سایر زبان ها

صفحه نخست

انتخابات

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

پکن هم هواپيماهاي جنگي خود را به منطقه دفاع هوايي اعزام مي‎کند

پس از آنکه آمریکا، کره جنوبی و ژاپن هواپیماهای جنگی خود را در حریم هوایی منطقه دفاع هوایی چین در دریای چین شرقی به پرواز درآوردند، پکن نیز روز جمعه اعلام کرد این کشور هواپیماهای جنگی خود را به این منطقه اعزام می کند.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از آسوشیتدپرس، نیروی هوایی چین روز پنجشنبه اعلام کرد پکن چند فروند جت جنگنده و همچنین یک فروند هواپیمای گشتی در هشدار به این اقدام در منطقه به پرواز درآورده است.

در این گزارش دقیقا مشخص نشده است که پکن چه موقع این هواپیماها را به این منطقه اعزام کرده است و یا اینکه آیا هواپیماهای جنگی این کشور با هواپیماهای کشورهای خارجی در این منطقه برخوردی داشته است یا خیر.

آمریکا، ژاپن و کره جنوبی پیش از این اعلام کرده اند از زمانی که پکن طی هفته گذشته منطقه دفاع هوایی برقرار کرده است، این سه کشور بدون اینکه با هشدار چین مواجه شوند هواپیماهای جنگی خود را از حریم هوایی این منطقه عبور داده اند.

شن جینک، سخنگوی نیروی هوایی چین روز پنجشنبه پرواز هواپیماهای جنگی این کشور را به عنوان « اقدامی دفاعی و در راستای تمرین های مشترک بین المللی نام برد.»

وی گفت نیروی هوایی چین در آماده باش کامل خواهد بود و اقداماتی برای حفاظت از حریم هوایی پکن انجام خواهد داد.

در حالی که اعلام تعجب برانگیز چین در ایجاد یک منطقه دفاع هوایی طی هفته گذشته باعث شد در ابتدا تنش هایی در منطقه ایجاد شود، تحلیل گران می گویند انگیزه پکن این نیست که برخورد هوایی ایجاد کند بلکه این اقدام به منظور یک راهبرد طولانی بر این ادعا است تا با مشاجره ارضی این منطقه را به آسانی به عنوان منطقه سرزمینی خود اعلام کند.

عدم تلاش چین به متوقف کردن هواپیماهای خارجی از جمله دو هواپیمای مدل بی 52 آمریکا که روز سه شنبه از حریم هوایی این منطقه عبور کردند، به دلیل شرمساری پکن بوده است.

حتی تعدادی از رسانه های این کشور روز پنجشنبه اعلام کردند که پکن ممکن است درست از برنامه جاسوسی خود در این منطقه استفاده نکرده باشد.

روزنامه گلوبال تایمز نیز که توسط حزب کمونیست خلق چین منتشر می شود در سرمقاله خود اعلام کرد:« پکن برای پیروز شدن در جنگ روانی که واشنگتن و توکیو به راه انداخته اند، لازم است ساختار اطلاعاتی خود را اصلاح کند.»

پیش از اینکه چین در این باره هشداری بدهد، پکن روز شنبه اعلام کرد هواپیماهای خارجی باید عبور خود را از این منطقه اعلام کنند یا اینکه این هواپیماها باید دستورات چین را بپذیرند و در غیر این صورت با نتایج اقدامات این کشور در منطقه دریای چین شرقی مواجه خواهند شد.

پیش از این نیز یک منطقه شناسایی دفاع هوایی مشابهی توسط ژاپن از سال 1969 میلادی برقرار شده بود که بخشی از اقدام ارتش آمریکا در این زمینه بود اما واشنگتن در عکس العمل با منطقه دفاع هوایی چین اعلام کرد هیچ تلاشی برای تعامل با پکن در این زمینه انجام نمی دهد و در آینده نیز این کار را نخواهد کرد.

ارتش کره جنوبی نیز روز پنجشنبه اعلام کرد طی این هفته هواپیماهای جنگی این کشور بدون اینکه چین را در جریان قرار دهند و بدون هیچ دخالت آشکاری، از حریم هوایی این منطقه عبور کرده اند.

پس از اعلام دولت چین در ایجاد منطقه دفاع هوایی، دولت ژاپن نیز اعلام کرد هواپیماهای جنگی این کشور به پرواز خود در حریم هوایی این منطقه ادامه خواهند داد.

فیلیپین نیز که در زمینه جزایر واقع در دریای چین شرقی با پکن اختلاف نظر دارد اعلام کرد مانیل نیز اقدام پکن را در زمینه ایجاد یک منطقه دفاع هوایی رد می کند.

در هر حال بسیاری بر این باورند که چین یک طرح بلند مدت برای به رسمیت شناختن این منطقه از طریق افزایش هشدار ها در این زمینه و همچنین عکس العمل احتمالی نیز دارد.

منطقه دفاع هوایی چین در ابتدا به عنوان آخرین تلاش این کشور برای افزایش ادعاهای خود در مورد جزایر تحت کنترل ژاپن در دریای چین شرقی به شمار می رود.

این جزایر در ژاپن با نام سنکاکو و در چین با نام دیائویو خوانده می شود.

از زمانی که سال گذشته ژاپن این جزایر را ملی اعلام کرد، چین ادعای حاکمیت را بر این جزایر افزایش داد اما تنها عکس العملی که تاکنون در این منطقه به وقوع پیوسته است این است که ماه گذشته ژاپن اعلام کرد هواپیماهای بدون سرنشین را که در حریم هوایی این جزایر به پرواز درآیند، هدف قرار خواهد داد.

چین روز شنبه فهرستی از اقدامات ضروری را برای همه هواپیماهای خارجی که از حریم هوایی منطقه دفاع هوایی این کشور عبور می کنند، اعلام و تاکید کرد نیروی هوایی چین اقدامات ضروری دفاعی را علیه هواپیماهایی که مطابق با قوانین این کشور عمل نکنند، انجام خواهند داد.

پکن اعلام کرده است این اقدامات برای کمک به امنیت حریم هوایی این منطقه لازم است.

با این حال چین اعلام کرد این کشور دو جنگنده آمریکایی که روز سه شنبه از حریم هوایی منطقه دفاع هوایی پکن عبور کرده اند را شناسایی و رهگیری کرده است.
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.