سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

اراک/

زیرپوشش قرار گرفتن 190 هزار هکتار از اراضی کشاورزی به سیستم آبیاری نوین

رییس سازمان جهادکشاورزی استان مرکزی گفت: 190 هزار هکتار از اراضی موجود در سطح استان بایستی زیر پوشش آبیاری نوین قرار گیرد.

مظفری در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اراک، با اعلام این خبر افزود: اجرای این امر در اولویت سازمان جهاد کشاورزی قرار دارد به دلیل اینکه با اجرای این کار راندمان آب یک و نیم تا دو درصد افزایش می‌یابد.

وی اظهارداشت: تاکنون 50 هزار هکتار از اراضی موجود که قابلیت اجرای این سیستم را دارند تحت پوشش آبیاری نوین قرار گرفته‌اند و اجرای کامل سیستم های آبیاری تحت فشار در اراضی موجود در یک برنامه زمانبندی پنج ساله نیازمند تزریق تسهیلات بلاعوض 85 درصد به میزان 80 تا 90 میلیارد تومان سالانه به این بخش است.

مظفری ارتقای بهره‌وری از آب در تولید محصولات را از عمده‌ترین برنامه‌های سازمان عنوان کرد و گفت: از طریق اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار و احداث کانال‌های بتنی و انتقال آب با لوله می‌توان بهره وری را افزایش داد.

وی در ادامه گفت: اگر انتقال آب از طریق سیستم‌های لوله کشی انجام شود در وهله اول مانع از تبخیر آب و هدر رفت آب از طریق جذب در خاک و زمین شده و در نتیجه سرعت انتقال آب از مبدا به مقصد در کوتاهترین زمان انجام می شود و بهره وری نیز تا یک و نیم برابر افزایش خواهد یافت.

رییس سازمان جهادکشاورزی استان در پایان خاطرنشان کرد: به منظور مکانیزه کردن این کانال ها و خارج کردن آنها از حالت سنتی به مدرن سالیانه بالغ بر 60 میلیارد تومان می بایست در اختیار سازمان قرار بگیرد تا طی یک برنامه پنج ساله اکثر کانال های اصلی و مهم را تحت پوشش قرار دهیم./س
 
/
برچسب ها: آبیاری ، تحت فشار ، اراضی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.