سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اصحاب سیدالشهداء

ابوعمره زیاد بن عریب، مردی که به کثرت در نماز معروف بود

پارسا ، عابد ، دلاور ، حافظ قرآن و روایات ، شجاع و رزمنده ، پدرش یار پیامبر و خود نیز محضر پیامبر را درک کرده بود . علی رغم پیری رشید و توانا و رزمنده بود فصاحت و بلاغتش زبانزد بود .

به گزارش مجله شبانه باشگاه خبرنگاران، وی به میدان شتافت و پس از نبردی پر شکوه ، که حتی اعجاب دشمن را بر انگیخت ، به محضر امام بازگشت و دیگربار رزمی حماسی را آغاز کرد. سرانجام پس از کشتن تعدادی از دشمنان به دست عامر بن نهشل از تیره تیم اللات بن ثعلبه به شهادت رسید .

تبار و نژاد :

ابو عمره همدانی صائدی زیاد بن عریب بن حنظله بن دارم بن عبدالله بن کعب ، صائد بن شرحبیل بن شراحیل بن عمرو بن جشم بن حاشد بن خیرون بن عوف همدانی است . بنی صائد تیره ای از همدانیان هستند که در اصل یمنی و قحطانی بودند . وی ساکن کوفه بود.

زمان پیوستن به اباعبدالله :

در کربلا گویا روز چهارم یا پنجم به اباعبدالله پیوست .

نحوه شهادت:

وی به میدان شتافت و پس از نبردی پر شکوه ، که حتی اعجاب دشمن را بر انگیخت ، به محضر امام بازگشت و دیگربار رزمی حماسی را آغاز کرد. سرانجام پس از کشتن تعدادی از دشمنان به دست عامر بن نهشل از تیره تیم اللات بن ثعلبه به شهادت رسید .

سن : حدود 70 سال

ویژگی ها و فضایل :

پارسا ، عابد ، دلاور ، حافظ قرآن و روایات ، شجاع و رزمنده ، پدرش یار پیامبر و خود نیز محضر پیامبر را درک کرده بود . علی رغم پیری رشید و توانا و رزمنده بود فصاحت و بلاغتش زبانزد بود . او را به کثرت نمازگزاری می شناختند .

نام در زیارتنامه ها و منابع :

در زیارت نامه ها به وی اشاره نشده است . اما در منبع و ماخذ مانند مثیر الاحزان: ص57 . تنقیح المقال : ج 1 ص 456 . ابصار العین: ص134و 135 ، وسیله الدارین : ص 145 . اعیان الشیعه : ج 1 ص 611 و ج 7 ص 77 به وی اشاره شده است .

رجز :

ابشر هدیت الرّشد یابن احمدا               فی جنه الفردوس تعلو صعدا

اطلاعات دیگر :

مهران کاهلی می گوید : من همراه امام حسین بودم . مردی را دیدم که به هر سو هجوم می برد و سپاه دشمن را می گسست . پرسیدم نامش چیست ؟ گفتند ابو عمره حنظلی .

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.