سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

ساندی اولیسه: خداوند من را در یادها جاودانه کرد/با فوتبال نفس می‌کشم و زندگی می‌کنم

ساندی اولیسه بازیکن اسطوره‌ای تیم نیجریه ضمن ابراز وابستگی شدیدش به فوتبال، یاد خود را علت موفقیت‌هایش دانست.

به گزارش خبرنگار ورزشی باشگاه خبرنگاران، ساندی اولیسه بازیکن اسطوره‌ای نیجریه در دهه‌ی 90 میلادی محسوب می‌شود که لحظات تاریخی را برای سوپر عقاب‌های نیجریه رقم زد، او هم اکنون بازنشسته شده و در بلژیک زندگی می‌کند.

فیفا در مصاحبه‌ای مفصل با او در خصوص فلسفه فوتبال نیجریه و دوران حرفه‌ای فوتبالش به صحبت پرداخت.

آیا گلی که باعث حذف اسپانیا در جام جهانی 1998را به ثمر الساندی به یاد می‌آوری؟

مردم هیچوقت در مورد گل از من نمی‌پرسند یا آن را به یاد من نمی‌آورند، در ابوظبی که بودم ویدیو آن گلی که زدم در اینترنت بود و عده‌ای از من پرسیدند آیا می‌دانی چه کسی این گل را به ثمر رسانده است؟ و من خندیدم.

شما در بازی‌های ملی تنها 4 گل به ثمر رساندید، چطور آنقدر تأثیرگذار بودید و در یادها باقی ماندید؟

من فکر می‌کنم این خدا بود که همه چیز را درست می‌کرد و باعث شد مردم من را فراموش نکنند، هر وقت و هر لحظه که با خود فکر می‌کنم به این نتیجه می‌رسم که من هیچوقت نمی‌دانستم که آنقدر خوب بازی خواهم کرد.

آیا می‌توانید مقداری راجع به قدرت طبیعی فوتبال در نیجریه صحبت کنید؟

نیجریه یک فلسفه فوتبال دارد، در این فلسفه شما می‌توانید اعتباری به کسی دهید، این مسئله قائم به فرد یا گروه نیست، اگر کسی هم برای اثبات این مسئله تلاش کند، او دروغ می‌گوید، فلسفه این کشور، فوتبال تهاجمی است، فوروادهای قوی، که باعث‌ می‌شود همیشه ما به این شکل بازی می‌کردیم.

هواداران نیجریه وقتی‌که توپ به این طرف و آن طرف می‌رود به نظر خوشحال می‌رسند، دلیل آن چیست؟

هنگامی‌که هواداران می‌‌گویند "ای ای ای" برای هر پاسی است که به هم می‌دهند و وقتی می‌گویند "اوه" یعنی تیم فرصت را از دست داده است، "ای" زمانی است که بازی را در زمین شروع می‌کنیم، وقتی‌که بازی آغاز می‌شود همه آنجا هستند از کسانی‌که در نسل ما هستند تا کسانی‌که هم سن و سال بازیکنان فعلی هستند، "رای" یعنی برو جلو ما در کنار تو هستیم، وقتی‌که می‌گویند "اوه" یعنی آن را به ما پس بده این گل مال ماست.

زمان بازی شما، نسل طلایی فوتبال نیجریه رقم خورد/فوتبال فعلی نیجریه را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 در این لحظه نسل فوتبال زمان ما به پایان رسیده است، مانند کسانی‌که درها را بسته‌اند، نیجریه بعد از جدایی ما، بستر لازم را فراهم نکرد، نسل طلایی ما رفت و هیچ‌کس فکر نکرد تا بازیکنان جوانانی را زمانیکه ما هنوز بازی می‌کردیم، بیاورد تا آنها از ما یاد بگیرند، در حالیکه در نیمکت نشسته‌اند از نسل طلایی من همچون جی‌جی اوکاچا درس بگیرند، آنها می‌توانستند از ما سؤال بپرسند، و ما هم می‌توانستیم پاسخ آن‌ها را بدهیم.

سوپر ایگل‌ها (لقب تیم نیجریه) از سال 1994 تا کنون به جام جهان راه پیدا نکرده بودند، نظرتان درباره چیست؟

سرمربی فعلی تیم ملی نیجریه "استفان کشی" کاپیتان تیم ما در بازی‌های جام جهانی 1994 بود، من او را بسیار دوست دارم، او تیم را به زمانیکه ما در آن بازی می‌کردیم بازگردانده است.

در خصوص بازیکنان نسل شما صحبت می‌کنیم، چه اتفاقی افتاد که به یکباره نسل شما افت کرد و در بین سال‌های 1994 تا 1998 چه اتفاقی رخ داد که به کامیابی‌های گذشته دست نیافتند؟

ما به مسافرت زیاد نمی‌رفتیم و بیشتر در نیجریه بودیم و خودمان تمرین می‌کردیم، اما برای اینکه به مرحله بعد برسیم نیاز به برنامه و حضور در میادین مختلف داشتیم، اطلاعات ما در آن زمان برای موفقیت کافی نبود ما در گروه‌همان پیروز می‌شدیم اما مشکل برای رفتن به مرحله بعد بود که نمی‌توانستیم آن را حل کنیم.

مردم هنوز در مورد قهرمانی نیجریه در المپیک 1996 صحبت می‌کنند، شما هم در این المپیک نقش مؤثری داشتید و در کنار بازیکنانی مانند جی‌جی اوکاچا، امانوئل آمونیکه و تاریبو وست بازی می‌کردید، چه کاری انجام دادید که به مدال طلا دست یافتند؟

این یک عنوان جهانی بود و چیزی هست که هیچوقت نمی‌شود آن را کنار گذاشت، این اولین تورنمتی بود که ما در یک قاره متفاوت در آن حضور یافتیم ما در آمریکا پیش از همه رفتیم  ویک ماه قبل از بازی‌ها در آن‌جا حضور یافتیم، ما بایکدیگر تمرین می کردیم در شرایطی که همه جوان بودیم و یک دنیا استعداد با خود به همراه داشتیم، ما یکدیگر را پوشش می دادیم واین یک نوع شانس برای ما بود که تمام مسیرها را طی کردیم.

آیا هنوز هم با هم تیمی های سابقت مانند تاریبو یا وانکو کانو مواجه‌ ‌می شوی؟

در زمان تعطیلات که به نیجریه می‌روم ، همیشه با آن ها روبه رو می شوم، با آن‌ها ساعت‌ها در خصوص خاطرات گذشته و کارهای امروزم صحبت می‌کنم وتمام ملاقاتهایم را برای آن‌که با آن‌ها باشم لغو می کنم ، خانواده‌ام در این مورد شکایت می کنند ولی من اهمیتی به این موضوع نمی‌دهم .

آیا این حرف شما به این معناست که یک گروه خوب را با هم تیمی‌های سابقتان تشکیل دادید؟

ما سختی‌های زیادی کشیدیم و چیزهای زیادی را هم بردیم، ما یک گروه هستیم و این برای همیشه ادامه پیدا خواهد کرد.

شما برای باشگاه‌های مطرحی مانند آژاکس، یوونتوس و بورسیا دورتموند بازی کرده‌اید آیا همکاری فوتبالیتان را ادامه می دهید؟

بله کاملاً، من با فوتبال نفس می کشم وزندگی می کنم، همسرم همیشه به من می‌گوید اگر فوتبال نباشد تو مریض می‌شوی، من با اشتیاق باشگاه‌های سابقم را دنبال می کنم.

چه طور برنامه هایشان را پیدا می کنید؟

سه سال پیش آژاکس عنوان قهرمانی را کسب کرد، حداقل یکی از باشگاه‌های قدیمی من پیروز می شود، یوونتوس همیشه یوونتوس است، دورتموند همیشه در صدر فوتبال آلمان است، من همیشه آن‌ها را پی‌گیری می کنم.

شما در باشگاه دورتموند حدود 4سال بازی کردید وبه نظر می رسد که یک دوره تاریخی را با آن سپری کردید به نظرتان دراین خصوص چیست؟

دورتموندی ها سعی می کنند با سبک فوتبالی که از خود ارائه می دهند یک تحول و انقلاب در فوتبال آلمان ایجاد کنند، من 7 سال پیش در فوتبال آلمان بازی می کردم، قبل از آن که من به این کشور بیایم، فوتبال آلمان برپایه فیزیک خانگی بود، من هم اکنون از تماشای فوتبال آلمان به خصوص بورسیا دورتموند لذب می برم چراکه با مدیریت متفاوت دنبال می شود و به هیچ وجه هم شرمسار از این موضوع نیستم که بگویم، پپ گواردیولا را در بایرن مونیخ دوست دارم و از راهی که بایرن برای تغییر سبک و سطح بازی‌اش پیش رفته است بسیار لذت می برم، همه ی بازیکنان این تیم می دانند چه کار باید انجام دهند و چه موقع ضربه را به حریف وارد کنند.

انتهای پیام/
برچسب ها: اولیسه ، نیجریه ، فوتبال
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.