سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

داوداوغلو بر اهميت روابط ايران و ترکيه تاکيد کرد

وزير امور خارجه ترکيه بر اهميت روابط کشورش با ايران تاکيد کرد.

به گزارش سرويس بين‌ الملل باشگاه خبرنگارانبه نقل از پايگاه اينترنتي تلويزيون کانال 7 ترکيه ، "احمد داوداوغلو" وزير امور خارجه ترکيه که براي شرکت در اجلاس وزيران امور خارجه کشورهاي عضو اکو در تهران به سر مي برد ، در سخناني در مرکز مطالعات استراتژيک خاور ميانه از توافق هاي اخير ميان ايران و گروه 1+ 5 ابراز خشنودي کرد. 

وزير امور خارجه ترکيه گفت : ترکيه در 7 سال اخير همواره از روند تلاش براي حل مسئله برنامه هسته اي ايران حمايت کرد. 

وي با تبريک به "محمد جواد ظريف" وزير امور خارجه ايران گفت : من مي دانم که اين مذاکرات چه اندازه دشوار بود. من مذاکراتي را که 17 مي 2010 در تهران درباره برنامه هسته اي صورت گرفت ، به خاطر مي آورم. گفتگوهاي ما 15 ساعت بي وقفه ادامه يافت . ما آن روز حتي نتوانستيم غذا بخوريم. 

وي گفت : نتيجه اي که ايران و گروه 1+5 در مذاکرات اخير به آن دست يافتند نه فقط براي طرف هاي مذاکرات، بلکه براي همه کشورهايي که از تنش هاي احتمالي زيان مي ديدند ، حائز اهميت است. 

"داوداوغلو" گفت : ما با توجه به اين مسئله از توافق ايران و 1+5 خوشحال هستيم. واقعيت آن است که بيانيه تهران نيز که با تلاش هاي ترکيه و برزيل صادر شد ، فرصتي بود که از دست رفت. اگر به جاي تحريم هاي جديد عليه ايران ، توافق هايي که در آن تاريخ در تهران صورت گرفت پذيرفته مي شد ، بي ترديد دو طرف با سهولت بيشتري به توافقي که اکنون به آن دست يافته اند ، مي رسيدند. 

وزير امور خارجه ترکيه گفت : اميدواريم همه طرف ها طی 6 ماه آينده با حسن نيت از فرصت استفاده کنند و به توافق نهايي که خبر خوبي براي منطقه خواهد بود ، دست يابند. 

وزير امور خارجه ترکيه تاکيد کرد: با هر گونه اعمال محدوديت براي استفاده از فناوري صلح آميز هسته اي مخالفيم. اين فناوري متعلق به جامعه بشري است. کشورها مي توانند ادعا کنند که منابع زيرزميني متعلق به خود آنها است اما فناوري حاصل صدها سال انديشه جامعه بشري است. لذا همه ملت ها در دستيابي به فناوري هسته اي از حقوق يکساني برخوردارند. ترکيه با تکيه بر اين موضع از همه توافق ها در اين جهت حمايت خواهد کرد. 

وزير امور خارجه ترکيه با تاکيد بر پيوندهاي تاريخي ايران و ترکيه گفت : ما يکديگر را به خوبي مي شناسيم و به رغم اينکه ممکن است درباره برخي موضوعات ديدگاه هاي متفاوتي داشته باشيم،‌ يکديگر را درک مي کنيم. 

داوداوغلو گفت:‌ روابط ايران و ترکيه داراي ظرفيت بالایی است .

وي گفت : اگر ايران و ترکيه دست در دست يکديگر بگذارند نه تنها به نفع آنان خواهد بود بلکه همکاري آنان موجب تحکيم ثبات در منطقه خواهد شد. 

داوداوغلو گفت : ايران توان زيادي براي توليد انرژي دارد و نياز سالانه ترکيه به انرژي نيز سالانه 60 ميليارد دلار است. علاوه بر آن ترکيه مسيري براي انتقال انرژي است. اگر ترکيه و ايران اين ظرفيت ها را با يکديگر متحد کنند، ‌ترکيه مي تواند مسيري براي انتقال انرژي از ايران به اروپا باشد.
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.