سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سي ان ان:تنش اخير چين و ژاپن ريشه در تنشهاي ارضي دارد

تنش هوایی میان ژاپن و چین ریشه در اختلاف بر سر مجموعه ای از جزایر دارد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی سی ان ان؛ " کارل پنهول" خبرنگار این شبکه در توکیو درباره واکنش ژاپن به تنش اخیر با چین گفت مسئله مهم برای ژاپن خیلی اتفاقاتی نیست که در هوا می افتد بلکه مهم برای ژاپن ، مالکیت جزایر سنکاکو است که چین نیز ادعای مالکیت آن را دارد. این مجمع الجزایر، زنجیره ای از هشت جزیره غیرمسکونی است. مجموعه آنها بیشتر از دو برابر مساحت پارک مرکزی نیویورک نمی شود. چند دهه پیش سازمان ملل متحد گفته بود ممکن است ذخایر نفت و گاز در بستر آبهای این جزایر وجود داشته باشد. اما فعلا هیچ حفاری تجاری برای بهره برداری از منابع زیرزمینی آن انجام نمی شود. قطعا این مسئله به غرور ملی ژاپنیها و چینی ها مربوط می شود. سخنگوی دولت ژاپن گفت اقدام اخیر چین برای اعلام حریم دفاع هوایی بسیار خطرناک است و می تواند شرایط موجود را بی ثبات کند. او گفت دولت ژاپن احساس می کند این اقدام می تواند تلاش جدید چین برای تاکید بر مالکیت خود بر این جزایر باشد. سخنگوی دولت ژاپن گفت کشورش همیشه آماده دفاع از منافع خود در منطقه با قاطعیت اما با آرامش است. البته او حرفی از واکنش نظامی ژاپن نزد اما ما می دانیم تقریبا هر روز جتهای جنگنده خود را به آسمان این جزایر می فرستد تا از این جزایر در برابر ورود هواپیماهای نظامی چین دفاع کند. البته ژاپن در این منطقه تنها نیست. آمریکا نیز گفته است می خواهد برخی اقدامات چین را در گسترش منافع نظامی و سیاسی خود در منطقه مهار کند. کارولاین کندی سفیر جدید آمریکا در ژاپن تاکید کرد آمریکا آماده است برای حل این مناقشه کمک کند و در عین حال درباره اقدام چین هشدار داد و آن را مخل امنیت منطقه دانست.

البته نباید فراموش کرد چین بزرگترین شریک تجاری ژاپن است و چین همچنین شریک تجاری مهمی برای آمریکاست. از این رو نه چین و نه آمریکا، هیچ کدام نمی خواهند این مسئله را به رویایی نظامی تبدیل کنند زیرا می تواند به مسائل تجاری به شدت آسیب بزند.
مجری گفت چرا ژاپن تصمیم چین را برای ایجاد محدوده دفاع هوایی قبول نمی کند؟
خبرنگار گفت محدوده هوایی که ژاپن برای اعلام هویت هواپیماها دارد ، در دهه هزار و نهصد و شصت برقرار شده است. مشکل این نیست که چرا چین محدوده هوایی اعلام هویت تعیین کرده است، بلکه مشکل این است محدوده های ژاپن و چین با یکدیگر تلاقی می کند و تلاقی این دو محدوده دقیقا روی جزایر سنکاکو است. بنابراین از نظر ژاپن مشکل اصلی روی زمین و اختلاف بر سر مالکیت سنکاکو است. البته در هوا نیز مشکلی که وجود دارد این است که مسئولان هواپیماهای غیرنظامی ژاپن تاکید کرده اند حاضر نیستند در محدوده ای که چین تعیین کرده است، هویت خود را به مقامات چین اعلام کنند. این هواپیماها برای رفتن به تایوان و هنگ کنگ مجبورند از این محدوده پرواز کنند.
برچسب ها: چین ، ژاپن ، بین الملل ، تنش ، ارضی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.