سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

نوبخت عنوان کرد:

نقش تعیین کننده "بهره‌وری" در رشد ۸ درصدی "اقتصاد" کشور طی برنامه پنجم

معاون نظارت راهبردی ریاست جمهوری گفت: بهره‌وری در برخورداری از رشد ۸ درصدی اقتصادی کشور طی برنامه پنجم توسعه نقشی تعیین کننده دارد.

 به گزارش خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران، محمدباقر نوبخت در مراسم تودیع و معارفه رئیس جدید سازمان ملی بهره‌وری اظهار داشت: در فرادست‌ترین صنعت، سند چشم انداز ۲۰ ساله است که در آن ایران کشوری توسعه یافته و در جایگاه بر‌تر اقتصادی، علمی، و فناوری تعریف شده است. 

وی ادامه داد: داشتن رشد ۸ درصدی اقتصادی از الزامات دست یافتن به توسعه یافتگی در سالی که کمتر از ۱۲ ماه به پایان آن مانده است ضروری است که آن هم طی برنامه‌ریزی میان مدت از ابتدا تعیین شده است. 

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست جمهوری افزود: در برنامه پنجم همواره بر برخورداری از رشد ۸ درصدی اقتصادی تعیین شده در سند ۵ ساله تأکید شده است که از سیاست‌های شکل گیری برنامه می‌باشد. 

وی تصریح کرد: این رشد ۸ درصدی اقتصادی در کشور باید فراهم شود که بخشی از آن از طریق افزایش سرمایه گذاری و بخشی از طریق افزایش بهره‌وری تأمین می‌شود. 

وی با بیان اینکه سهم بهره‌وری در رشد اقتصادی دو و نیم درصد تعیین شده است گفت: گزارش‌ها از سال ۸۴ تا ۸۸ حاکی از آن است که رشد ۸ درصدی اقتصادی درحد ۴. ۵ درصد متوقف شده است. درصورتی که منابع کافی و حتی بیشتر از منابع نفتی طی این دوره در کشور حاصل شد.
 
معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبرید ریاست‌جمهوری تأکید کرد: رشد ۱۲. ۵ درصدی سرمایه‌گذاری طی برنامه پنجم توسعه باید صورت بگیرد که در سال ۸۴ و ۸۸ رشد سرمایه گذاری در حد ۴. ۵ و رشد بهره‌وری منفی و ۱. ۵ درصد متوقف شد و ما در اولین گام از سند چشم انداز موفق نبودیم. 

نوبخت گفت: طی بیانات مقام معظم رهبری و در افق ۱۴۰۴ کشور می‌بایست در جایگاه نخست اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه باشد که این هدف برای کشور یک انتخاب نیست بلکه یک اقدام است. 

نوبخت اضافه کرد: برای دست یافتن به این جایگاه ظرفیت‌ها و امکانات لازم در کشور فراهم می‌باشد که برای صعود به اینجایگاه بال اول افزایش سرمایه گذاری و بال دوم افزایش بهره‌وری می‌باشد که در گام اول رقم اصلی این دو بال حادث نشد. 

***رشد سرمایه‌گذاری در سال ۹۱ منفی و نگران کننده است

معاون برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی ریاست‌جمهوری با استناد به آمارهای ارائه شده توسط مرکز آمار ایران گفت: رشد سرمایه‌گذاری در کشور طی سال ۹۱ منفی است که این وضعیت برای کشور نگران کننده می‌باشد. 

نوبخت ادامه داد: حتی اگر به دستاوردهای توافق صورت گرفته در ژنو با دید مثبت بنگریم می‌بایست در بحث سرمایه گذاری داخلی و خارجی در کشور به رشد قابل ملاحظه‌ای برسیم. 

وی اظهار داشت: بال دیگر در این سعود که بهره‌وری است می‌تواند در کشور با بسترسازی‌های لازم علاوه بر جبران ضعف سرمایه گذاری موجب تحقق اهداف نظام در سند ۲۰ ساله باشد. 

نوبخت تأکید کرد: این نظام شایستگی استقرار در جایگاه بر‌تر اقتصادی، علمی و فناوری در منطقه را دارد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشور امروز نیازمند رشد بهره‌وری می‌باشد که اهمیت سهم ۲. ۵ درصدی بهره‌وری در تحقق سند چشم انداز موجب ضرورت تقویت سازمان ملی بهره‌وری در کشور است.
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.