سایر زبان ها

صفحه نخست

سیاسی

بین‌الملل

ورزشی

اجتماعی

اقتصادی

فرهنگی هنری

علمی پزشکی

فیلم و صوت

عکس

استان ها

شهروند خبرنگار

وب‌گردی

سایر بخش‌ها

شیک پوشی به نام X1 CARBON

لنوو تینک‌پد X1 CARBON جهشی بزرگ در طراحی اولترابوک‌ها بود و می‌توان آن را تحولی در بیستمین سالگرد حضور لنوو در بازار رایانه‌ها دانست که اگرچه همچنان از اصول طراحی تینک‌پد‌ها پیروی می‌کند اما نوآوری‌های قابل توجهی در آن دیده می‌شود.

به گزارشدریچه فناوری اطلاعات؛ نسخه‌های اولیه این مدل با پردازنده سندی‌بریج وارد بازار شدند و مدتی پس از آن، مدل‌های مجهز به پردازنده‌های آیوی‌بریج جایگزین مدل‌های قبلی شدند. جریان به روز رسانی X1 با نمایشگرهای لمسی ادامه پیدا کرد و این نوت‌بوک‌های 14 اینچی اکنون با پردازنده‌ نسل سوم اینتل و نمایشگرهای لمسی به فروش می‌رسند. تینک‌پد X1 کربن دستگاه ارزانی نیست و آنچه آن را از بقیه رقبا متمایز می‌کند فناوری‌های منحصر به فردی هستند که در ویژگی‌های فنی و طراحی این محصول مورد توجه قرار گرفته‌اند. لنوو تینک‌پد X1 CARBON برای صاحبان کسب و کار معرفی شده و امکانات متفاوتی نیز برای این گروه از مصرف کنندگان ارایه می‌کند.

 قیمت بالای تینک پد X1 کربن آن را از گروه لپ‌تاپ‌های عمومی جدا می‌کند و در میان لپ‌تاپ‌های خاص نیز نمی‌توان تناسب میان قیمت و کارایی را بدون توجه به مفهوم کاربردی دستگاه بررسی کرد. با این حال X1 کربن دستگاه قدرتمندی است که توانسته است از میان 9 آزمون دشوار برای کسب استانداردهای نظامی و استقامت در شرایط سخت هشت آزمون را با موفقیت پشت سر بگذارد و به عنوان یک دستگاه مورد تایید برای استفاده دولتی در ایالات متحده استفاده شود. پس می‌توان گفت اولویت این دستگاه، پایداری و امنیت داده‌ها است و مواردی مثل طراحی و پردازش در اولویت‌های بعدی قرار می‌گیرند. در این مطلب قصد نقد تینک پد X1 کربن تاچ را نداریم و به عنوان یک محصول شاخص در میان لپ‌تاپ‌های خاص برخی مشخصات آن را مرور می‌کنیم. این دستگاه در ایران با گارانتی شرکت سازگار ارقام و با قیمت 7 میلیون و 200 هزار تومان توزیع شده است.


طراحی بدنه

همانطور که از نام این مدل پیدا است بدنه X1 از جنس فیبرکربن تولید شده است. در نمونه‌های اولیه برای افزایش استقامت دستگاه از آلیاژ منیزیوم برای حفاظت از بخش‌های داخلی استفاده می‌شد که لنوو با تغییر در این شیوه طراحی و حذف منیزیوم در نسخه‌های بعدی برای تمام بدنه از ماده گران قیمت فیبرکربن استفاده کرد. این ماده اگرچه قیمت بالایی دارد اما می‌تواند همانند آلومینیوم استحکام دستگاه را حفظ کند و در مقابل وزن آن تا 60 درصد کاهش پیدا می‌‌کند. این مقاومت که با تغییر در شاسی X1 کربن تاچ همراه بوده به حدی است که در مقابل فشارهای رایج استحکام قابل توجهی نشان می‌دهد و بدنه حتی حین فشار با دست با سادگی فرو نمی‌رود. لنوو مدعی است جنس فیبر کربن در X1 همانند محصولاتی است که در تحقیقات فضایی بکار می‌روند.


X1 کربن با استانداردهای رایج در اولترابوک‌ها تولید شده و علیرغم استفاده از روش‌های حفاظتی مانند اسکلت داخلی تنها 1.8 سانتی‌متر ضخامت دارد. وزن این مدل نیز کمتر از 1.5 کیلوگرم است و با این مشخصات می‌توان گفت تاکید زیادی روی قابلیت‌های حمل این دستگاه انجام شده که نتیجه آن یک مدل 14 اینچی فوق سبک برای کاربردهای تجاری است.




کاهش ضخامت بدنه برخی محدودیت‌ها را در طراحی این دستگاه ایجاد کرده که از میان آنها می‌توان به تعداد پورت‌ها اشاره کرد. در X1 کربن تاچ پورت‌ها متنوع هستند اما تعداد آنها به اندازه لپ‌تاپ‌های عمومی نیست. در این دستگاه از دو پورت USB استفاده می‌شود که یکی از آنها از نوع درگاه نسل سوم USB با سرعت 5 گیگابیت بر ثانیه است. هر دو پورت به رنگ مشکی طراحی شده‌اند اما برای استفاده از سرعت بالاتر در ابزارهای جانبی که با این استاندارد سازگار هستند باید از درگاه سمت راست دستگاه استفاده کنید. در حاشیه سمت راست می‌توان یک درگاه mini-DisplayPort هم مشاهده کرد که در کنار جک هدست، محل اتصال قفل فیزیکی و کارتخوان قرار گرفته است.


 
در حاشیه پشت دستگاه محل اتصال سیم کارت برای استفاده از شبکه‌های نسل سوم است.



محل اتصال پاور در سمت چپ دستگاه دیده می‌شود ضمن اینکه برای ارتباط با شبکه نیز باید از رابط USB استفاده کرد و ضخامت اندک دستگاه امکان استفاده از کانکتور به صورت مستقیم را نمی‌دهد.



ویژگی‌های امنیتی

پایداری و حفظ امنیت داده‌ها اولویت اصلی در طراحی این مدل است بنابراین می‌توان انتظار داشت همانطور که در طراحی بدنه به این موضوع توجه شده در میان ویژگی‌های فنی دستگاه نیز بتوان موارد متعددی را در راستای محافظت از اطلاعات مشاهده کرد.
اسکنر اثر انگشت یکی از رایج‌ترین امکانات مدل‌های تجاری برای مدیران است اما آنچه این مدل را از سایرین متمایز می‌کند استفاده از حسگرهایی با قدرت تشخیص بالا و سازگار با استانداردهایی مثل  FIPS 201 ،FAR 4.13 و 39.101 است. حسگر اثر انگشت دارای بخش سخت‌افزاری مجزا است و به همین دلیل به سیستم‌عامل وابسته نیست و می‌تواند در محیط‌هایی خارج از ویندوز نیز فعالیت کند به عنوان مثال زمانی که قصد تغییر تنظیمات بایوس را داشته باشید می‌توانید از این ویژگی برای احراز هویت کاربر مجاز استفاده کنید. ویژگی دیگر این دستگاه پشتیبانی از پلتفرم TPM 1.2 برای رمزگذاری روی داده‌ها است. در این پلتفرم از یک تراشه سخت‌افزاری برای رمزگذاری روی اطلاعات استفاده می‌شود و کلیدهای رمزگشایی از طریق نفوذ در نرم‌افزار قابل استفاده نیستند. با کمک فناوری  vPro اینتل امنیت دستگاه در سطح سخت‌افزار تامین می‌شود و هرگونه فعالیت مشکوک برای نفوذ در رایانه شناسایی و پیشگیری می‌شود. به عنوان مثال این فعالیت‌ها می‌توانند از سوی ویروس‌ها و بدافزارها انجام شوند. فناوری ضدسرقت اینتل هم از دیگر ویژگی‌های امنیتی در این مدل است.


نمایشگر
صفحه نمایش X1 CARBON از نوع لمسی است و در سایز 14.1 اینچ تولید شده است. قدرت لمس بالا و تشخیص همزمان 10 نقطه تماس از ویژگی‌های نمایشگر لمسی این دستگاه هستند. نکته قابل توجه در مورد نمایشگر لمسی این مدل استفاده از یک پوشش ضد انعکاس است که علاوه بر افزایش کارایی دستگاه در محیط‌های روشن باعث می‌شود لک اثر انگشت روی نمایشگر لمسی این مدل بازتاب کمتری داشته باشد. وضوح تصویر در این مدل 1600*900 پیکسل است که HD+ نامیده می‌شود و در مقایسه با نمایشگرهای عمومی علاوه بر اینکه کیفیت تصویر را افزایش می‌دهد امکان نمایش جزییات دقیق‌تری را فراهم می‌کند. استاندارد رایج در لپ‌تاپ‌های تجاری 1366*768 پیکسل است که در مقایسه با این مدل کیفیت پایین تری دارد. از دیگر مزیت‌های این نمایشگر می‌توان به توسعه تصویر علیرغم سایز ثابت پنل اشاره کرد بطوریکه با افزایش تعداد پیکسل‌ها حدود 75 درصد به گستردگی تصویر افزوده می‌شود. سطح روشنایی این مدل نیز در حد مناسبی است و پنل توانایی انتشار 300 Nit را دارد که در شرایط عملی این مقدار حدود 277 است. زاویه دید در تینک پد X1 کربن متوسط است و از این نظر مزیتی نسبت به مدل‌های دیگر ندارد با این حال برای یک لپ‌تاپ که معمولا به صورت فردی استفاده می‌شود ممکن است زاویه دید (در حد استاندارد) اهمیت زیادی نداشته باشد. یکی از مشکلاتی که کاهش زاویه دید به همراه دارد رنگ‌پریدگی تصویر هنگام مشاهده از طرفین است.



 مشخصات فنی

در لپ‌تاپ‌هایی که برای رده کاربران تجاری تولید می‌شوند، توان پردازش به اندازه ظاهر و ویژگی‌های امنیتی دستگاه اهمیت ندارد با این حال لازم است که مشخصات سخت‌افزاری برای کاربردهای روزمره و اجرای برنامه‌های مرتبط در سطح قابل قبولی باشد. در تینک پد X1 کربن نیز به موضوع عملکرد دستگاه توجه شده با این حال محدودیت‌های فنی از نظر ضخامت و وزن دستگاه در تعیین این مشخصات بی‌تاثیر نبوده است. این مدل مجهز به یک پردازنده Core i7 از خانواده U است که دارای توان مصرفی 17 وات هستند و در مقایسه با مدل‌های رایج 35 وات انرژی مصرفی پایین‌تر و تولید حرارت کمتری دارند. پردازنده i7-3667U دارای دو هسته پردازشی است و در فرکانس پایه 2 گیگاهرتز اجرا می‌شود. این فرکانس با افزایش نیاز دستگاه به توان پردازش بالا می‌رود و در حالت توربو به 3.2 گیگاهرتز می‌رسد. 4 مگابایت کش و هسته گرافیکی HD 4000 از دیگر مشخصات این مدل هستند. این هسته گرافیکی دارای فناوری‌هایی مثل موتور پردازش Quick Sync برای اجرای سخت‌افزاری کدک‌های تصویری، InTru 3D برای اجرای محتوای سه بعدی با استاندارد 1080p و Insider برای بهبود کیفیت تصویر است. برای پردازش‌های سه‌بعدی و اجرای بازی‌ها هسته گرافیکی HD 4000 توصیه نمی‌شود اما در فعالیت‌های روزمره مانند مشاهده فیلم، کار با اسناد متنی، مرور وب و اجرای بازی‌های دوبعدی کاملا مناسب است.


تینک پد X1 کربن دارای 8 گیگابایت حافظه DDR3 با فرکانس 1333 مگاهرتز است که در دو ماژول چهار گیگابایتی قرار گرفته‌اند. علاوه بر بخش حافظه، یکی از دلایل سرعت بالای این مدل در اجرای برنامه‌های عمومی ناشی از انتخاب یک درایو SSD با ظرفیت 256 گیگابایت است. بخش‌ ذخیره‌سازی اطلاعات در این مدل از یک درایو SSD ساخت SanDisk مدل X100 تشکیل شده که سرعت آن به 430 مگابایت بر ثانیه می‌رسد.
باتری این دستگاه از نوع 45 Whr است و در شرایط بهینه‌سازی مصرف انرژی تا 7 ساعت دوام خواهد داشت. البته در شرایط عملی مخصوصا زمانی که شبکه وایرلس فعال باشد و میزان نور صفحه نمایش نیز در حالت عادی قرار بگیرد بدیهی است که باتری عمر کمتری داشته باشد.

کیبورد و تاچ پد
یکی از امتیازات تینک‌پد X1‌کربن تاچ را می‌توان به کیبورد آن اختصاص داد زیرا کار با آن راحت است و از نور پس زمینه سفید استفاده می‌کند. کلیدها قدرت تشخیص مناسبی دارند و کاملا نرم هستند. این صفحه کلید در فرم جزیره‌ای طراحی شده و فاصله بین کلیدها توسط بدنه پوشیده می‌شود. این کلیدها بر اساس الگوی AccuType طراحی شده‌اند که دارای یک کشیدگی کوچک در قسمت پایین کلید است و در دو طرف آن نیز اندکی برآمدگی مشاهده می‌شود. این شیوه طراحی به افزایش دقت تایپ کمک می‌کند. کیبورد در اندازه کامل طراحی شده و دکمه‌های کنترلی دارای سایز استاندارد هستند.



در میان کلیدها نیز می‌توان دکمه قرمز رنگ ترک‌پد را مشاهده کرده که برای حرکت پوینتر ماوس روی صفحه نمایش استفاده می‌شود. بخش تاچ پد از طراحی جدید استفاده می‌کند که در آن دکمه‌های انتهای صفحه لمسی حذف شده‌اند و فضای تاچ‌پد توسعه پیدا کرده است. برای استفاده از کلیک‌های چپ و راست می‌توانید بخش انتهایی را به آرامی فشار دهید ضمن اینکه کلیک‌های بالای تاچ‌پد همچنان مانند گذشته حضور دارند. تاچ‌پد در اندازه 10*6.25 سانتی‌متر طراحی شده و فضای کافی برای حرکت آزادانه پوینتر را در اختیار کاربر قرار می‌دهد.

نتیجه
لنوو با طراحی تینک‌پد X1‌کربن تاچ قصد نفوذ در بازارهای عمومی را ندارد. این مدل یک لپ‌تاپ تجاری است که با اولویت حفظ امنیت اطلاعات حتی در شرایط سخت و دشوار طراحی شده است و علاوه بر ویژگی‌های فنی امنیتی از نظر بدنه نیز استقامت بالایی دارد. بدنه این مدل بطور کامل از جنس فیبر کربن است و از یک نمایشگر لمسی استفاده می‌کند. از دیگر امتیازات این مدل می‌توان به ظرفیت رم، درایو SSD، عمر باتری مناسب، وزن و ضخامت اندک اشاره کرد. اگر این مدل را فقط با مشخصات روی کاغذ مقایسه کنیم منصفانه نیست و از سوی دیگر تینک‌پد X1‌کربن تاچ پرچمدار نسل جدیدی از اولترابوک‌ها است که مشخصات منحصر به فردی دارد. این موضوع می‌تواند قیمت بالای دستگاه را توجیه کند اما همانطور که گفته شد X1 مخاطب خاص دارد.

گزارش: حسین عالیان

برچسب ها: دریچه ، بررسی ، لنوو
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۱
ابوالفضل
۲۲:۲۸ ۱۷ فروردين ۱۳۹۳
خیلی خیلی ممنون از لطف و محبت شما
علی
۱۱:۲۳ ۰۸ آذر ۱۳۹۲
واقعا دستتون درد نکنه گزارش خوبی بود