سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

سفر "نواز شريف" به افغانستان

مقامات پاکستان روز چهارشنبه اعلام کردند نواز شريف، نخست وزير اين کشور براي گفتگو در مورد برقراري صلح و آشتي ملي در افغانستان براي اولين بار طي اين هفته از کابل ديدن خواهد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آلمان ؛‌ عزيز احمد چودري، سخنگوي وزارت امور خارجه پاکستان گفت:« تاکنون ديدار نواز شريف با حامد کرزاي، رئيس جمهور افغانستان تاييد شده است و گفتگوها در زمينه آزادي تعداد ديگري از زندانيان طالبان و مراحل آشتي ملي انجام خواهد شد.» نواز شريف که در ماه ژوئن به عنوان نخست وزير پاکستان انتخاب شد، قرار است روز شنبه وارد کابل پايتخت افغانستان شود.

پيش از اين حامد کرزاي در ماه اوت از پاکستان ديدن کرده بود.يک مقام دولت افغانستان اعلام کرد اين گفتگوها در زمينه کمک پاکستان به انجام گفتگوها با رهبران طالبان براي انجام مذاکرات است.طالبان افغانستان تاکنون هرگونه گفتگوي مستقيم با کابل را رد کرده است و دولت کرزاي را به عنوان دولت دست نشانده آمريکا ناميده است.

کابل از اسلام آباد خواسته است براي شروع مذاکرات با طالبان که رهبران آنها متهم هستند که در شهرهاي پاکستان زندگي مي کنند، به افغانستان کمک کند.اوايل اين هفته کرزاي در نشست بزرگان قبال افغانستان گفت صلح در اين کشور به همکاري آمريکا و پاکستان بستگي دارد.

مقامات پاکستان روز سه شنبه اعلام کردند پس از آنکه دولت اين کشور سه تن از رهبران ارشد طالبان را از زندان هاي پاکستان آزاد کرد، طرح سفر نواز شريف به افغانستان نيز مطرح شد. به گفته مقامات افغانستان، ماه گذشته نيز دوازده نفر از مقامات رده پايين طالبان که در پاکستان زنداني بودند، بدون سر و صدا آزاد شدند.پاکستان تاکنون چندين نفر از جنگجويان طالبان را به منظور تشويق به پايان دادن به بن بست چندين ساله در گفتگوها با کابل از زندان آزاد کرده است.

هفته گذشته نيز هيئتي از شوراي عالي صلح افغانستان به دستور کرزاي براي آغاز مذاکرات صلح به اسلام آباد سفر کرد و با معاون فرمانده پيشين طالبان در اسلام آباد که اخيرا توسط پاکستان از زندان آزاد شده است، ديدار کرد. تاکنون جزئيات آزادي اين مقام طالبان و انجام ديدارها با وي منتشر نشده است.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.