريد ترمه يزدي را ندارند، به اين پارچه‌هاي چيني و پاكستاني رغبت نشان مي‌دهند و در مدت زمان كوتاهي توانسته اند بازاري خوب از ترمه قلابي دست و پا كنند.

ترمه يزدي كه بخشي از بافت آن زري بافي و بخشي ديگر، با استفاده از ابريشم بافته شده است، كيفيتي غيرقابل مقايسه با ترمه‌هاي قلابي دارند و برخي از آنها گرچه خود از طرح و رنگي زيبا برخوردارند اما توسط هنرمندان يزدي سرمه دوزي شده اند و كارهاي زيبايي از ذوق و هنر مردمان اين ديار به نمايش گذاشته اند.

يكي از توليدكنندگان ترمه در اين زمينه گفت: در مورد بسياري از كالاهاي كه مغلوب رقباي چيني خود شده اند، تقصير را به گردن توليدكننده داخلي انداخته اند و از گراني و بي كيفيتي توليدات آنها سخن به ميان آمده است اما در مورد ترمه هيچ يك از اين موارد پذيرفتني نيست.

محمدرضا حسيني عنوان كرد: ترمه يزد اكنون به مدد خلاقيت هنرمندان اين ديار هم به لحاظ تنوع رنگ و طرح و هم به لحاظ كيفيت در اوج قرار دارد و به جز خود پارچه ترمه، توليداتي از جمله روميزي، تابلو، كيف، كفش، روتختي، سجاده و جانماز و ... از اين پارچه سنتي توليد و عرضه شده است.

وي افزود: در اين زمينه، توليدات چيني، هندي و پاكستاني، هيچ مزيتي نسبت به ترمه يزدي ندارند و مردم فريب قيمت ارزان آن را مي خورند كه اغلب با يك بار شست و شو، همين رنگ و روي نسبي آنها نيز از بين مي رود.

حسيني خاطرنشان كرد: كسي كه ترمه را بشناسد و به دنبال پارچه فاخر و اصيل ايراني باشد، هيچ چيز ديگري را جايگزين آن نمي‌كند اما اگر هدف خريدار، ترمه نباشد، مي‌ تواند هرچيز ديگري را جايگزين آن كند.

وي با تاكيد بر اينكه طي سال‌هاي گذشته، توليدات ترمه در اوج خود قرار گرفته اند، افزود: ما هيچ ضعفي در توليد ترمه يزد نمي بينيم و به نظر مي رسد در مورد اين صنعت و هنر دستي يزد، مسئولان امر بايد نظارت خود را افزايش دهند و اجازه ندهند هر كالاي مشابهي وارد بازار شود.

حسيني بيان كرد: مسئولان بايد بر روي صنايع دستي استان عرق داشته باشند و اجازه ندهند با واردات كالاهاي بي‌كيفيت، براي صنايع دستي استان رقيب تراشيده شود.

وي تصريح كرد: بحث صنايع دستي جداي از ساير كالاهاست و قاچاق و ورود كالاهاي مشابه صنايع دستي بومي يزد، ضربه اي مهلك به هنرمندان يزدي و بازار صنايع دستي است.

حسيني عنوان كرد: اگر در زمينه ظرف و ظروف، لوازم آرايشي، پارچه و ... مردم اجناس خارجي را به ايراني ترجيح مي دهند، ممكن است تا حدي حق داشته باشند زيرا كالاهاي ايراني در بسياري از موارد از كيفيت خوبي برخوردارند نبوده اند و امتحان خود را به خوبي پس نداده اند اما اين موضوع به هيچ وجه در مورد صنايع دستي به ويژه ترمه صادق نيست و نبايد اجازه داد به اين بهانه، كالاهاي مشابه خارجي وارد بازار شوند./س
برچسب ها: صنایع ، دستی ، یزد
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.