سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

آسیب شناسی نقش مهد کودک در تربیت کودک

مهد کودک محلی است برای مراقبت، شناخت اتعدادها، پرورش عاطفی، جسمی، هوشی، رفتاری ورشد خلاقیت کودکان است ازاین رو کودکان در این محیط میبایست احساس امنیت و آرامش کنندتا بتوانند درآینده استعدادهای ذهنی و فردی خود را در جامعه به نحو احسن گسترش دهند.

دکتر اصغری‌نکاح روانشناس کودک در گفتگو  با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبرنگاران درباره اهداف مهد کودک‌ها برای تربیت بهتر کودکان گفت: هنگام ورود به مهد کودک، مهمترین مسئله تامین امنیت روانی محیط جدید و ایجاد آرامش برای وی است. خصوصاً کودکان زیر2 سال که به علت وابستگی شدید به خانواده در بدو ورود نیاز به توجه و مراقبت عاطفی بیشتری دارند بنابراین هدف مهد کودک‌ها پایه گذاری ارزش‌های انسانی –اخلاقی، اجتماعی، فرهنگی واعتقادی ومذهبی شکوفا کردن استعدادها وتوانایی های کودک است.

وی درباره موضوع آسیب‌های وارده مبنی بر ورود زودهنگام کودکان زیر3سال توسط والدین به مهدکودک ها گفت: تحقیقات روان شناسی بر روی کودکان زیر 3سال نشان می دهد، زود هنگام بردن کودک به مهدها باعث می‌گردد درآینده این کودکان آسیب‌پذیر تر شوند زیرا کودکان زیر 3 سال طبیعتاً نیاز شدیدی به والدین خصوصاً مادر را دارد ودر این سن باید زیر نظر والدین تربیت
شوند.

وی همچنین ادامه داد: مکرراً مشاهده شده کودکانی که در روزهای اولیه ورود به مهد در جلوی در ورودی از آغوش والدین گرفته می شوند وبا گریه و شیون بلافاصله به مربی سپرده می‌شوند دچار شب ادراری، تب ودردهای جسمی ، بی خوابی، ترس‌هایی با علل نامعلوم و لکنت شده‌اند واین نشانگر اضطرابی است که کودک در روبرو شدن با محیط جدید به علت عدم احساس امنیت روانی – عاطفی به آن دچار شده است.
نکاح درباره موضوع آسیب کودک ونقش مراقبت‌کننده "مربی" کودک در این مسئله گفت: متاسفانه بعضی از مراقبت‌کنندگان که به دلیل عدم علاقه به کودک مشغله وگرفتاری زیاد، عدم احساس مسئولیت و ... مسائل دیگر ، تمایلی  در رسیدگی به نیازهای کودکان ندارند، به جای اینکه فضای مناسب برای رشد و تحول، زمینه‌های رشد نابه هنجار را در کودک فراهم می‌اورند و توانمندیها و قابلیت‌های وی را محدود و حتی نابود می سازند که این خود نیز باعث آسیب‌های روانی برای کودک در آینده به حساب می آید ودچار ناهنجاری‌های شدید اجتماعی و شخصیتی می شود.
وی در ادامه این موضوع تصریح کرد: مربی کودکان می بایست علاقه‌مندی به کار با کودکان، داشتن سلامت روانی و جسمانی، صبوری و شکیبایی، داشتن تجربه واحساس مادری برای کودکان، سرحال و با نشاط بودن، احساس تعهد ایمانی و اخلاقی در کار با کودکان آگاهی از مسایل ونیازهای کودکان، ظاهری آراسته ومرتب، با محبت و دلسوز بودن، بذل توجه یکسان به کودکان، داشتن توانایی و صلاحیت لازم درنگهداری از کودکان، عدم تبعیض بین کودکان به عبارت ساده‌تر، مربی این گروه سنی می بایست فرد متعهد، کاردان، آگاه و سازمان دهنده به امور مربوط به کودکان باشد.

نکاح درباره جلوگیری آسیب کودک در مهد کودک‌ها وراه‌حل اساسی درباره این مسئله گفت: مهد کودک می بایست با انتخاب مری دلسوز ومهربان وآگاه نسبت به مسائل و آموزش کودکان به عنوان جانشین مادر و یک مراقبت‌کننده، بتوانند کمبود عاطفی مادر را به خوبی پرکند، در واقع آغوش مربی بایستی در حد امکان جای آغوش مادرباشد تا کودک بتواند احساس امنیت کند ودر محیط مناسب بتواند توانایی‌هایش را به اثبات برساند.

انتهای پیام/

برچسب ها: اسیب ، کودک ، تربیت
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.