سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور:

آنچه در نامه رئیس‌جمهور به محضر مقام معظم رهبری آمده است، تحقق یابد

شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های کشور اعلام کرد: امیدواریم آنچه در نامه رئیس‌جمهور به محضر مقام معظم رهبری آمده است، تحقق یابد. وجود ابهامات در متن توافق‌نامه اخیر، سبب شکل‌گیری پرسش‌هایی در جامعه دانشگاهی شده است.

به گزارش خبرنگار دانشگاه باشگاه خبرنگاران، شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور پیرامون مذاکرات هسته‌ای بیانیه‌ای را صادر کرد که متن این بیانیه به شرح زیر است:
 
"باری دیگر منطق مقاومت در برابر جهانخواران برتری خود را اثبات کرد و مطابق آنچه در اظهارات مقامات دولت آمده است، غربی‌ها حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناخته‌اند، این مسئله خود سندی است بر این مدعا که پایداری در برابر جبهه سلطه همیشه جواب می‌دهد و جبهه سلطه در اثر مقاومت ملت بزرگ ایران، سرانجام سر تعظیم فرود آورده و به حق مسلم این ملت اقرار کرده است.
 
اگر مقاومت بر تکمیل دانش هسته‌ای بومی در ایران نبود، اگر مقاومت بر غنی سازی 20 درصدی نبود، اگر شهادت احمدی روشن‌ها و رضایی‌نژادها و علی محمدی‌ها و شهریاری‌ها نبود، امروز این پیروزی حاصل نمی‌شد.
 
شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی دانشگاه‌های سراسر کشور ضمن تشکر از زحمات هیئت دیپلماتیک کشورمان در مذاکرات فشرده هسته‌ای و خسته نباشید به ایشان، امیدوار است آنچه که در نامه رئیس جمهور به محضر مقام معظم رهبری آمده است، تحقق یابد. لکن وجود ابهامات بسیار در متن توافق نامه اخیر، سبب شکل گیری پرسش‌هایی دراین باره در جامعه دانشگاهی کشور شده است.  
 
پرواضح است که دستپاچگی مقامات آمریکایی برای مصادره به مطلوب کردن نتایج مذاکرات نشان از وجود تحقق پیروزی برای جمهوری اسلامی ایران در  برخی از بخش های این مذاکرات و توافق‌نامه دارد، ذوق‌زدگی اوباما و نوع بیان او نه تنها نشان پیروزی آنها نیست بلکه ناشی از عجز و ناتوانی در برابر قدرت ایران اسلامی و ترس از صهیونیست‌ها است.
 
سخنرانی جان کری بعد از توافق ژنو دلیل اصلی بر این مدعا است. او می‌گوید: «آنهایی هستند که معتقدند این توافق کامل نیست. آنها نیز مسئول هستند که بگویند که چه جایگزینی بهتر است. شاید بگویند افزایش فشارها را آنقدر باید زیاد می‌کردیم که در نهایت ایران به سوی فروپاشی سوق پیدا کند اما تحت هیچ شرایطی و طبق نظر کارشناسان این امر اینطور نیست اگر ما تحریم‌ها را بیشتر کنیم ایران پیشرفت هسته‌ای بیشتری پیدا می‌کند و اسرائیل بیشتر تهدید می‌شود و ایران می‌توانست سانتریفویوژهای بیشتری بسازد و اوباما معتقد است که این راه حل موفق نیست.»
 
لیکن ابهام در استخدام واژگان انگلیسی و ترجمه فارسی آن، امکان برداشت‌های متفاوت و بعضا متناقض از متن تفاهم‌نامه را بوجود آورده است، بسیج دانشجویی سئوال‌هایی را در حوزه‌های فنی و حقوقی پیرامون این توافقنامه مطرح می‌کند و از ریاست جمهور و وزیر امورخارجه دعوت می‌کند تا با حضور در دانشگاه‌ها به این سئوالات پاسخ گویند و سبب شفاف سازی فضا برای مردم شوند.
 
در متن توافقنامه آمده است: «در رابطه با گام نهایی و هر یک از گام‌های میانی، این اصل اساسی که تا در مورد همه چیز توافق نشود، در مورد هیچ چیزی توافق حاصل نشده است اعمال می‌شود.» سوال این است که چرا و بر چه مبنایی؟ آیا مثلا نمی‌شود در رابطه با یک بخش جزئی توافق کرد و امتیازاتی در برابر آن گرفت؟ وقتی توافق در مورد همه چیز، منوط به توافق در هر بخش بشود، آن‌وقت هریک از کشورهای 5+1 می‌توانند با مخالفت با یکی از بخش‌ها کل توافقات را  ابتر بگذارند.
 
«به دنبال اجرای موفق گام نهایی راه حل جامع و با سپری شدن کامل دوره زمانی گام نهایی، با برنامه هسته‌ای ایران مانند برنامه هر کشور غیرهسته‌ای دیگر عضو NPT رفتار خواهد شد.» چه سازوکاری برای تائید و تحقق اجرای موفق گام نهایی وجود دارد؟
 
دو کشور روسیه و چین در مواضع خود با تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا علیه ایران مخالف بودند. اما در این توافق 6 ماهه  برای نخستین بار روسیه و چین تحریم‌های یک‌جانبه را به‌رسمیت شناختند و آنها را مورد معامله قرار داده‌اند و این مسئله بدین معنی است که روسیه و چین بخاطر امضای خود پای این توافقنامه دیگر نمی‌توانند تحریم‌ها علیه ایران را مانند گذشته دور بزنند.
 
بر مبنای این توافقنامه ایران مهم‌ترین ابزار قدرت خود در مذاکرات را ظرف این مدت از دست می‌دهد، اما تحریم‌های اصلی بر علیه ایران همچنان پابرجاست! لکن 5+1 همچنان ابزار قدرتمند خود برای چانه‌زنی در مذاکرات را دارد. هرچند کاهش تحریم ها قابل تقدیر است لکن تحریم‌های اصلی در دو حوزه نفت و بانک است که همچنان پابرجا هستند.
 
در پاراگراف اول متن توافقنامه آمده است: «گام اول دارای دوره زمانی شش ماهه خواهد بود و با توافق متقابل قابل تمدید است.» اگر بنای گام اول اعتمادسازی بین طرفین است، چرا زمان آن قابل تجدید است؟ این مسئله می‌تواند روند مذاکرات را به چالش بکشاند.
 
در پایان بسیج دانشجویی بار دیگر ضمن قدردانی از تیم مذاکره کننده، از ایشان مطالبه می‌کند به شفاف سازی توافقنامه صورت گرفته برای مردم بپردازد. باید گفت جمهوری اسلامی، ابهامی برای طرف غربی باقی نگذاشته است و حال نوبت طرف مقابل است که با پایبندی به معاهدات توافق شده، اعتماد ملت ایران را بدست آورد.
 
از آن جا که حتی در صورت رفع کامل تحریم‌ها نیز نمی‌توان انتظار حل اساسی مشکلات کشور را داشت، کارگزاران نظام اسلامی باید در کنار توجه به رفع تحریم‌ها که پس از گذشت 100 روز، توفیقاتی در آن حاصل شد، باتکیه به توانمندی‌های داخلی نیز، نسبت به حل مشکلات داخلی کشور با استفاده از ظرفیت های درونی، مصمم باشند.
 
دولت باید نسبت به کارشکنی دولت‌های غربی و شرقی که تا پیش از این نیز چیزی جز خیانت از آن‌ها در حافظه مردم ایران نیست، محتاط بوده و معیار سنجش درستی یا نادرستی این دولت‌ها، نه فقط وعده‌های کاغذی آن‌ها، بلکه عملکرد و پایبندی آن‌ها به معاهدات توافق شده باشد. انتظار از دولت این است که در طول مدت 6 ماه اولیه نیز گزارشاتی از میزان تعهد طرف غربی و دولت به مفاد آن به مردم ارائه کند.
 
در پایان بسیج دانشجویی آمادگی خود را برای برگزاری جلسات شفاف‌سازی توافقات هسته‌ای با حضور مسئولان دولتی اعلام می‌کند."
 
انتهای پیام/

تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.