سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

رویترز ؛

خیز شرکت‌های اروپایی برای ورود به بازار ایران

خبرگزاری رویترز در گزارشی به پیامدهای اقتصادی این توافق برای ایران پرداخته و نوشته است شرکت‌های خارجی خود را برای ورود به بازار ایران آماده می‌کنند.


به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از رویترز ، از لحظه‌ای که 6 قدرت جهانی با تهران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای به توافق رسیدن صدای زنگ تلفن اتاق بازرگانی ایران و آلمان لحظه‌ای قطع نشده است.

این خبرگزاری ایران را «کشور واقع در منطقه‌ای راهبردی» و «دارای منابع عظیم گازی» توصیف کرده و به نقل از «میشائیل تاکیوس» مدیر اتاق بازرگانی، نوشته است: ما تمام روز در حال سر و کله زدن با شرکت‌هایی هستیم که می‌خواهند با ایران کار کنند.

با این وجود، سابقه بی‌اعتمادی و مذاکرات 10 ساله ایران و گروه 1+5 موضوعی است که به نوشته رویترز موجب شده تا شرکت‌های خارجی فعلا با احتیاط گام بردارند، چراکه شکست مذاکرات آتی و بر هم خوردن توافق حتی ممکن است به تشدید تحریم‌ها نیز منجر شود.

ایران و گروه 1+5 روز یکشنبه بعد از مدت‌ها مذاکره به توافقی اولیه دست یافتند. بر این اساس، ایران متعهد شده است که طی 6 ماه آینده برنامه هسته‌ای خود را بیش از پیش گسترش ندهد. آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان هم اعلام کرده‌اند در این مدت تحریم جدیدی علیه ایران تصویب نمی‌کنند. علاوه بر این، ایران از طریق لغو تحریم پتروشیمی، فلزات گرانبها و صنایع خودرو به علاوه آزادسازی بخشی از درآمدهای نفتی، به حدود 7 میلیارد دلار از درآمدهای خود در این 6 ماه دسترسی خواهد داشت. حساب‌هایی نیز برای انتقال کمک‌های دارویی و بشردوستانه و همچنین پرداخت پول برای دانشجویان خارج از کشور، بازگشایی خواهد شد.

با این وجود، کاخ سفید که به شدت از سوی کنگره و اسرائیل تحت فشار است، تاکید کرده که این کاهش تحریم‌ها به ورود گسترده و فوری تجار خارجی به ایران منجر نمی‌شود.

یک مقام دولتی آمریکا پیش از دور تازه مذاکرات گفته بود: از دید ما یک توافقنامه 6 ماهه به هجوم تجار منجر نمی‌شود... و ما هم با قدرت اغلب تحریم‌ها را ادامه می‌دهیم.

با این حال، وی اذعان کرده است: البته شکی نیست که برخی از شرکت‌ها هم به ایران بازمی‌گردند.

تاکیوس می‌گوید «نه فقط شرکت‌های آلمانی، بلکه شرکت‌های آمریکایی هم علاقمندند به خصوص در حوزه‌هایی مثل تجهیزات پزشکی... یکی از مهمترین جنبه‌های توافقنامه، کانال اعتباری‌ای است که این توافق باز می‌کند.

وی همچنین به قطعه‌سازان صنعت خودرو، خودروسازان و شرکت‌های تامین زیرساخت از جمله دیگر شرکت‌هایی هستند که به گفته تاکیوس، می‌توانند از توافق حاصل شده، بهره ببرند.

انتهای پیام/
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.