قائم مقام بنیاد ملی بازیهای رایانهای در برنامه نگاه دو؛
به گزارش دریچه فناوری اطلاعات باشگاه خبرنگاران؛ حسن کریمی قدوسی قائم مقام بنیاد ملی بازیهای رایانهای و لاله افتخاری عضو کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در برنامه نگاه دو (چهارشنبه ۱۲ آذر) به بررسی روند نظارت بر بازیهای رایانهای پرداختند.
نگاه دو: اوضاع بازیهای رایانهای را چگونه ارزیابی میکنید؟
افتخاری: باید عرض کنم که نمیتوان گفت که اوضاع مساعد و مناسب است، ولی کمی تا قسمتی در حال بهتر شدن است، زحماتی که برخی از افرادی که احساس تکلیف کرده، علاقهمند و تخصص دارند میکشند، نیاز جامعه را احساس کرده و وارد عرصه شدند این موضوع اوضاع را بهتر کرده است. همچنین بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز همین طور و اقداماتی که هر چه میگذرد در سالهای اخیر بهتر، متنوعتر و هدفمندتر میشود، مخاطب سنجی میشود، لذا جای تقدیر و تشکر دارد، چرا که کار دشواری بوده، اینکه ما الان به حدی رسیدهایم که پاسخگوی نیاز جامعه باشیم و کفایت کند، قطعا نیست و نیاز به یک حرکت جمعی دارد.
همان طور که در بخشی از برنامه در رابطه با بازیهای رایانهای پخش شد، گوشهای از بازیهای رایانهای خارجی را مطرح کرد، بازیهای وارداتی که آمدهاند، در همه خانه شهروندان جا گرفتهاند، یعنی یک زمانی شاید عدهای به زحمت میتوانستند بازیهای رایانهای را تهیه کنند، بازیهای وارداتی که هدفمند علیه خانوادهها و علیه کودکان ما آمدهاند برای آینده ما برنامهریزی شده و وارد کشور شدهاند این در حالی است که با اندک هزینهای در دسترس هستند، گاهی در کنار مدارس و گاهی کنار منازل همه، خیلی ساده بگویم در گذشته کودکان هنگامی که همراه پدرشان برای خرید به بیرون میرفتند در نهایت کودک به تنقلاتی نیاز داشت اما در حال حاضر وقتی به همراه پدر خود به سوپر مارکت میرود نیاز و تقاضاهای کودک عوض شده و آن کودک میخواهد که از این بازیها تهیه کند و خانوادهها نیز به صرف اینکه این بازیها در یک سوپر مارکت یا جاهایی هم چون آن توزیع میشود به آن اعتماد میکنند و به خاطر همین در مقابل فرزندانشان کوتاه میآیند و متاسفانه چون کالاهای ما پاسخگو نیست مجبور میشوند از غذاهای آلوده استفاده کنند.
نگاه دو: چرا کالاهای ما پاسخگو بازار نیست؟
کریمی قدوسی: یک چیز خیلی طبیعی وجود دارد و آن اینکه از عمر صنعت بازیهای رایانهای در جهان ۴۳ سال میگذرد، ۴۳ سال است که بازیهای رایانهای صنعتی شده اما در ایران ما ۷، ۸ سال است که شروع کردیم و قاعدتا از نظر کیفیت و حتی کمیت جای کار داریم، اگر اجازه دهید من با چند آمار شروع کنم از بازار خارجی و از پتانسیل بازیهای رایانهای که ببینیم چگونه است و چه قدر پتانسیل در ایران وجود دارد که بالفعلش کنیم، در ظرف این ۴۳ سال یک میلیارد ودویست میلیون نفر در کشورهای پیشرفته و صنعتی بازی کننده هستند که تقریبا به صورت هفتگی ۳ میلیارد ساعت بازی میکنند.
در سال ۲۰۱۳ درآمد صنعت بازیهای رایانهای در کل دنیا ۷۰ میلیارد دلار بوده است که این عدد یک عدد بسیار بزرگی است، ما شاهد حتی یک درصد از این سهم در ایران نیز بودیم، رشد صنعتی بازارهای ویدیویی در این چند سال بسیار زیاد بوده است، در این ۱۴ سال اخیر با شیب تقریبا متوسط تا۳ . ۱۰ دهم درصدی حتی زمانی که ما رکود اقتصادی داشتیم بازیهای ویدیویی دنیا پیشرفت میکرد، اگر بخواهم یک مثال جزئیتری بزنم ایالات متحده در سال ۲۰۱۳، ۵ درصد تولید ناخالص ملیاش مربوط به بازیهای رایانهای بوده است که شاید بسیاری مقایسه میکنند صنعت رایانهای این کشور را، در سال ۲۰۱۳، ۶۳ درصد بیشتر صنعت بازی از صنعت سینمای این کشور درآمدزایی داشته است.
نگاه دو: بنیاد ملی بازیهای رایانهای چه وظیفهای دارد؟
کریمی قدوسی: چند مثال میزنم از کشورهای پیشرو که در صنعت دنیا حساب میشوند، از کشور چین شروع میکنم، کشور چین در سال ۲۰۰۰ یک قانونی گذاشت به عنوان "قانون منع فروش هر گونه کنسول و وسیله بازی" در کشورش، کلا قانون گذاشت و جدی پای آن ایستاد، اما ۱۳ سال بعد این قانون را برداشت، نتیجه این ۱۳ سال این شد که تعداد بسیاری تولید کننده در کشور چین به وجود آمد، که به نوعی یک سبک خاصی از بازیها و سبک بازی که روی اینترنت بازی میشود به صورت وسیعی محصول تولید کردند، در اینجا سبک آسیاسی شکل گرفت لذا اولین نکتهای که وجود دارد قانونگذاری مناسب در کشور است، متاسفانه با وجود مصوبهای که در سال ۸۵ در شورای انقلاب فرهنگی تصویب شد، تا به امروز در بسیاری از جاها که باید قانونگذاری میکردند و وارد میشدند، وارد نشدند، البته در این مدت خود وزارت فرهنگ و ارشاد و وزیر اشراف خوبی بر روی بحث بازیهای کامپیوتری داشته است، خانم افتخاری هم هست امیدوارم به خاطر حضور ایشان امیدواریم اتفاق خوبی در مجلس بیفتد.
نگاه دو: خلاهای قانونی که الان در مورد بازیهای کامپیوتری صحبت میشود در بحث نظارت یا در بحث حمایت از تولید داخلی است؟
افتخاری: به نظر من این برمیگردد به اینکه ما در حقیقت باید یک قرارگاهی را تدارک ببینیم، یعنی اینکه نگاه کنیم چه سینمای ما و چه مسائل دیگر نگاه میکنیم، میبینیم که آنهایی که از خارج از کشور برنامهریزی کردهاند کاملا به صورت هدفمند، منسجم برنامهریزی شده، مخاطب را شناخته و با توجه به مخاطبین مختلف و اهدافی که دارند، ما نمی خواهیم وقتی که نگاه میکنیم، به آنها فقط بحث درآمدشان توجه میکنند، آنها در عین حال درامد و توان خود را در نظر گرفته و این توان را تقویت کردند و هم ذهن مخاطب را هدایت کردهاند. خیلی از بازیهایی که در کشورهای خودشان است و چون هدفشان برای کشور ما تفاوت دارد خیلی از بازیها را برای ما و کشورهای آسیایی و اسلامی تهیه کردهاند.
باید نسبت به بازیهای داخلی یک نگاه احترام آمیزی داشته باشیم، یعنی شورای عالی فضای مجازی با توجه به این اقداماتی که صورت گرفته، ما منتظریم که سیاستهای کلان و برنامههایی باید داشته باشد و جهت گیری، همه آنها نیازمند هستیم تا در مجلس شورای اسلامی به عنوان سند بالادستی به آنها نگاه کنیم و براساس آن قانونگذاری کنیم، منتظریم که آنها برای ما بفرستند در اینجا جا دارد که من گلایهای داشته باشم چرا که انتظار میرفت در دولت یازدهم از این ظرفیت بسیار ارزشمند بیشتر استفاده شود، یعنی جلسات نه تنها منسجم و منظم انجام شود بلکه گاهی اوقات به خاطر هر لحظهای که خدمت شما یا بینندگان هستیم زمان را از دست میدهیم، چون که فرزندان ما در حال رشد هستند لذا باید کاری انجام شود و آن قرارگاه عالی که در آنجا تدارک دیده شده انجام شود.
شورای عالی فضای مجازی باید در حقیقت سیاستهای کلان جهتیابی، نیازمندیها و همه آنچه که ما به آن نیاز داریم را مصوب کند، مجلس شورای اسلامی نیز آن را قانون کند و وزارت ارشاد و نهادهای متولی این امر فعالیت خود را داشته باشند و بنیاد ملی بازیهای رایانهای در سطح بعدی وارد عرصه شود.
الان که به عزیزانمان بگوییم در بنیاد چه کار میکنید؟ آنها انتظار دارند که احکام بالادستی و قوانین و سیاستهای مورد نیاز تدارک دیده شده و مصوب شده باشد، جهتها مشخص شده باشد و آنها در سطح میانی وارد عرصه شوند، در سطح مصداق یابی و یا در سطحی که باید اجرایی شود و مویرگی وارد جامعه شوند، از آن قسمت وارد شوند نمیتوانند سیاستگذاری باشد، نمیتوانند کارهای کلان را انجام دهند، چشم آنها به مجلس شورای اسلامی و وزارت ارشاد است و چشم مجلس و وزارت ارشاد نیز به شورای عالی فضای مجازی است، از این رو انتظار داریم که این را در اولویت کارها قرار دهند چرا که نمیتوانیم جلوی رشد کودکان را بگیریم و رشد آنها را متوقف کنیم تا جلسات تشکیل شوند، مصوب شوند و به مجلس برسند و آیین نامهها به تصویب برسد. هم چنین به کودکان بگوییم که شما بازی نکنید سن رشدتان را نیز حفظ کنید، پیشرفت نداشته باشید تا بعد از همه فراز و نشیبها در خدمت شما باشیم.
کریمی قدوسی: رابطه بنیاد ملی بازیهای رایانهای با کمیسیون فرهنگی مجلس بسیار خوب است اما همه مجلس کمیسیون فرهنگی نیست، مشکل در اینجاست که من فکر میکنم بزرگترین مشکل ما در عدم توجه مسئولین ما است، چرا که مسئولان بازیهای رایانهای را جدی نمیگیرند و هر موقع در جایی در رابطه با آمار و ارقام صحبت میکنیم فکر میکنیم که یک مقدار در آن غلو وجود دارد ولی دنیا و جامعه ایران نمیایستد که دوباره بخواهیم تجربه تکنولوژیهای قدیمی را که به وجود آمده را تکرار کنیم.
تقریبا ۳۹ درصد بازی کنندگان در دنیا بالای ۳۶ سال سن دارند سن متوسط بازی کنندگان در دنیا ۳۰ سال است یعنی بازی به هیچ وجه ابزاری برای کودکان نیست، در واقع بازی از ابتدای پیدایش انسان وجود داشته و شکل آن به بازی کامپیوتری تبدیل شده و همزمان بازیهای سنتی در حال حاضر به صورت کامیپیوتری هستند لذا بزرگترین اتفاقی که باید بیفتد این است که مسئولین متوجه شوند و در حال حاضر اکنون زمانی است که این تکنولوژیهایی که وارد ایران شده را استفاده کنند، هم چنین ما در موقعیت خوبی در منطقه هستیم، رتبه اول خاورمیانه را داریم برای همین خیلی از کشورهای غربی آمادهاند در کشورهای عربی سرمایه گذاری کنند و شعبه زنند، من فکر میکنم دو سه سال دیگر خیلی راحت با سرمایه گذاری که کردهاند بازار منطقه را در دست میگیرند، اگر مسئولین ما متوجه شوند و در کنار آن قانونگذار و در کنار آن بودجه مناسب تعیین شود همه چیز قانونی است.
کشور فنلاند سومین یا چهارمین محصولی که صادر میکند بازیهای کامپیوتری است، بسیاری از بازیهای کامپیوتری که در موبایلها و تبلتها وجود دارد محصول کشور فنلاند است، سرمایه گذاری بسیار بزرگی در این قضیه انجام داده چون به اهمیت این موضوع پی بردهاند، به نظر من اگر مسئولین متوجه شوند که این قضیه چه قدر مهم است و بعد قانونگذاریهای لازم صورت گیرد اتفاقات خوبی خواهد افتاد.
در هفت هشت ماه اخیر از اول سال تقریبا میشود گفت که بیش از ۴۰ تا ۵۰ جلسه در شورای فضای مجازی برگزار شده که این اتفاق خیلی خوبی است که اتفاقات خیلی خوبی در حال وقوع است هم چنین در کارگروهها و مصوبات آن کارگروهها و هم چنین در کمیسیون ارتقای محتوا تصویب شده و الان هم جلسه اصلی شورا است ان شالله جلسه تشکیل شود و یک سری سیاستهایی که ما تدوین کردیم به تصویب برسد، اتفاقات خوبی خواهد افتاد یعنی شروع یک کاری که تا یکی دو سال دیگر ان شالله قانونهای مناسبی گذاشته شود.
نگاه دو: یکی از وظایف بنیاد ملی بازیهای رایانهای بحث نظارت است، این نظارت بر کدام بازیها است آیا بر بازیهایی که وارد میشود است یا بازیهایی که در داخل تولید میشود؟
کریمی قدوسی: قبل از اینکه بنیاد ملی بازیهای رایانهای شکل گیرد شما به هر مغازهای که سر میزدید اسم بازی را که میگفتید همان جا دی وی خامی برمیداشتند و در دستگاه میگذاشتند و بازی را رایت میکردند و تحویل شما میدادند، لذا بنیاد به خاطر مصوبه شورای فضای مجازی بر کلیه بازیهای وارداتی البته یک اصلاح کنم که بازی در ایران وارد نمیشود بلکه دانلود میشود، نظارت کرد.
زمانی که ناشران میخواهند بازیشان در بازار نشر پیدا کند، اول باید به بنیاد بیایند، خوشبختانه در یک پژوهشی که در چند سال گذشته اتفاق افتاد نظام رده بندی سنی به نام اسرا شکل گرفت که مشابه این نظام رده بندی سنی در ایران نداریم یعنی در بحث محصولات سینمایی و بقیه محصولات فرهنگی جایی است که شاید یک نفر پرسنل مشغول به کار هستند زمانی که یک بازی وارد بنیاد میشود شاید بیش از ۱۰۰ تا ۱۵۰ ساعت بازی روی آن انجام میشود تا تمامی مشکلات آن مشخص شود و اگر قابل نشر باشد به آن مجوز داده میشود و اگر مشکلی داشته باشد برای ویرایش ارجاع میشود و بعد از ویرایش نشر پیدا میکند، در اینجا یک سری مشکلات وجود دارد یعنی همین زمانی که طول میکشد بازی رده بندی شود، کپی ما اشباع میشود در نتیجه ناشرین ما ضربه میخورند، علت هم خیلی منطقی است.
صنعت بازی و بازیهای کامپیوتری مثل سینما و موسیقی نیست که بتوان خیلی راحت برای آن بحث ممیزی انجام داد شما وقتی یک فیلم را پخش میکنید کافی است یک ساعت بنشینید و آن را ببینید و متوجه شوید که چه مشکلاتی دارد اما در بازی خود تعامل کنندهاید یعنی هر کجا میتواند سر بزند و در خارج از این روال، درستش این است که وقتی تولید کنندگان یک محصول را میسازند میگویند که مشکلات و بازی من ده مورد است، این را به ناشر میدهند ناشر نگاه میکند و ده مورد آن را تایید میکند و آن را میدهد به جایی که میخواهند در رده بندی بازی رده بندی کند، در آنجا نگاه میکنند و میبینند که اگر همین ده مورد بود آن را قبول میکنند اما اگر موارد بیشتری وجود داشته باشد آن را از بازار جمع میکنند این در حالی است که ما این امکان را نداریم بازی را رده بندی کنیم و چون قانون کپی رایت هم نداریم و از اینترنت نیز دانلود میشود لذا پروسه ردهبندی کار سخت است اما این کار در بنیاد ملی بازیهای ایرانی جزو یکی از بهترین کارهایی است که در حال انجام است.
نگاه دو: آیا این نظارت کافی است؟
افتخاری: برخی از این نظارتها به وظایف بنیاد باز میگردد که خوب هم زحمت میکشند ولی وقتی محصولی که در بازار میخریم را در پشت چراغ قرمز برخی افراد به فروش میرسانند، باید یک کنترلی از سوی مسئولان صورت بگیرد؛ نمیتوانیم بگوییم که همه مسئولیتها باید از طریق بنیاد صورت گیرد آیا همه مسئولیتها به بنیاد واگذار شده، آیا آن را به صورت قرارگاهی میدانند که کنترل نهایی را انجام میدهد ما در محصولات غذایی میبینیم کنترل شده، استاندارد میخورد و در زمان توزیع نیز دقت میشود از هزینهها و قیمت گرفته تا کیفیت و تاریخ مصرف آن دقت و کنترل میشود لذا نباید فروشگاهی که لبنیات میفروشد محصولات فرهنگی که جایگاه خود را دارند در این فروشگاه قرار بگیرد ما معتقدیم که یک رده بندی و تقسیم کاری صورت گیرد و نظارتی بر آن باشد.
وقتی یک گوشی تلفن همراه میخریم همانجا فروشنده برنامههایی را برای آن نصب میکند چه کسی بر این برنامهها اعتماد میکند برنامههایی که به آسانی دانلود میشود و افراد آن را به کودکانشان میدهند او چه میداند که برنامههای ریخته شده آیا کنترل شده است، نمیخواهم کار مسئولان را زیر سوال ببرم.
نگاه دو: این نظارت را چه کسی باید انجام دهد؟
افتخاری: علاوه بر اینکه بنیاد ملی بازیهای رایانهای این نظارت را انجام میدهد یک بخشی را وزارت صنعت باید پیگیری کند، یک بخش هم باید وزارت ارشاد اسلامی توجه کند و هم چنین مسئولین فرهنگی دیگر کشور ما و هم چنین یک بخش دیگر را نیروی انتظامی و اماکن و بقیه افراد در گامهای بعدی وجود دارد اما این دقت باید گستردهتر باشد که اگر محصولات غذایی ما ناسالم باشد باید درمان شود اما این محصولاتی که مخصوصا به نوجوانان و جوانان میدهیم را نمیتوانیم جبران کنیم.
نگاه دو: برخی از وظایف مجلس نظارت بر دستگاه هاست چه قدر ورود میکنید به دستگاههایی که باید به آن نظارت کنیم؟
افتخارِی: هر نماینده در مجلس وظیفه خود را دارد، در کمیسیون فرهنگی هم همین طور، جلساتی بوده و مسئولانی آمدند به هر حال آنها هم به دنبال این هستند که یک قرارگاه و یک مرکز فرماندهی مصوب شود این در حالی است که کمیسیون فرهنگی نماینده در کارگروهها دارد و این کارگروهها در خود شورای عالی فضای مجازی منتظرند که تصمیم نهایی صورت بگیرد یعنی در حقیقت وظایف کاملا مشخص و شفاف باشد ماموریتها همه باید مشخص شوند، یک کمیته ویژهای هم در کمیسیون فرهنگی وجود دارد که به بررسی اینها میپردازد و باز هم یک بحث این است که فرهنگ باز مظلوم است.
در بحث سینما توانمندیهای خوبی داریم و میتوان از این فضا استفاده کنیم در بحث بازیهای رایانهای هم افرادی هدفمند، مستعد و متعهد داریم که اگر اینها را مدیریت کنیم و استعدادهای آنها را هدایت و تقویت و حمایت کنیم، مخاطب ما وقتی نیازش را با محصول ایرانی تامین شده ببیند هیچگاه سراغ محصولات وارداتی نمیرود.
وقتی همایشهای گذاشته میشود مردم ما بسیار استقبال خوبی دارند، منتظرند، عطش وجود دارد آب هم بالقوه است و بخشی هم به فعلیت درآمده ما باید اینها را در حقیقت شبیه سدی درست کنیم تا آن قرارگاه و مرکز فرماندهی باشد تا این آب را هدفمند کنیم.
نگاه دو: چرا استعدادهایی که وجود دارد خیلی کم به فعلیت میرسد و آیا از کسانی که کارشان نوشتن بازیهای رایانهای است حمایت میشود؟
کریمی قدوسی: تا دو سه روز پیش نظارت دست ستادی ذیل ارشاد به نام حمایت از صیانت بود اما طی حکمی که از سمت وزارت خانه آمد نظارت به تمامی معاونتهای مربوطه بازگشت یعنی نظارت بر بازیهای رایانهای به خود بنیاد ملی بازیهای ایرانی بازگشت، ما نیز امروز یک ستادی تشکیل دادیم به نام ستاد مبارزه با بازیهای غیرمجاز رایانهای، اما دستمان تنگ است، خیلی طبیعی است که ارتباطات خوبی بین بنیاد و وزارت کشور و ناجا باید اتفاق بیفتد که بحث جمع آوری بازیهای غیرمجاز است.
نکتهای که وجود دارد این است که ما هر موقع صحبت میکنیم، بازار سنتی ایران را میبینیم بازی که در خیابانها، مغازهها و فروشگاههای مواد غذایی است اما الان بازار به سمت دیجیتال رفته یعنی ۶۰ درصد از فروش بازیهای سنتی است و ۴۰ درصد دیجیتالی است، آمدن موبایل و تبلتها باعث شده که معادلات تغییرکند لذا باید همکاری خوبی با نیروی انتظامی و با کمیته مصادق مجرمانه شکل بگیرد.
به فرض بازار جمع شود، کافی است در سایتها خرید بازی جستجو شود، در واقع ۲۰ نمونه معرفی میشود که این بازیها از طریق پست به درب منزل میآیند امیدوارم تمامی سازمانها دست به دست هم دهند که اتفاق خوبی بیفتد چرا که هر کار وهر حمایتی از بازیها اینجا بخواهد اتفاق میافتد و تا زمانی که بازار مشکل داشته باشد هیچ اتفاقی نخواهد افتاد.
نگاه دو: آیا بنیاد ملی بازیهای ایرانی حمایت از تولید کنندگان داخلی میکند؟
کریمی قدوسی: به نظر من حمایت مالی غلط است یعنی حمایت باید زیرساختی باشد وقتی حمایت مالی کردید رانت و فساد میآورد، پس حمایتها باید به سمت زیرساختها برود قطعا آن زمان که بنیاد حمایت مادی میکرد در پروژهها مشارکت و حمایت مادی میکرد لازم بود، چون بازیسازی نداشتیم لذا باید این اتفاق میافتاد الان وقت این است که در سیاستها تغییر ایجاد شود ما یک تغییراتی ایجاد کردیم از ابتدای امسال هر هفته یا دو هفته جلسه کارشناسی داشتیم و الان نظام ردهبندی شرکتها و پروژهها برای دریافت وام حاضر و آماده است و مشکلی که در بحث حمایت وجود دارد بحث بودجه است.
در سال ۹۲، ۱۵ میلیارد بودجه داشتیم که تنها ۳ میلیارد آن را گرفتیم لذا نمیدانم چه طور میشود با ۳ میلیارد کل صنعت بازی ایران را حمایت کنیم، نکتهای که وجود دارد این است که بازی صنعت است با دو ده یا سه ده میلیارد وضعش خوب میشود یعنی خیلی جاها است که پول میرود و گم میشود و معلوم نمیشود که کجا میرود اما صنعت بازی هم چون یک بیماری است که به بیمارستان رفته و ماهر چند وقت یک بار به آن سر میزنیم.
امسال از ۱۷ میلیاردی که داشتیم ۶۰۰ میلیون تومان تا الان به ما دادهاند طبیعی است که در هر گونه حمایت مادی را باید بست، حتی ما تا اینجا جلو رفتیم که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تعاملی کنیم، چرا که فهمیدیم که وامهای خوبی در هفتههای اخیر به دوستان میدهند لذا از این نظام رده بندی شرکت استفاده شود، اگر وامی قرار است داده شود باید یک رتبه بندی تعیین شود که ما در رتبه بندی که انجام دادیم جوایز شرکت، تولید کنندگان، تعداد بازیهایی که ساخته شده است تعیین شده و بیش از ۱۰۰ پارامتر دارد که به دقت برنامهریزی شده است.
بنیاد خود پیش قدم شده و از اول دی ماه یک سایتی را راه اندازی میکند و دوستان میتوانند تمام اطلاعات شرکتشان را بدهند و ما تا ۱۵ اسفند سعی میکنیم که این ۱۸۶ شرکت بازیسازی را که در ایران وجود دارد را رده بندی کرده و امیدواریم که سال آینده براساس رده این شرکتها و پروژههایی که وارد بنیاد میشود و هم چنین براساس شایسته سالاری حمایت شوند.
ما در بحث مشکلات فنی قوی نیستیم همان طور که سینما در ساخت محصولات پرزرق و برق خیلی قوی نیستند، ما در ایران یک بازار رقابتی خوبی داریم اما باید به فرهنگ غنی و سنتهایی که داریم توجه کنیم، بازیسازان ما باید سعی کنند که نروند به سمت تقلید از بازیهای خارجی، کشورهای موفقی که اروپا در بحث بازیسازی قوی شده است و روی چیزهایی دست گذاشته که توان آن را داشته، ما هم باید بازار خود را کشف کنیم که چه چیزی به دست مخاطبان میخورد، چه پتانسیلهایی داریم و اینکه مقام معظم رهبری فرمودند واقعا مقوله اقتصاد و فرهنگ در کنار هم است و اگر میخواهیم فرهنگ سازی کنیم باید اقتصاد را ببینیم.
نگاه دو: چرا بودجهها به سمت چنین جاهایی نمیرود؟
افتخاری: این بخشی که فرمودید باید از دولت پرسید چرا که مجلس مصوب کرده و دولت تخصیص میدهد ما میدانیم که مشکل بودجه وجود دارد، ریاست جمهوری اخیرا فرمودند که در برخی از موارد تخصیصها خیلی خوب بوده اما اول باید پرسید که چرا به این بازیها کمتر توجه شده یعنی دغدغهای برای مسئولان پیش نیامده، به بحث فرهنگ به چشم هزینه توجه میشود در حالی که سرمایهای است یعنی سرمایهگذاری با بازدهی بسیار خوبی است سود سرمایهای که با آن میآید ماندگار است لذا باید از بازیسازان حمایت کنیم و یک بازار رقابتی با کیفیت و کمیت ایجاد کنیم.
در بحث جمعیت هم اگر یک بازی بیاید و خانواده پرجمعیت و بانشاط را نشان دهد مخاطب خود را پیدا میکند و خیلی از این سخنرانیهای بنده و امسال من تاثیر بیشتری خواهد گذاشت.
نگاه دو: خانوادهها چه کار کنند؟
افتخاری: خانوادهها باید توجه کنند به بازیهایی که مورد تایید بنیاد بازیهای رایانهای است و همچنین از مسئولان مطالبه کنند که هر چه سریعتر آن قرارگاه را درست کنند و آگاهی بدهند از طریق صدا و سیما و سایر موارد و خود صدا و سیما نیز دقت کند که بازیهای داخلی کشور تبلیغ شود.