سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

او خوب حرف می‌زند!

کریستوف والتز،‌ بازیگری که طرفدار پروپا قرص اپراست و رفتن به موزه، کنسرت و کتابخانه تفریحات اصلی‌اش را تشکیل می‌دهند.

 به گزارش حوزه سینمای جهان باشگاه خبرنگاران؛ کریستوف والتز  متولد 4 اکتبر 1956 که به "جادوگر وردخوان" معروف است و در ژانرهای درام،کمدی و تاریخی آشناتر است؛ پدرش آلمانی، مادرش اتریشی و محل تولدش هم وین است. علاقمندی‌اش به تئاتر و بازیگری چندان عجیب نیست چون چند نسل از خانواده‌اش با تئاتر سرو کار داشتند. پدرش مجری دکور تئاتر، مادرش طراح لباس،‌پدر بزرگ و مادربزرگ‌اش هم بازیگر تئاتر بوده‌اند.   
 
در ماکس راینهارت (دانشگاه هنری معروف وین) تحصیل کرده و بعد از آن برای آموزش بازیگری به اکادمی تئاتر و فیلم لی استراسبرگ در نیویورک رفته است. اگرچه حضورش در نیویورک، پای او را به صنعت سرگرمی سینما باز نکرد ولی آشنایی با همسر اولش را به همراه داشت.   
 
در حال حاضر بین برلین و لس‌آنجلس در سفر است و با همسر دوم‌اش جودیت هولست زندگی می‌کند که در آلمان طراح لباس فیلم‌ها و سریال‌های تلویزیونی است.   
 
طرفدار پروپا قرص اپراست و رفتن به موزه، کنسرت و کتابخانه تفریحات اصلی‌اش را تشکیل می‌دهند.  

 

مسیر شهرت


تارانتینو به احیای بازیگران افول کرده و یا گرفتن بازی غیرمنتظره از هنرپیشه‌هایش شهرت دارد. اما کشف کریستوف والتز را باید یک دستاورد سینمایی در کارنامه‌اش به حساب آورد. کسی که به عنوان بازیگر مهمان در سریال‌های آلمانی بازی می‌کرد، با یک شاه نقش به پدیده‌ای تبدیل شد که از انجمن منتقدان لندن گرفته تا بیننده‌های تین‌ایجر ام تی وی، همه تحت تاثیر اجرایش قرار می‌گیرند. بعد از ایفای نقش کلنل هانس لاندار در اراذل بی‌ آبرو (تارانتینو)، به یک هالیوودی پرکار تبدیل شده و در فهرست رکوردهای اسکار،‌نامش به چشم‌ می‌خورد.   
فرقی نمی‌کند که نقشش در چه سطحی از خباثت یا شرافت قرار دارد. جنش بازی‌اش کاملا نمایش‌گرانه است و از بیان و میمیک‌اش به نحو احسن استفاده می‌کند تا صحنه را در دست بگیرد. مسیری هم که در آمریکا طی کرده باعث شده تا بین مخاطبین عام طرفداران زیادی داشته باشد و برای برنامه‌هی کمدی (شنبه شب زنده) هم به تلویزیون بیاید. مردم طرفدار بازیگر ریش‌سفیدی از اروپا شده‌اند که بیان تک تک دیالوگ‌ها و کوچک‌ترین کنش‌هایش را به نمایش تبدیل کند.   
 

خصوصیات برجسته

حرف زدن! همین عمل ساده و ابتدایی در بازیگری را جوری انجام می‌دهد که شبیه هیچ کسی نیست. شخصیت‌هایی هم که بازی کرده (از شکارچی یهودی‌ها تا جایزه‌بگیر)، اغلب‌شان با همین تسلط روی بیان، طرف مقابل خود را خلع سلاح می‌کنند. این قابلیت را می‌توانید با توجه به تسلط‌ اش به زبان‌های انگلیسی، آلمانی و فرانسه، در سه ضرب کنید.   
 
فیلم‌های مهم

اراذل بی آبرو (2009)، زنبور سبز (2011)، آب برای فیل‌ها (2011)، سه تفنگدار (2011)، کشتار (2011) و جنگوی رها از بند (2012).  

 

پروژه‌های آینده


والتز در حال حاضر یکی از پرکارترین بازیگران هالیوود در جذاب‌ترین پروژه‌هاست. در عرض سه سال شش فیلم مهم بازی کرده و این روند را تا دو سال آینده هم ادامه خواهد داد. به تازگی بازی در قضیه صفر جدیدترین فیلم تری گیلیام را به پایان رسانده که اولین نقش اولش از زمان ورود به هالیوود محسوب می‌شود. این روزها مشغول فیلمبرداری چشمان گشاد کار جدید تیم برتون است که حال و هوای آن به ادوود نزدیک است و والتز هم نقش والتر کین، نقاش معروف را بر عهده دارد. ریکیاویک فیلم جدید مایک نیوول که هنوز زمان اکران تعیین نشده، ماجرای ملاقات میان رونالد ریگان (مایکل داگلاس) و میخائیل گورباچف (کریستف والتز) را روایت می‌کند. آب‌نبات فروشی کار بعدی استیون گاگان و سه نه فیلم جدید جان هیلکات استرالیایی، دیگر پروژه‌های والتز در سه سال آینده به حساب می‌آید. اولی فیلمی جنایی با حضور رابرت دنیروست و دومی ماجرای یک سرقت بزرگ توسط گروهی از افسران پلیس فاسد.   
 


جایزه‌ها


بهترین بازیگر مرد اسکار، جشنواره کن، گلدن گلوب، بفتا،‌انجمن بازیگران (اس ای جی) برای اراذل بی‌‌ آبرو (2009)؛ بهترین بازیگر مکمل مرد گلدن گلوب برای جنگوی رها از بند (2012)؛ بهترین بازیگر مکمل مرد اسکار و بفتا برای جنگوی رها از بند) (2013).  

منبع: مجله دنیای تصویر
 
انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.